Každý den čelí obyvatelé středočeských Olbramovic nájezdům více než třiceti tisíc aut, která zde projedou na hlavní silniční tepně mezi Prahou a Českými Budějovicemi, přičemž nezřídka způsobují i mnohé dopravní komplikace, a to včetně smrtelných nehod. Zatímco by se zdálo, že si téma politici přivlastní jako jednu z hlavních priorit, městský obchvat je zde slibován již od osmdesátých let a stále se ani nezačalo stavět. V roce 2018 sice blesklo místním světélko naděje v podobě dopravního povolení s tím, že práce začnou na podzim letošního roku, ale ministerstvo dopravy rozhodnutí obratem zrušilo. Mezi stěžovateli byla také společnost Imoba, které patří Farma Čapí hnízdo. Jak sdělil středočeský zastupitel Martin Kupka deníku FORUM 24, Středočeský kraj by se měl věcí znovu zabývat a začít doopravdy konat.
„Imoba se bála, že by jí obchvat rušil hotelové hosty. To je neuvěřitelně cynická poznámka ve světle toho, že současný průjezd vozidel ruší především v daleko větší blízkosti, protože Čapí hnízdo bude od obchvatu dál než obydlí lidí v Olbramovicích. To skoro nemá obdoby,“ říká středočeský zastupitel Kupka, který zároveň zastává post místopředsedy ODS.
Firma Imoba se odvolala proti povolení, které vydal Středočeský krajský úřad, a tak se problém nehnul z místa. Nesnesitelný hluk a automobilové zplodiny stále patří do běžného dne tisícové obce, stejně jako ranní kokrhání nebo večerní sledování zpráv u rodinné obrazovky. Navíc přetížená komunikace uprostřed města dělí občany na dva prakticky nepropojitelné ostrovy.
Ale samotné přípravě zamítnutého stavebního povolení předcházel ještě jeden důležitý krok. A důležitý byl zejména pro Andreje Babiše. Mezitímco totiž ostatní obyvatelé prodali pozemky na výstavbu okruhu za 60 korun za metr čtvereční, šéf hnutí ANO si počkal na změnu podmínek. V období, kdy seděl v čele ministerstva financí, byla učiněna významná úprava, která změnila pravidla hry, přičemž bývalým majitelům zbyly pouze oči pro pláč. Najednou mohlo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vykupovat pozemky až za osminásobek původní ceny. Holding Agrofert tak na obchodu výrazně vydělal, a tím zřejmě celý plán na výstavbu obchvatu, jenž by jednou pro vždy ulevil místním, pro Babiše také skončil. Co trvá, je pouze mocenská arogance.
Paradoxně se zde hnutí ANO těšilo ještě v uplynulých parlamentních volbách 2017 velké voličské podpoře, kdy získalo přes čtyřicet procent všech hlasů. Babišovo vítězství dnes ovšem zanechalo v místních opravdu hořkou pachuť: „Veřejnost v Olbramovicích to samozřejmě také dobře vidí. Mluvil jsem s lidmi, kteří o výstavbu skutečně léta usilují a nyní zrušení těžce prožívají,“ tvrdí Kupka s tím, že se plánuje do celé věci vložit i samo zastupitelstvo kraje: „My se teď budeme snažit téma znovu otevřít a chceme, aby i kraj vzal téma za své, co nejrychleji prošel stavebním řízením a vytvořil rozhodnutí, které by umožňovalo obchvat stavět tak, aby bylo věcně správné a nebylo tam pochyb.“
Zastupitelé města by se měli sice sejít již na začátku posledního srpnového týdne, ale výsledek zůstává stále nejistý. Na otázku, zda už se Babišovi a jeho okolí podařilo ovládnout dostatek ministerstev a úřadů, krčí občanský demokrat pouze rameny: „Vždyť to vidíme, že to nefunguje. Je veřejně známé, kdo připomínkoval a odvolal…“ Vracíme se tak zpět na začátek jádra celého problému.
Dnes by měla oficiálně ovládat společnost Imoba manželka předsedy vlády Monika jakožto protektorka Agrofertu a spolu s ní správci svěřenských fondů s tím, že konečným beneficientem podle organizace Transparency International i podle předběžných zpráv auditorů Evropské komise stále zůstává, stejně tak jako ve všech dalších firmách patřících holdingu Agrofert, Andrej Babiš.