Agrofert tlačí na ČT. Výkonný šéf holdingu zpochybňuje reportáž o vyhozeném šéfovi finančního úřadu

ČTK

Premiér Andrej Babiš | FOTO: ČTK

Zástupci holdingu Agrofert napsali dopis generálnímu řediteli České televize Petru Dvořákovi kvůli pořadu Reportéři ČT, v němž byla odvysílána reportáž s názvem Dvojí metr o Karlu Trefném, někdejším řediteli Finančního úřadu v Příbrami. Ten podle novinářů skončil na svém místě poté, co – zjednodušeně řečeno – doměřil daň společnosti Primagra z holdingu Agrofert. Místopředseda představenstva a výkonný ředitel Agrofertu Josef Mráz v dopise obvinil redaktory televize z toho, že dělají politiku. Reportéři ČT odpověděli jasně vyargumentovanou reportáží Dvojí metr II, v níž nereagují přímo na dopis, ale na tvrzení ministryně financí Aleny Schillerové, která byla s věcí konfrontována na interpelacích. Jedna věc je ale z dopisu i z chování členů hnutí ANO naprosto jasná: nátlak ze strany premiéra a jeho spojenců na veřejnoprávní média roste.

Facebook Andreje Babiše

V reportáži bylo uvedeno, že Trefný skončil poté, co doměřil daň firmě Primagra z holdingu Agrofert. Již na začátku dopisu ale Mráz manipuluje, když píše: „Stranou nechávám skutečnost, že se redaktoři pořadu Reportéři ČT zapáleně věnují společnosti Agrofert téměř každý pondělní večer a dle mého soudu často zcela bezdůvodně. Za posledních několik let jsem napočítal zhruba 50 reportáží o naší společnosti a jejím bývalém akcionáři.“ 

Výkonný ředitel Agrofertu věc nenechává stranou, naopak ji zdůrazňuje. Co stranou nechává, je fakt, že údajně bývalý akcionář Andrej Babiš je zároveň předsedou vlády a v gesci jeho strany je i Ministerstvo financí, má tedy přímý vliv na chod Finanční správy.

Trefný byl po výběrovém řízení vyhlášeném podle zákona o státní službě, které vyhrál jiný kandidát, přesunut na pracoviště, kam musel dojíždět 80 kilometrů. Oba uchazeči byli úspěšní, a tak rozhodoval přímo tehdejší generální ředitel FS Martin Janeček známý zejména kvůli zásahům proti firmám pomocí zajišťovacích příkazů. Trefný finanční správu zažaloval – a vyhrál. Vzhledem ke své odbornosti i místě bydliště měl totiž získat jiné místo, což konstatovali i oslovení odborníci.

Hlavním argumentem Schillerové, jejího arogantního kolegy z ANO poslance Ferance i Mráze z Agrofertu je tvrzení, že daň doměřil Finanční úřad Praha-západ. Jenže Trefný věc vysvětluje jasně: Jedná se o běžnou praxi a FÚ Příbram u velkých daňových subjektů podle něj s Prahou-západ běžně spolupracuje. Navíc v rozsudku, z něhož je v reportáži citováno, vyplývá, že i soud konstatoval, že daň „vyměřil FÚ v Příbrami“.

Pavel Hofman

Janeček se v reportáži nevyjádřil, ač byl osloven. Poslanec Feranec, který původní reportáž Dvojí metr označil za fake news, se do pořadu sice dál navážel, ale kromě argumentu s Prahou-západ a arogantního chování se od něj divák taktéž nic nedozvěděl.

Pro úplnost dodejme, že text dopisu „získaly jako první“ dezinformační Parlamentní listy. Zveřejnily jej bez jakéhokoli rozporování. Pak jej uveřejnil server iDNES.cz, který je ze stejné společnosti jako Mráz, tedy z holdingu Agrofert Andreje Babiše (a pro úplnost také server Mediář).

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner