Na jedinou ruskou letadlovou loď, Admirál Kuzněcov, bylo tak malé spolehnutí, že ji všude doprovázel remorkér, který by ji v případě poruchy odtáhl. Protože stav zastaralého kolosu byl už neúnosný, Rusové se loni pustili do jeho oprav – jenže sotva s tím začali, spadl na plovoucí dok 70tunový jeřáb a jediné zařízení schopné „Kuzju“ pojmout poslal do mořských hlubin.
To ale není jediný důvod, proč nad dalšími pokusy o opravy a modernizaci této chlouby ruského námořnictva visí otazník. O smyslu oprav tohoto zrezlého vraku zapochyboval už i šéf státní loďařské firmy OSK Alexej Rachmanov, když připustil, že kvůli výrazné zaostalosti plavidla nebudou změny příliš zásadní.
Pokud se Kreml skutečně odhodlá k opravám Kuzněcova a ruské loděnice obstarají náhradní dok, přijde na řadu přemítání na dlouhým seznamem nejnutnějších oprav, které loď potřebuje.
1 Výměna kotlů a generátorů
Kuzněcova pohání čtveřice parních turbín s pomocí páry z osmi kotlů, z nichž čtyři potřebují vyměnit. Energii k výrobě páry získává loď spalováním mazutu. Mazut je v podstatě odpadní produkt po destilaci ropy. Ve světě se od pohánění lodí mazutem upouští už od padesátých let minulého století, zejména kvůli jeho vysokému obsahu síry.
Ruská flotila ale mazut dodnes běžně používá, podobně jako ruští vojáci nosí onuce. Výhodou mazutu je vysoké spalné teplo, tedy množství tepelné energie na jednotku hmotnosti. Potíž je v tom, že není zrovna dobře hořlavý. Aby se vznítil, musí se předehřát. Právě to se ale agregátům v útrobách Kuzněcova podle National Interest moc nedaří.
2 Instalace šroubů
Co je vůbec nejhorší, v okamžiku havárie doku loni na podzim, měl Kuzněcov sejmuté šrouby, takže se teď bez cizí pomoci ani nehne. Podle ruské státní agentury Izvestija křižník za tím účelem musí do suchého doku.
3 Oprava nebo výměna zádržného systému
Ani zádržný systém Kuzněcova není v právě nejlepším stavu. Server Gazeta.ru popsal, jak jedna z přistávajících stíhaček přetrhla jedno ze čtyř záchytných lan na palubě. Stíhačku sice zachytilo další lano, takže stroj zůstal na lodi a jeho pilot naživu, ovšem přetržené lano se zamotalo s jiným, takže další letoun musel přerušit přiblížení a kroužil kolem Kuzněcova tak dlouho, až mu kvůli docházejícímu palivu selhaly motory, načež se pilot raději katapultovat a stroj se zřítil do slané vody.
4 Oprava pláště trupu
Křižník Kuzněcov, původně Leonid Břežněv, jehož kýl položili loďaři v únoru 1983, dosud neprošel zásadnější renovací, a je tudíž, mírně řečeno, napadený korozí. Plášť zejména pod čarou ponoru vyžaduje renovaci.
5 Výměna komunikační techniky i navigačních přístrojů
Pohled na kapitánský můstek i ústřední operační místnost upomíná na velín Černobylu. Obrazovky a telefony jsou 35 let staré, jako z muzea, čemuž budou odpovídat i jejich možnosti.
Zda na opravy dojde a jak dlouho potrvají, je ve hvězdách. Napoví příklad oprav jiných ruských lodí. Oprava křižníku Admirál Nachimov, jemuž došlo jaderné palivo v roce 2008, začala v roce 2011. Skončit měla v roce 2012, ale podle posledních vyjádření ruského námořnictva skončí až v roce 2021.
[ctete postid=“258009″ title=“Jediné ruské letadlové lodi hrozí zkáza. Není ji kde opravit“ image=“https://forum24.cz/wp-content/uploads/2019/07/Admiral_Kuznetsov_Russian_Aircraft_Carrier_18996981764-385×230.jpg“ excerpt=“Jediná ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov vyžaduje generální opravu. V tom je ovšem “ permalink=“https://forum24.cz/jedine-ruske-letadlove-lodi-hrozi-zkaza-neni-ji-kde-opravit/“]258009[/ctete]
Komentátor Viktor Sokirko stav Kuzněcova vzhledem k dlouhodobě odkládaným opravám a modernizaci glosoval v článku pro server Svobodnaja Pressa v půlce června 2019 velmi nepěknými slovy. „Kuzju“ přirovnal k autovraku, kde všechno funguje jen na dobré slovo. „Je velké, prostorné, a, ovšem, sousedé takové nemají. Jenže je to žrout paliva, který už nemá odpich, jaký míval, a neustálými poruchami už člověku začíná lézt na nervy.“
Nad Kuzněcovem pozdvihají obočí ale i experti. Jak na stránkách Amerického námořnického institutu poznamenávají profesor amerického Institutu pro studium ruského námořnictva, Richard A. Moss a velitel námořnictva Ryan Vest, hlavním úkolem jediné ruské letadlové lodi je vyvolávání pocitu národní prestiže.
„S ohledem na to ji Rusko musí opravit a vrátit do služby co nejrychleji to jen půjde,“ míní Moss. Ovšem z hlediska aktuální ruské námořnické strategie je „Kuzja“ jen obrovská díra na peníze a další zdroje a rozhodně nenabídne hodnotu několika rychlých útočných ponorek třídy Jaseň ani flotily malých hlídkových lodí s účinnými střelami.
Křižník Kuzněcov navíc nikdy ani neplnil svůj původně zamýšlený účel spočívající v rozšíření obranného perimetru Ruska. Moss uvádí dlouhý výčet závad nejrůznějšího původu od pláště přes elektroinstalaci až po mechanické části a dodává: „Rusko prokáže NATO a americkému námořnictvu velkou službu, když se rozhodne vynakládat peníze a kapacity doků včetně lidských zdrojů potřebné k údržbě této lodi s lyžařským skokanským můstkem na palubě, která je jednoznačně reliktem z časů studené války.“