Babiš přes MF DNES opět útočí na Sobotku aneb „Nová zjištění k OKD“

Eric Drooker

Noviny MF DNES, které patří ministru financí Andreji Babišovi, pokračují ve vedení kampaně vůči koaličním partnerům. Již poněkolikáté se ve hře objevuje kauza OKD jako útok na premiéra Bohuslava Sobotku z ČSSD – a tentokrát ještě méně nápaditým způsobem než obvykle.

V článku se jedná o nákup hotelu Kladenka, který měl podle autora patřit v době transakce OKD, a měl být pod cenou prodán „Sobotkovým lidem“, jak je redaktor Marek Přibil nazývá. Jedná se zejména o Miloše Růžičku, Olgu Bisovou a Jiřího Bise z agentury Bison & Rose. Růžička však v tiskové zprávě uvádí několik zásadních tvrzení proti pravdivosti.

„Bouda Kladenka nikdy nebyla majetkem společnosti OKD. Kladenka (jak název napovídá) patřila společnosti Českomoravské doly (ČMD), dříve provozující doly na Kladensku, kterou si bývalí většinoví majitelé OKD pořídili dávno před doprivatizací menšinového státního podílu v OKD a zcela nezávisle na ním,“ říká Růžička s tím, že tato informace je veřejně známá.

Růžička navíc zpochybňuje jak údajné podcenění hotelu při prodeji, tak úzké napojení agentury Bison & Rose na ČSSD. „Deník MF Dnes ve zřejmém politickém zájmu svého majitele rezignoval na nezávislost a stal se všehoschopným nástrojem politické propagandy,“ uvádí.

Po přečtení článku opravdu ve čtenáři zůstává velmi zvláštní dojem. Zejména pro člověka, který se dopodrobna nezabývá fakty a text případně jen tak prolétne, zůstane to hlavní: Sobotka, OKD, prodej státního majetku pod cenou. A přesně to je cíl Andreje Babiše, stejně jako tomu bylo například u tvrzení o tom, že ministr vnitra Milan Chovanec se chystá omezit internet stejným způsobem, jakým se omezuje v Číně.

Zdánlivě investigativní postupům MF DNES pod vedením Jaroslava Plesla, který vede s ministrem financí PR rozhovory o uprchlících tak, jak se šéfovi ANO přesně hodí pro nabrání politických bodů, nelze důvěřovat. Zjevné špinění premiéra z konkurenční politické strany se projevilo již několikrát – a zamlčování faktů o Andreji Babišovi můžeme v MF DNES sledovat takřka denně. Například ve chvíli, kdy otvírákem novin je podivné propojení kauzy OKD se Sobotkou a o Babišově společnosti Olma, která získala státní zakázku za 31 milionů korun, nenacházíme v deníku ani slovo.

Celé stanovisko Miloše Růžičky:

Miloš Růžička: „Bouda Kladenka nikdy nepatřila OKD.” „Deník MF Dnes lže, a to v zájmu svého majitele”

PRAHA (19. února 2016) – Tvrzení, že majetek společnosti Českomoravské doly (tedy mj. bouda Kladenka) patřil do majetku privatizované společnosti OKD, je stejně lživé jako tvrzení, že Andrej Babiš koupil Agrofert od polského státu za peníze ruské rozvědky.

Deník MF Dnes, jenž je prostřednictvím společnosti Agrofert vlastněn politikem Andrejem Babišem, ve svém dnešním vydání přinesl obsáhlý článek, který se týká horské boudy Kladenka, jejímž jsem spolumajitelem.

Text vychází ze tří premis:

(i) že bouda Kladenka byla součástí majetku privatizované společnosti OKD (a že tento údajný majetek OKD nebyl při privatizaci řádně oceněn)

(ii) že byla bouda Kladenka současným majitelům prodána za podezřele nízkou cenu (a že to měla být jakási „vratka” za údajnou pomoc při privatizaci OKD)

(iii) že současní majitelé koupí Kladenky zbohatli, a to díky svým podezřelým vazbám na vrcholné politiky ČSSD a své práci pro pozdější majitele OKD.

Konstatuji, ze MF Dnes lže, a to se zřejmým cílem poškodit politickou konkurenci svého majitele Andreje Babiše. Toto tvrzení dokládám následujícími skutečnostmi:

1. Bouda Kladenka nikdy nebyla majetkem společnosti OKD. Kladenka (jak název napovídá) patřila společnosti Českomoravské doly (ČMD), dříve provozující doly na Kladensku, kterou si bývalí většinoví majitelé OKD pořídili dávno před doprivatizací menšinového státního podílu v OKD a zcela nezávisle na ní. Tato informace je veřejně známá a musela být tedy známa i redakci MF Dnes. Veškeré spojování boudy Kladenka s majetkem OKD, jeho oceněním, s ním souvisejícím policejním vyšetřováním a s nyní probíhajícím soudním řízením je tedy účelově lživé.

2. Cena, za niž stávající majitelé pořídili boudu Kladenka, vycházela z posudků, jež si společnost ČMD nechala vypracovat. Jinak tomu ani být nemohlo, víme-li, že společnost ČMD byla v té době kotována na burze. Nabyvatelé ostatně koupi nemovitosti financovali bankovním úvěrem – také banka si pro potřeby úvěru zpracovala vlastní odhad hodnoty. Zpochybňování kupní ceny za pomoci dnešních laických odhadů opírajících se o podobu Kladenky deset let poté je opět zcela účelové a lživé.

3. V době doprivatizace menšinového podílu státu v OKD jsme ani já, ani agentura Bison & Rose, nepracovali pro tehdejší či pozdější majitele OKD. Agentura Bison & Rose nikdy nepracovala, a ani nyní nepracuje, pro žádnou politickou stranu (ani pro ČSSD), ba ani pro žádného aktivního politika.

4. Zřejmým důvodem, proč jsem vystaven lživému napadení ze strany média vlastněného Andrejem Babišem, je – vedle jeho dlouhotrvající osobní averze (viz jeho četné veřejné i soukromé výroky na mou adresu) – mé expertní působení v oblasti politického a mediálního poradenství pro politické konkurenty Andreje Babiše. Tyto aktivity jsem vždy realizoval jako fyzická osoba a nelze je zaměňovat za aktivity firem, v nichž mám obchodní podíl. Agentura Bison & Rose ostatně v obdobné věci podala v prosinci na Andreje Babiše žalobu.

Chci zdůraznit, že nad rámec těchto faktů disponuji jednoznačnými důkazy, že v MF Dnes je zneužívána novinářská práce k potírání politické konkurence majitele listu. Je zřejmé, že tyto neetické a pololegální praktiky byly využity i při přípravě dnešního textu, a to prokazatelně s plnou podporou managementu vydavatelství. Jde o postupy zdivočelých médií, jež jsou v tuzemských podmínkách srovnatelné snad jen s tím, čím před pár lety neblaze proslula redakce britských novin News of the World. Důkazy o těchto praktikách nyní konzultuji se svým právníkem a jsem rozhodnut je v příštích dnech zveřejnit.

V této souvislosti – jako člověk, jenž se celý život zabývá problematikou politických věd a médií – konstatuji, že deník MF Dnes ve zřejmém politickém zájmu svého majitele rezignoval na nezávislost a stal se všehoschopným nástrojem politické propagandy.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner