Ilustrační foto FOTO: Wikimedia Commons / CC BY-SA 3.0
FOTO: Wikimedia Commons / CC BY-SA 3.0
O trendu života bez auta se píše už delší dobu. Český statistický úřad nyní zveřejnil aktuální data o vztahu Čechů k automobilům. Zaměřil se také na to, proč lidé nechtějí jezdit hromadnou dopravou.
Podle výzkumu úbytek aut na venkově rozhodně nehrozí. V obcích do tisíce obyvatel má osobní automobil 90 procent domácností, některé mají i několik vozů. Pro rodinu s dětmi je to často nutnost, pokud děti navštěvují nejen školu, ale i kroužky a různé další akce. Rodiče se pak mění v „taxikáře“.
V českých velkoměstech (nad 100 000 obyvatel) má auto jen 64 procent respondentů. Nejde ovšem o peníze, 27 procent respondentů uvedlo, že to nesouvisí s financemi, spíše auto nechtějí nebo nepotřebují. Na vesnicích se podobně vyjádřilo jen 11 procent lidí.
Domácností, které by automobil chtěly, ale nemohou si ho dovolit z finančních důvodů, přibývá s rostoucím počtem obyvatel v dané obci. Na vesnicích do tisíce obyvatel se tak vyjádřilo méně než 3 procenta lidí, zatímco ve velkých městech nad 100 tisíc obyvatel stejný problém připustilo 8 procent lidí.
Život ve velkoměstě je celkově dražší a může to souviset i s problémem parkování – extrémně drahá parkovací místa nebo garáže jsou například pro Prahu typické. V metropoli se garáže běžně prodávají za 1,5 milionu korun.
Veřejnou hromadnou dopravu ve velkoměstech používá pravidelně asi 44 procent lidí a dalších 22 procent alespoň jednou za týden. Asi 9 procent ji nepoužívá vůbec. Ve středně velkých městech od 10 do 100 tisíc obyvatel je to o hodně méně. Denně používá MHD každý šestý člověk a téměř třetina respondentů ji nepoužívá vůbec.
Na vesnicích a v malých městech ji denně používá jen 12 procent lidí a 8 procent jednou týdně. Zhruba 43 procent lidí na venkově hromadnou dopravu vůbec nepoužívá. Drtivá většina z nich (86 procent) vysvětlila, že ji nechce nebo nepotřebuje využívat. Druhým nejčastějším důvodem byly málo časté spoje nebo nevyhovující časy, ale to uvedlo jen 6,7 procenta lidí. Téměř nikdo si nestěžoval na to, že by hromadná doprava v Česku byla drahá nebo příliš pomalá.