Působí to na nás, jako bychom dostali rákoskou. To by přitom také mohl být cíl zřetelné marketingové akce. Těch 31 procent pro hnutí ANO je s nejvyšší mírou pravděpodobnosti podvod nebo chyba. A jestli je to podvod, pak je jeho cílem demoralizace voličů demokratických stran. V každém případě tomu musíme čelit s chladnou hlavou.
Není prakticky možné, aby po naprostém nezvládnutí koronavirové epidemie a v době zdražování volil vládní stranu každý třetí Čech. Na druhou stranu je ale zřejmé, že západní koncept právního státu a otevřené společnosti vyznává jen polovina národa. Pro druhou polovinu společnosti jsou tyto pojmy imaginární a mlhavé. Větší zájem mají tito lidé o výši důchodů, sociální jistoty a pocit bezpečí v uzavřeném prostředí. Zde tkví náš úkol pro lepší budoucnost, ať už jsou jednotlivé průzkumy jakékoli: Měli bychom se snažit, aby naši spoluobčané nežili v diktátu strachu a pod vlivem svého nízkého sebevědomí.
Každý, kdo se někdy pohyboval ve světě politiky a marketingu, dobře zná manipulativní potenciál průzkumů a ví, jaký hlad po skvělých výsledcích v průzkumech agentur mají činovníci v centrálách takzvaných hnutí. Se značnou ironií se jim říká agentury pro zajišťování veřejného mínění. To „a“, které jakoby náhodou vklouzlo do slova „zjišťování“, má dalekosáhlý význam pro předvolební atmosféru.
I kdyby ale nebyly některé průzkumy přímo cinknuté, tak mohou být prostě jen zcela mimo. Komentátor Hospodářských novin Petr Honzejk na twitteru upozornil, že zejména agentura STEM měla v minulosti naprosto odlišná data od výsledků voleb. V květnu 2010 agentura STEM přisuzovala ČSSD 27 procent, ale skutečný výsledek byl jenom 22 procent. Liberálně-konzervativní straně TOP 09 bylo agenturou přisouzeno 9 procent, ale skutečný výsledek byl o celých sedm procent více: 16 procent.
Když to sečteme a podtrhneme, tak není důvod k pocitu, že nás někdo seřezal rákoskou. Móda v šíření výsledků průzkumů sice poutá pozornost veřejnosti a marketingovým týmům se vyplácí. Část lidí mívá tendenci chovat se podle vzorců, které jim někdo předestře. Ale jediným určujícím výsledkem jsou volby. A ty můžeme vyhrát, když se postavíme za naše lídry. I přes tu obrovskou mediální převahu vládnoucího holdingu, které musí demokraté v naší zemi čelit.
Průzkumy agentury STEM ale často připomínají spíše tipování. Dřívější průzkumy před volbami v letech 2013 a 2017 porovnal s výsledky novinář František Lutonský:
https://twitter.com/FLutonsky/status/1428637567692443649