Agrofert žaluje Českou televizi kvůli Reportérům ČT, soud začne v dubnu

reprofoto ČT

Marek Wollner, vedoucí reportérů České televize | FOTO: reprofoto ČT

Pořad Reportéři ČT přinesl v loňském roce informaci o odvolaném řediteli Finančního úřadu v Příbrami. Tentýž muž předtím doměřil daň holdingu Agrofert. A právě firmě patřící předsedovi vlády Andreji Babišovi se reportáž nelíbila. Nejprve si veřejně stěžoval přes servery iDNES.cz a Parlamentní listy a poté podal žalobu. Podle webu pribram.cz se sporem bude soud zabývat v dubnu.

Pavel Hofman

Na informaci upozornil šéfredaktor reportážní publicistiky České televize Marek Wollner. „Premiér může podle soudu nazývat své kritiky zkorumpované, i když zkorumpovaní nejsou, ale říct, že ředitel Finančního úřadu v Příbrami skončil ve funkci poté, co doměřil daň jedné z dceřiných firem Agrofertu, by se říkat nesmělo, i když je to pravda? Žalobu proti naší reportáži, která na to upozornila, podal Agrofert, soud ji bude podle webu pribram.cz projednávat v půlce dubna. Bojujeme s koronavirem, ale nezapomínáme ani na své kritiky,“ napsal novinář.

Věc začala v říjnu 2019 pořadem Reportéři ČT, v němž byla odvysílána reportáž s názvem Dvojí metr o Karlu Trefném, někdejším řediteli Finančního úřadu v Příbrami. Ten podle novinářů skončil na svém místě poté, co – zjednodušeně řečeno – doměřil daň společnosti Primagra z holdingu Agrofert. Místopředseda představenstva a výkonný ředitel Agrofertu Josef Mráz v dopise obvinil redaktory televize z toho, že „dělají politiku“.

reprofoto ČT

Agrofertu byla Finančním úřadem v Příbrami doměřena daň. Firma se odvolala k soudu a ten soud prohrála. Soud tedy dal Finančnímu úřadu za pravdu a Agrofert musel doplatit daň. To je velmi důležité. Kdyby ten soud prohrál, řediteli by to asi neprospělo. Na druhé straně, viděli jsme, že bývalý generální ředitel Finanční správy Martin Janeček prohrával jeden soud za druhým a jeho pozice byla dlouho neotřesitelná, i když se škody státu budou pohybovat v řádech stovek milionů. Vidíme tedy dva úplně odlišné přístupy,“ vysvětlil tehdy pro deník FORUM 24 Wollner

Nejedná se o první případ, kdy se Babišovým lidem nebo přímo jemu nelíbí publicistické pořady České televize. Když se o něj reportéři zajímali v souvislosti s korunovými dluhopisy, nazval je „zkorumpovanou pakáží“.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner