Ekologičtí aktivisté z hnutí Poslední generace, které pořádá v Praze dlouhodobě protesty za zavedení maximální rychlosti 30 km/h v celém městě, mají smůlu. Podle rozhodnutí, které magistrát tento týden vydal, už nemohou protestovat na magistrále. Město je přesměrovalo na blízké chodníky, aby neomezovali provoz. Aktivistům se ale rozhodnutí nelíbí a chtějí podat žalobu.
„Ctím svobodu projevu a uznávám i právo na protest. Zároveň se ale jako vedení hlavního města Prahy musíme chovat zodpovědně a brát ohled i na bezpečnost všech obyvatel. Proto jsme avizovanou demonstraci aktivistů, kteří se dožadují snížení rychlosti v metropoli na 30 km/h, přesměrovali na všeobecně bezpečnější trasu. Protestovat se dá i bez nepatřičného omezování okolí,“ oznámil ve čtvrtek na sociální síti X primátor Prahy Bohuslav Svoboda (ODS).
Spolek Poslední generace mu na to odpověděl s tím, že podá žalobu. „Pane primátore, jak je možné, že se o bezpečnost dopravy zajímáte jen ve chvíli, kdy na ulicích probíhají protesty? Demonstraci za humanizaci magistrály uklidíte do parku, to je vaše řešení? Opravdu nehodláte do konce volebního období pro zklidnění dopravy už nic udělat, jak jste se vyjádřil v médiích? Rozhodnutí vašeho úřadu je nezákonné a podáme na něj žalobu,“ oznámil.
Podle aktivistů nemá Svoboda právo nařizovat, kde mají protestovat. „Maříte i účel shromáždění, které má upozornit na zoufalou situaci na pražské magistrále, a tím i na Vaše nesplněné sliby. Je to ten pravý důvod, proč se snažíte omezit naše shromažďovací právo? Odpovíte nám na výzvu ke zklidnění dopravy a plnění klimatického závazku, kterou jsme Vám zaslali otevřeným dopisem 1. 9. 2023?“ zeptali se primátora.
První pochod po letní pauze ohlásili aktivisté na úterý 12. září. Ve středu kvůli změně trasy poslali primátorovi dopis.
Vedení města má se spolkem spory už dlouho. V dubnu například aktivisté primátoru Svobodovi poslali dopis s konkrétními požadavky. Podle Svobody je ale jakákoliv debata bezpředmětná, protože aktivisté opakovaně pořádají blokády silnic. „Není přeci možné, aby se zároveň jednalo a zároveň pokračovalo v nátlakových metodách, jimiž se komplikuje už tak komplikovaná doprava v Praze, a z většiny obyvatel metropole se stávají rukojmí menšinové iniciativy, která chce tímto způsobem prosazovat své vlastní představy,“ řekl tehdy deníku FORUM 24 Svoboda.
Podle průzkumu agentury NMS Market Research mezi obyvateli Prahy ale většina obyvatel se zavedením plošné třicítky nesouhlasí. Pro opatření je jich zhruba jen třetina. Negativní postoj k protestům Poslední generace má šest z deseti Pražanů. I přesto je ale většina pro regulaci automobilové dopravy, ať už ve prospěch MHD, nebo cyklistických tras.
V poslední době se také otevřelo téma zpoplatnění vjezdu do centra, jako to mají některá jiná evropská města. Podle Svobody o tom nejspíš bude Praha uvažovat, upozornil ale, že to není projednané na magistrátu.