ANO nedodrželo dohodu, ale donutili jsme premiéra jednat, říká Pirát Jiránek

archiv M.Jiránka

Martin Jiránek, odborník Pirátů na telekomunikace | FOTO: archiv M.Jiránka

Andrej Babiš si od Pirátů „vypůjčil“ téma mobilních operátorů a rozjel kampaň, zřejmě i proto, aby zakryl neschopnost své ministryně průmyslu a obchodu Novákové. Jak ovšem říká pirátský odborník na telekomunikace Martin Jiránek, důležité je, aby ve výsledku byl spokojený občan. V rozhovoru pro FORUM 24 poslanec vysvětluje, jak moc by pomohl čtvrtý operátor, zda je vůbec vůle ho do ČR přivést, nebo zda si Piráti hodlají zvykat na to, že jim premiér bude brát témata a prezentovat je jako svá.

Pane poslanče, současná debata na téma mobilních operátorů se zřejmě díky osobnímu zásahu Andreje Babiše posune dále. Nebylo to ovšem tématem Pirátů?

Ano bylo. Já jsem panu Moravcovi v Otázkách Václava Moravce na rozdíl od paní ministryně veřejně slíbil, že do měsíce podáme změnu na úpravu výše smluvní pokuty při odchodu od operátora. A to jsem splnil. Poté, co jsme v sobotu rozeslali náš návrh předsedům poslaneckých klubů všech stran, aby si ho přečetli s tím, že počítáme s jejich doplňujícími návrhy, se rozjela vládní mašinérie a v pondělí měli najednou připravené své návrhy.

Sice mě mrzí, že ANO nedodrželo dohodu, kterou dojednal v neděli v přímém přenosu Jakub Michálek s panem Faltýnkem, že to půjde poslaneckým návrhem a že se k našemu návrhu přidají i ostatní strany, ale jde mi hlavně o věc. A proto určitě vítám, že naše iniciativa dotlačila premiéra konečně k aktivitě.

Hodláte si zvyknout, stejně jako třeba ČSSD, že vaše nápady bude přebírat premiérovo hnutí, které je díky většímu PR bude prezentovat za své?

Zvykat si nehodláme. Je to však bohužel fakt. Ale jak už Piráti říkají dlouho, nám jde o to, aby se věci měnily. Často jsme opravdu tou inspirací, katalyzátorem změny my a věřím, že lidé to i přes to vládní PR vědí nebo si to řeknou.

archiv

Věříte tomu, že chce Babiš skutečně přivést do ČR dalšího operátora? Přece jen, o tom se nejedná s těmi, kteří už na našem trhu jsou, jak to udělal premiér.

Ano, to mě osobně celkem pobavilo, že chce od vedení českých mobilních operátorů návrhy, jak zvýšit konkurenci a přilákat nového operátora. To jde zcela jednoznačně proti jejich zájmů, tak se těším na jejich odpovědi. Pokud je tedy premiér zveřejní. Jinak do hlavy pana premiéra nevidím. Já, jako člověk, který se telekomunikacím věnuje, zde určitě čtvrtého operátora chci. Věřím, že po jeho příchodu ceny výrazně klesnou. Stejně jako se to příchodem čtvrtého operátora stalo v mnoha jiných státech.

Kde by se dalo zákazníkům mobilních operátorů nejrychleji a kde nejvíce ulevit?

Jsou věci, které můžete a které nemůžete. Nemůžete operátorům jednoduše říci: Budete prodávat neomezená data za 500 korun. Můžete jim však přes změnu zákonů upravit například tu smluvní pokutu. Výše smluvní pokuty je ten hlavní blok pro ochotu lidí vyměnit operátora dřív než jednou za 2 roky. Proto jsme ji chtěli řešit jako první. Zrychlení přechodu z 10 na 2 dny, které silně prezentuje pan premiér, už podle mě tak zásadní není. Ano, člověka určitě potěší, když bude přesun o pár dní rychlejší, ale daleko důležitější pro něj je, jestli bude, nebo nebude platit tisíce korun pokuty. Takže rychle se dá zákazníkům ulevit právě v tom jednodušším a levnějším odchodu od operátora.

A jak ulevit nejvíc? Jedině výrazným snížením cen. A to může změnit právě konkurenční boj.

Wikipedia.org

Mluví se o snížení poplatků za změnu operátora nebo urychlení převodu čísla. Nezajímají spotřebitele spíš ceny tarifů a předražená data?

Samozřejmě. Snížení pokuty za změnu operátora je v porovnání s poklesem cen vlastně drobnost. Ale pro mě je snížení pokuty i signál pro možné zájemce na pozici čtvrtého operátora, že to s jejich přilákáním myslíme vážně. Například v Itálii, kam přišel v létě čtvrtý operátor a svou nabídkou neomezeného volání a 40 GB dat za 180 korun získal za 4 měsíce 3 miliony nových zákazníků, mají výrazně jiné prostředí. V Itálii je více než 80 % lidé bez závazku, takže mohou ze dne na den přejít za lepší nabídkou. U nás je naopak 70 % lidí uvázáno dvouletým závazkem se smluvní pokutou. Takže pro nového operátora, pokud nedojde ke změně, bude výrazně těžší přilákat v řádu měsíců větší množství lidí, když většině lidí hrozí pokuta v řádu tisíců korun. Toto zašpuntované prostředí chceme právě zjednodušením a zlevněním přechodu odšpuntovat a udělat flexibilnější. Ideálně aby každý mohl bez nějakých velkých omezení kdykoli přejít za lepší nabídkou. Ono to i přinutí operátora starat se o zákazníka dlouhodobě, a ne jen jednou za 2 roky, když mu končí závazek.

Jaké mají Piráti základní recepty na zlepšení současné situace?

Jak už jsem říkal. Základem je zvýšení flexibility trhu, aby lidé mohli snadno přejít. Dalším krokem je daleko aktivnější přístup ke komunikaci s možnými zájemci o příchod k nám. Většina lidí si to asi neuvědomuje, ale o vstup na náš mobilní trh zatím žádný velký a dostatečně finančně silný operátor zájem neprojevil. A jelikož se aukce má konat již na podzim, tak mě nečinnost ministerstva průmyslu velmi vadí. Vypadá to totiž, že pro ně aukce, přivedení dalšího operátora, zvýšení konkurence na trhu a snížení cen pro lidi nejsou důležité. Bohužel tomu pocitu napomáhají i výroky paní ministryně a jejího náměstka.

FB: TV Barrandov

Co si myslíte o tom, že České dráhy přemýšlejí, že by zrušily Wi-Fi zdarma ve svých vlacích?

To už snad ani nemá cenu komentovat. Lidé prostě mají drahá data, tak využívají Wi-Fi ve vlacích. Tuto zcela jasnou logiku, že nejdřív byly vysoké ceny dat a pak až aktivní hledání „wifin“ lidmi, se v reportáži marně snažil vysvětlit reportér pořadu 168 hodin paní ministryni. Bylo vidět, že nepochodil. Přitom se stačí zajet podívat do států, kde mají levná nebo neomezená data, aby člověk viděl, jak to funguje. Tam lidé nějaké hledání „wifin“ vůbec neřeší. Vše, co potřebují, mají přes mobilní data, kdykoli, kdekoli, bez hesel a omezení. Chce se to jen rozhlédnout v okolí a neopakovat pouze argumenty operátorů.

Pokud se chceme vážně bavit o moderní, digitalizované, vzdělanostní společnosti a inovativním státu, tak levná data jsou základem. Pokud chceme, aby lidé komunikovali se státem on-line, aby se vzdělávali, četli články, zprávy, koukali na TEDexová videa. Pokud chceme začít technologicky dohánět vyspělejší státy, tak se to všechno bude dít jen velmi těžko, když máme nejdražší data, a tudíž největší omezení využívání plného potenciálu mobilů v Evropě.

Je skutečná vůle něco změnit, nebo se zase jedná pouze o populistické výkřiky? Premiér se sice jednou za čas prezentuje tím, že zařídí levnější mobilní služby, ale nestalo se zatím nic.

Mohu jen doufat, že nyní se konečně něco hne a že se opravdu podaří sehnat do aukce kvalitní zájemce. Pan premiér už do toho nyní investoval spoustu marketingové energie i kritiky své vlastní ministryně a jejího náměstka, aby to jen tak nechal vyšumět. Je to jednoznačně dobře pro lidi, že se to nyní tak vyhrotilo, protože dlouhotrvající nečinnost ministerstva byla podle mého mínění velkým rizikem, že se aukce nepodaří a nám všem se snížení cen volání a dat o další dlouhé roky oddálí.

Změní se něco po úterní tiskové konferenci předsedy vlády?

Pro mě je hlavní, aby pan premiér nebo jím jasně zaúkolovaná osoba opravdu začali jezdit za možnými zájemci o aukci. Pořád ještě máme několik měsíců na to, abychom upravili její podmínky, aby byla lákavější. Proto se jich musí ptát, co by pro ně bylo zajímavé, jak to máme nastavit atd. Prostě tak, jak to již roky před aukcí v Belgii dělá jejich ministr pro informatiku.

Jak jste jako odborník na telekomunikace reagoval na výroky paní ministryně Novákové?

Nejdřív jsem chvilku zíral s otevřenou pusou a říkal jsi, že mě šálí sluch. Pak jsem si to pustil podruhé a uvědomil si, že paní ministryně opravdu neví, o čem mluví. Já dokážu pochopit, že je dlouholetá podnikatelka a telekomunikacím až tak nerozumí. Já také nerozumím všemu. Ale telekomunikace jsou jedna z hlavních oblastí jejího ministerstva a alespoň základní proč a proto by v této oblasti měl chápat každý ministr. Toto však bylo absolutní nepochopení a překroucení současného hlavního problému našeho telekomunikačního trhu. Jediné, co na tomto výroku lze vlastně ocenit, je, že přinutil pana premiéra jednat.

Nakonec jsem vlastně velmi rád, že naše pirátské aktivity i výrok paní ministryně prolomily ledy, rozvířily dění a konečně se začne něco dít. Věřím, že se to nakonec v lepších cenách volání a mobilních dat pro lidi skuteční odrazí.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner