Armáda sdělila, že ji nikdo o letadlo do Libanonu nepožádal

Předseda ČSSD a ministr vnitra Jan Hamáček  (ČTK)

Předseda ČSSD a ministr vnitra Jan Hamáček | FOTO: ČTK

Ministr vnitra Jan Hamáček od včerejška vysvětluje, že čeští záchranáři do Libanonu museli odletět letadlem Smartwings, protože armádní speciál by na to nebyl vhodný. Teď ale armáda dala najevo, že ji nikdo o přepravu ani oficiálně nepožádal.

Do obranných výroků Jana Hamáčka na jeho twitteru přispěla i Armáda České republiky lakonickým sdělením: „@ArmadaTweetuje neobdržela od @vnitro žádný oficiální požadavek na přepravu. Každopádně přepravní schopnosti AČR jsou na vysoké úrovni. Zvlášť od našeho členství v programu SALIS v rámci @NATO.“

Takže rozumíme tomu správně, že se armády nikdo ani nezeptal? Že se rovnou najala soukromá čínsko-česká firma? Je Hamáčkovi jasné, že pokud to tak je, jaké světlo vrhl na naše vojáky? Teď to vypadá, že nejsou schopni odvézt čtyři desítky záchranářů s vybavením. A že to umí letadla pana velkopodnikatele Šimáněho.

Twitter

Reakce na ministrovu verzi jsou pak pochopitelné:

Kdyby Armáda nebyla schopna okamžitě přepravit tak malé množství materiálu v tak krátké době, pak by vyvstala otázka, co to je za Armádu. @jhamacek uráží Armádu i naši inteligenci.

Hamáček pak ještě na otázky jednoho z uživatelů twitteru kategoricky prohlašuje: „Odpověď je 4x ne. Do A319 by se náklad nevešel, byl problém ho naložit do větší 737-8, větší letadlo by se muselo žádat přes Salis NATO (Antonov), což by trvalo déle… Mohli jsme teoreticky žádat 2x CASA, která ale do Libanonu letí 5 hodin.“

Takže něco v pořádku zřejmě není. Buď armáda tohle množství lidí rychle přepravit neumí, nebo umí a jen se ministr nezeptal, nebo jsou Smartwings tak nějak nejlepší. Vyzná se někdo v dění v téhle zemi?

Aktualizace: Hasičský záchranný sbor na Twitteru ve čtvrtek v 13.55 píše: „Proč ČR využila letoun soukromé společnosti? HZS ČR požádal o přepravu USAR týmu standardní cestou AČR (hovor proběhl 5.8. v 0:35 ráno). Požadavek zněl na přepravu 36 osob, psů a materiálu. Do slíbené doby AČR žádnou leteckou techniku nenabídla. HZS ČR proto využil nasmlouvané kapacity soukromého dopravce. Jedná se o standardní postup. Podmínkou mezinárodní certifikace vyhledávacích týmů je mimo jiné i splnění velmi striktních časových limitů.“

Třeba se časem dobereme, jak komunikace mezi složkami v časech po půlnoci u nás probíhá.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]