Babiš je ve „vážném podezření“, že ovládá média. S napětím sledujeme řízení města Černošice

Profimedia.cz

Andrej Babiš | FOTO: Profimedia.cz

Zajímavým dokumentem naší doby je zpráva ČTK o správním řízení města Černošice s předsedou vlády Andrejem Babišem. Toto město ho totiž podle veřejnoprávní agentury „podezřívá“, že se nachází v konfliktu zájmů, když vlastní média a přitom vykonává státní funkci. Je to podobná zpráva, jako bychom „podezřívali“ císaře Nerona z házení křesťanů dravé zvěři. Nero to dělal za bílého dne. A Andrej Babiš to nedělá jinak. Nicméně budeme se zájmem sledovat, jak se šetření města Černošice ohledně tohoto „podezření“ vyvíjí. Zde je oficiální zpráva:

Městský úřad v Černošicích u Prahy zahájil správní řízení s premiérem Andrejem Babišem (ANO). Důvodem je podezření ze spáchání přestupku proti zákonu o střetu zájmů. Babiš podle informací na webu úřadu čelí podezření, že stále ovládá média z holdingu Agrofert.

Pod Agrofert spadá mimo jiné vydavatelství Mafra (vydává například deníky Mf DNES, Lidové noviny a Metro), firma Londa (provozuje rádia Impuls a RockZone) a Stanice O (provozuje hudební televizi Óčko). Členům vlády je přitom zakázáno osobně ovládat firmy, které provozují rozhlas, televizi nebo vydávají noviny. Pokud úřad shledá porušení zákona, hrozí premiérovi čtvrtmilionová pokuta.

archiv

Nejvýznamnější mediální firmou v rámci Agrofertu je skupina Mafra. Podle údajů firmy mají její tištěné tituly 2,4 milionu čtenářů a internetové stránky navštíví týdně 3,4 milionu uživatelů. Babiš koupil Mafru v roce 2013 od německé společnosti Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft, loni v únoru ji kvůli zákonu o střetu zájmů převedl do svěřenského fondu.

Podle organizace Transparency International ČR však Babiš ovládá holding Agrofert včetně médií i po převedení do svěřenských fondů a tím porušuje zákon. V srpnu proto odeslala podnět na Městský úřad v Černošicích. Důvodem je to, že Babiš bydlí v Průhonicích v okrese Praha-západ a úřadem s rozšířenou působností jsou pro ně právě Černošice.

Černošický úřad k podnětu Transparency International obdržel podrobné stanovisko od Babišova zmocněnce. O součinnost požádal Poslaneckou sněmovnu, městský a krajský soud a finanční úřad. Na jeho výzvu mu poslaly informace také politické strany, a to TOP 09, ČSSD a ODS. Premiéra úřad předvolal na 17. prosince k neveřejnému ústnímu jednání.

Babiš už dříve označil tvrzení Transparency International za nesmyslné a řekl, že šéf této organizace David Ondráčka se stal součástí politického boje proti němu. „To, co tvrdí Transparency International, jsou nesmysly. Svou firmu jsem vložil do svěřenského fondu, jak mi určil zákon, který sněmovna přijala jenom kvůli mně, a tím jsem se vzdal celé firmy. TI nemá žádné důkazy, že bych jakkoli firmu nebo média ovlivňoval, protože je ani mít nemůže, nic takového se neděje,“ uvedl v srpnu.

Média předsedy vlády:

– deníky Mladá fronta DNES, Lidové noviny a Metro

– týdeníky Téma a 5plus2

– weby iDnes.cz, Lidovky.cz, Expres.cz, eMimino.cz a další

– jízdní řády IDOS (veškeré informace o dopravních spojích v celé zemi)

– hudební televize Óčko

– rádia Impuls a RockZone

– slovenské vydavatelství Mafra Slovakia (vydává Hospodárske noviny, časopisy Téma, Evita a další, provozuje web HNonline.sk)

– do mediální skupiny zároveň patří virtuální operátor Mobil.cz

– nově do holdingu patří také vydavatelství Bauer Media v Česku i na Slovensku (vydává tři desítky časopisů, např. Můj svět, Rytmus života, Cosmopolitan, Bazaar, Tina, Bravo nebo Esquire a provozuje několik webů)

 

Vyjádření Městského úřadu v Černošicích

„Vzhledem k tomu, že správní orgán Městský úřad Černošice shledal na základě obdržených dokumentů za důvodné projednání věci, dnem 26. 11. 2018 zahájil správní řízení pro podezření ze spáchání trvajícího přestupku podle ust. § 23 odst. 1 písm. b) zák. č. 159/2006 Sb. o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů, kterého se má dopouštět Ing. Andrej Babiš tím, že v rozporu s ust. § 4a odst. 1 zákona o střetu zájmů, jako veřejný funkcionář, poslanec Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, po uplynutí lhůty dle ust. § 4a odst. 2 zákona o střetu zájmů, tj. po dni 18. 12. 2017, je ovládající osobou právnické osoby LONDA spol. s r.o., IČ 49241931, která je provozovatelem rozhlasového vysílání, dále ovládající osobou právnické osoby Stanice O, a.s., IČ 26509911, která je provozovatelem televizního vysílání, a ovládající osobou právnické osoby MAFRA, a.s., IČ 45313351, která je vydavatelem periodického tisku.“

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner