Přestože kvůli sankcím OSN do Severní Koreje nesmí žádné luxusní zboží, tamní bolševický vůdce Kim Čong-un se zhruba jednou do roka vytasí s novou superlimuzínou. Jedna americká nezisková společnost tvrdí, že zjistila, jak to Kim dělá.
Dvojice prodloužených mercedesů s balistickou ochranou S600 Long Guard za bezmála 13 milionů korun za kus, spočívala 14. června 2018 na nákladní lodi, která právě vyplouvala z rotterdamského přístavu. Oba kontejnery následně urazily dlouhou cestu přes čínský přístav Dalian a japonskou Ósaku až do jihokorejského Busanu , kde se jejich stopa ztratila. Možná ale ne tak docela. Podle skupiny investigativců sdružených v Center for Advanced Defense Studies (C4ADS) mercedesy pokračovaly z Busanu na lodi DN5505 plující pod vlajkou Toga do ruské Nachodky.
Zda tam ale předmětná loď kdy doplula, není ovšem jasné. Neexistují totiž žádné doklady o tom, že by loď DN5505 v následujících týdnech vplula do ruského přístavu. Východně od Jižní Koreje totiž zmizel satelitní signál udávající polohu lodi. Zároveň investigativci dohledali, že zkraje října vzlétly v Pchjongjangu tři těžké nákladní letouny severokorejského dopravce Air Koryo, a zamířily do Vladivostoku. V lednu 2019 se severokorejský vůdce ukázal na cestě do ústředí Strany práce v limuzíně Mercedes-Maybach S600 Guard.
Mapy s vyznačenými trasami, po nichž zakázané zboží směřuje do Severní Koreje, jsou k vidění ve videu deníku New York Times. Zmizelá loď DN5505, která patří společnosti Do Young Shipping registrované na Marshallových ostrovech, se znovu objevila o 17 dní později, 18. října 2018, když vezla 2688 tun uhlí, údajně z Ruska.
Experti z již zmíněné investigativní skupiny C4ADS podrobným hledáním dospěli k nejpravděpodobnějšímu způsobu, jakým si severokorejský diktátor nechává pašovat mercedesy, s nimiž následně přijíždí na vrcholná setkání s americkým či jihokorejským prezidentem, případně kde vzal rolls-royce, v němž loni v říjnu přijel na setkání s americkým ministrem zahraničí Mikem Pompeem. V nově uveřejněné studii investigativci poukazují na „žalostně nedostatečnou“ kontrolu dodržování zákazu vývozu luxusního zboží do Severní Koreje, který OSN vydala již v roce 2006. Ze studie vyplývá, že mezi lety 2015 a 2017 se do zapovězeného vývozu do Severní Koreje zapojilo na 90 zemí.
Kimovy pašerácké trasy jsou důležité nejen kvůli tomu, z jakého auta diktátor na světové státníky zrovna vystrkuje pomyslný vztyčený prostředníček, ale i kvůli možnosti, že po nich do Severní Koreje míří i speciální zbraňové komponenty. Studie uvádí, že nejrůznější společnosti, které se podílely na pašování maybachů, jsou zapletené i do dalších zapovězených vývozů do Severní Koreje. Autoři studie odkazují na statistiky obchodních transakcí, z nichž vyčetli, že v období od února 2016 do konce listopadu 2017 Severokorejci jen z Ruska dovezli v 82 transportech na 803 luxusní vozy. Další statistiky zas odhalují, že ještě více podobných dovozů přichází z Číny.
[ctete postid=“259624″ title=“Je tu nové číslo! V Revue FORUM Koller, Černý nebo ti, kdo volili Babiše, a dnes toho litují“ image=“https://www.forum24.cz/wp-content/uploads/2019/07/clanek3-385×230.jpg“ excerpt=“Pamatujete si na volby roku 2013? Tehdy získalo hnutí ANO Andreje Babiše na svou “ permalink=“https://www.forum24.cz/je-tu-nove-cislo-v-revue-forum-koller-cerny-nebo-ti-kdo-volili-babise-a-dnes-toho-lituji/“]259624[/ctete]
Zboží podle dokumentace pochází mimo jiné z Německa, Japonska, Thajska nebo Ruska. Sami výrobci aut podle studie sankce neporušují, protože nemohou kontrolovat, kdo kam jejich zboží prodá. Na vině jsou však obecně nedůsledné kontroly dodržování sankcí proti Severní Koreji. Vychází to i z toho, že jen 13 zemí sestavilo seznam luxusního zboží, na jehož vývoz do Severní Koreje by se sankce vztahovaly. Luxusní zboží je podle jihokorejských ekonomů určené i zhruba půl milionu Severokorejců, kteří zbohatli obchodováním na tolerovaném černém trhu. Režim si od jejich spokojenosti slibuje klid.