Babiš má nový bič na Českou televizi. Poplatné cenzory ve vysílací radě

ČTK

Ilustrační foto | FOTO: ČTK

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání udělala nečekaný comming out. Konečně se tak odhodlala odkrýt to, o čem nebylo už nějaký čas pochyb; přestala předstírat, že neslouží zájmům politiků. Ze státní instituce, kterou brával občan jakž takž vážně, se oficiálně stala Babišova mediální milice a po doplnění spolehlivými kádry i politická úderka, která šéfovi ANO odezírá ze rtů jeho nesplněná přání. I proto se teď může přetrhnout v šikaně České televize. Jakou roli při tom hrají osobní ambice stát se jejím generálním ředitelem, pak dokonale ilustruje chování nového člena RRTV Vadima Petrova.

Právě Petrov je v exhibicích servility k politické moci takřka nepřekonatelný a oddanost vládnoucímu establishmentu dokazuje permanentní kritikou veřejnoprávní televize na sociálních sítích, na prorežimních serverech či obskurních televizkách, placených kdovíkým a kdovíkde. Nemine totiž den, aby Českou televizi okázale nepoplival komentáři kterak je mizerně řízena, natožpak kontrolována její radou. Jinými slovy, jak skvěle by ji řídil on sám, kdyby mu Babiš umetl cestu na vrchol Kavčích hor zvolením vlastních lidí do Rady České televize. Z té na jaře 2020 odchází šest radních, které Babišovo hlasovací perpetuum v parlamentu nahradí ochotnými sluhy a spolu s nominanty ANO ve stávající radě ČT tak hravě získají většinu k převolbě generálního ředitele .

Co Petrova naučili před léty Britové v tajné službě MI5, jejímž kurzem se nejspíš jako jediný na světě veřejně chlubí, sice nevíme, ale doma teď zjevně kope za zájem soudně uznaného estébáka ovládnout poslední televizní baštu svobody slova a objektivní žurnalistiky.

Styl, kterým při tom pobízí (sic!) politiky ke stížnostem na Českou televizi augerechnet u „jeho“ RRTV, si pak v ničem nezadá ani se Švejkovým Bretschneiderem. „Nechcete to někdo poslat k nám do RRTV, když se rada usnese, mohla by požádat ČT podle jakého klíče vybírala hosty, popřípadě jak a čím takto pojatý pořad vyvážila?“ ponouká na facebooku třeba europoslance Zahradila (ODS) a poslance Nachera za ANO ke stížnosti na veřejnoprávní pořad 168 hodin. „Tohle není téma pro RRTV, tohle je už téma pro poslance! V úterý budou na uzavřeném jednání projednávat s ředitelem ČT zprávy o hospodaření. Je to příležitost se zeptat, kdo hlídá nezávislost ČT. Rada ČT, nebo jakýsi nedohledatelný subjekt? Považuju to za zásadní věc… Tady je seznam poslanců, kteří mají v popisu práce vám odpovědět. Nejlépe se na ně obrátit jednotlivě…“ šturmuje zase člen „nezávislé“ vysílací rady Petrov ke konfrontaci s veřejnoprávní televizí, pro změnu kvůli spekulaci bizarní internetové televize XTV, v níž moderátor Českého rozhlasu Xaver Veselý konspirativně účtuje s Ústavem nezávislé žurnalistiky.

Ústav a server Hlídací pes totiž Veselému leží v žaludku už od chvíle, kdy poukázaly na jeho nezřízenou servilitu k Babišovi ve vysílání  Českého rozhlasu. Tam Veselý nechal premiéra nerušeně tlachat o jeho kauzách, přestože má jít o lifestylový pořad. Téma pak zpracovala i redakce pořadu Newsroom ČT24. Jejich vyjádření ale Petrov nepotřebuje, nekonvenuje totiž jeho zduřelé ambici a snaze mydlit České televizi schody při každé možné příležitosti. Ani Petrovova nejnovější akce, organizovaná ruku v ruce s poslankyní ANO Barborou Kořánovou, nenechává nikoho na pochybách, o co ve spojenectví „nezávislého“ radního s vládní partají jde. Z názvu jejich semináře „Média a role státu v jejich kontrole“ totiž naskakuje husí kůže.

Nejčerstvější útok na veřejnoprávní televizi teď Rada pro rozhlasové a televizní vysílání vede opět skrze publicistický pořad 168 hodin, který se mj. věnoval i střetu premiérových zájmů. Babišův Agrofert si proto u vysílací rady znovu stěžoval, že v reportáži „Stát jsem já“ nedostal prostor k reakci na komentář publicisty Klimeše. Ten konstatoval, že podnikání Agrofertu je bez dotací těžko udržitelné. Vysílací rada na stížnost promptně kývla: podle ní Agrofert v pořadu reagovat měl. Že ale 168 hodin není zpravodajský formát, kde je podobné vyvažování pravidlem, nýbrž pořad televizní publicistiky coby žurnalistické tvorby, která už z definice a na rozdíl od zpravodajství obsahuje kromě informací také autorův subjektivní názor na aktuální téma, aniž by nutně musela zaznít protistrana, RRTV nezajímá. Nebo to – nedejbože –vůbec netuší. Přestože už stížnost Agrofertu na 168 hodin zamítli všemi hlasy radní České televize, Petrov a spol. ukázali jasným faktům záda a Rada pro rozhlasové a televizní vysílání je ohnula před politikou. Opakovaná ignorace odborných rozhodnutí Rady České televize, v níž oproti Radě pro rozhlasové a televizní vysílání s jejími šesti expolitiky z třinácti radních, placených vládou, působí žurnalisté s roky práce v BBC, v českých veřejnoprávních i privátních médiích či režiséři a vysokoškolští učitelé, zřetelně ukazuje na politické priority RRTV před profesionalitou a kompetencí.

Babišův Agrofert si na Českou televizi nestěžuje zdaleka poprvé. Stížnostmi hýřil mj. už kvůli Reportérům ČT a reportáži o jeho střetu zájmů nebo kvůli zrušení jeho pozvání do pořadu Máte slovo. Na publicistickou „168“ má ale spadeno opakovaně. Současný nestoudný útok vysílací rady s aktuální převahou Babišových lidí, vedený v zájmu předsedy vlády proti České televizi bez ohledu na fakta a stanovisko Rady České televize, tu má ale premiéru. V čerstvých, poddajných figurách, si Andrej Babiš a jeho ANO našli na veřejnoprávní televizi fungl nový bič, jímž práskají ostošest. Kočímu pro radost.

Autor je členem Rady ČT

 

 

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner