Snižování DPH na pivo, tolik vychvalované premiérem, se zvrtlo v absurdní komedii. Výsledkem je chaos a pravý opak toho, co deklaroval. Nejvíce vydělají luxusní restaurace včetně Babišovy Palomy v Průhonicích, které to nepotřebují. Stánkaři a hospodští zejména na venkově, kterým vláda měla pomoci, nezískají nic.
Andrej Babiš nese velmi nelibě rozruch kolem zpackané akce ministryně financí Aleny Schillerové se snižováním DPH na pivo, které oznámil už v roce 2016. Očekával pochvalu, že prý plní sliby, a místo toho sklízí posměch a kritiku. Naplno a nikoli poprvé se projevuje jeho nekompetence. To má být narovnávání podnikatelského prostředí a zjednodušování daňového systému? Cítí, že je zle, a dopouští se hrubých faulů. V emoci ztratil veškeré zábrany a používá osvědčenou metodu: nejlepší obrana je útok.
Idiotské tabulky
Premiér se obul do oponentů unikátní daňové konstrukce pro prodej piva ve třech sazbách DPH v různých variacích, rozdílných pro prodej uvnitř a přes ulici, pro pivo normální a nealko, pro pivo točené a rozlévané z láhve. Nadává do „blbů“ těm, kdo vytvářejí „idiotské tabulky, které po nich nikdo nechtěl“. Žádané jsou tedy jen tabulky Ministerstva financí, které už často prokázalo velkovýrobu nevěrohodných dat?
Babiš z dovolené ve Francii vzkázal do České republiky, aby si lidé užívali snížení DPH, a po hospodských požaduje aspoň dvě koruny. „Vyzývám všechny štamgasty, ať cenu piva ve své hospodě a hlavně restauraci hlídají,“ přidal svoji tradiční fízlovací fintu, kterou už v minulosti použil při zrodu státní loterie Účtenkovky. Její hráči mají státu pomáhat při kontrole vydávání účtenek.
Zřejmě si spletl režim. Takhle funguje trh? Ceny opravdu diktuje „osvícenec“ z dovolené, kde popíjí pivo za 375 korun? Skutečně zná náklady všech hospodských poté, co jim ministři ANO naložili balík nových povinností, zvýšených odvodů a sankcí?
Za to jsme si vysloužili posměch?
„Všichni ti hospodští, kteří nevařili a jen čepovali pivo, si mi stěžovali, že si kvůli EET musí kupovat pokladny a budou mít vícenáklady, tak jsme jim chtěli vylepšit hospodaření a EET kompenzovat,“ vysvětluje Babiš. „Za tohle jsme si vysloužili nadávky a posměch. Za to, že jsme našli další cestičku, jak podpořit všechny hospodské a restaurace, a hlavně ty na vesnicích.“
Premiér znovu prokázal, že žije odtržený od reality. Jaké cestičky má na mysli? Má tím na mysli osud těch více než 1800 venkovských hospod, které musely za poslední tři roky zavřít hlavně kvůli EET, protikuřáckému zákonu, tlakům na zvýšení minimální a zaručené mzdy a dalším vládním regulacím?
Jaký smysl mají Babišovy úvahy, že chce snížením DPH na pivo pomáhat hostinským na sužovaném venkově, když naprostá většina z nich tuto daň neplatí? Jakou logiku má vyzývat ty ostatní, kteří na jedné čepované desítce vydělají třeba dvě koruny, aby ušetřené peníze vzápětí započítali do ceny piva? Taková „pomoc“ je velmi diskutabilní.
Nejvíce vydělají velké podniky
Server Podnikatel poukazuje na rozpor slov a činů vlády, která prý snížením DPH na pivo myslela hlavně na malé venkovské hospůdky. Ve skutečnosti pomůže hlavně drahým restauracím, jelikož čím vyšší je cena prodávaného piva, tím větší je úspora na DPH. Stejné zvýhodnění už platí při snížení DPH na stravovací služby.
Když před dvěma roky otvírala Babišova společnost Imoba v Průhonicích luxusní podnik Paloma, prohlašoval její manažer Martin Kolář, že se profiluje jako „špičkový podnik pro náročnou a movitější klientelu“ a bude usilovat o michelinskou hvězdu.
Těmto ambicím pochopitelně odpovídají ceny. Obědové menu tu vyjde na 1.390 korun bez nápojů, jako předkrm kaviár za 3.450 a večeři lze pořídit i za 4.900 korun. Třetinka piva tu přijde na 110 korun. Jak se v takovém podniku projeví snížení DPH?
Paloma ušetří na pivu 9 korun
Podle přepočtu na půllitr Paloma ušetří na každém pivu 9 korun. Podobně je na tom restaurace na Čapím hnízdě, kde stojí pivo 90 korun, která si polepší o více než 7 korun. Kolik štamgastů v podobných restauracích tvoří voliči hnutí ANO? Ocenili by teoretické snížení ceny piva při prohlídce areálu, kvůli dotační kauze dnes proslulého i na evropské půdě, na 83 korun?
U běžnějších cen piva mezi 25 a 40 korunami činí tato úleva dvě až tři koruny na jedno pivo, jenže jedině tehdy, pokud je restaurační podnik plátcem DPH s ročními tržbami nad milion korun. Jen stěží se dá předpokládat, že v době rostoucích nákladů, cen vstupů a energií budou zlevňovat. Na rozdíl od premiéra Babiše to nepředpokládá ani ministryně financí.
Schillerové se ve skutečnosti podařilo konkurenčně zvýhodnit velké restaurace proti malým hospodám, jelikož se jim na rozdíl od neplátců DPH zvyšují marže. Proto také tomuto záměru tleská Asociace hotelů a restaurací zastupující velké podniky a hotelové řetězce, kterým veškeré kroky vlády včetně EET hrají do karet při „čištění“ trhu.
Babiš se ve skutečnosti všem hospodským, které zmiňoval, kteří nevaří a jen čepují pivo, vysmál do očí. Standardně jde o výčepy, které otevírají jen pár večerů týdně a kde se sejde pár chlapů z vesnice „na jedno“ po práci. Také jim rostou náklady a nižší DPH je jim k ničemu.
90 procent neplátců DPH
Podobná situace je se snižováním DPH v dalších vybraných profesích, které budou od května zatíženy zavedením EET. V porovnání s téměř 800 profesemi, kterých se zbývající dvě vlny evidence tržeb týkají, je jich jen zlomek. Ale ani u nich si drtivá většina živnostníků nepolepší.
Stačí porovnat údaje Ministerstva financí. Podle nich působí například v oborech kadeřnických a holičských služeb, oprav obuvi a kožených výrobků, oděvů, textilních výrobků a jízdních kol celkem zhruba 90 tisíc podnikatelů. Neplátců DPH je z nich více než 80 tisíc, tedy kolem 90 procent. Nižší DPH se netýká ani stánkařů, kde zůstává sazba DPH u čepovaného piva na 21 procentech.
Komu jsou tedy s velkou pompou propagované změny DPH určeny? Rozhodně ne drobným podnikatelům a živnostníkům, jak bylo avizováno. A ještě za ně mají premiéru Babišovi poděkovat.