Za pár dní vstoupíme do sedmého roku s Andrejem Babišem. Kolem nás čas letí, ale na české politické scéně se čas zastavil. Politická scéna je jakoby nehybná, protože Babiš a Zeman spolu s komunistickou stranou drží pevně moc v zemi.
V roce 2014 se Babiš po nezvykle masívní a manipulativní kampani probojoval do české vlády jako ministr financí a už šest let zásadně ovlivňuje situaci v zemi.
Co se týče politické kultury a kvality demokracie, změnil Česko k nepoznání. Tak hrozivý úpadek poměrů naše země dosud nezažila. Co se ale týče rozvoje státu, neudělal Babiš nic, čím by se zapsal významněji do dějin. Podařilo se mu ovšem rozdat státní peníze různým skupinám obyvatelstva tak, aby v části společnosti vznikl dojem tučných let. To je jeho klíčový a jediný faktický úspěch. A zároveň je to i jeho investice do dalšího vládnutí.
Andrej Babiš se rád chlubí, jak se v České republice žije za jeho vlády skvěle. Čaruje s žebříčky o kvalitě života a pocitech štěstí. A přitom opomíjí jiné ukazatele, které usvědčují současnou vládu z neschopnosti. Nejmarkantnějším projevem zaostávání České republiky je stav dopravní infrastruktury. Zatímco Česko nedokáže 200 kilometrů dálnice D1 opravit za 10 let, tak Polsko postavilo za jeden rok novou dvousetkilometrovou dálnici z Krakova na Ukrajinu. Polsko i Maďarsko v dálniční síti Českou republiku výrazně předhánějí, zatímco v Česku je kvůli stavu silnic často lepší jezdit vlakem. Polské i maďarské dálnice jsou přitom kvalitní, české jsou často strašné.
Dalším děsivým obrázkem zaostávání České republiky za evropskými zeměmi jsou české vlaky, jejichž strojní zařízení je nyní v průměru staré 33 let. To mimochodem znamená, že po českých kolejích jezdí vedle nových vlaků i takové, jimž je už 50 let. Naše pendolina nemohou jezdit rychlostí, na jakou jsou postavena, tedy až 230 km/h, nýbrž jen 160, a to pouze na pár úsecích. Vlaky ve všech rozvinutých zemích Evropy jezdí na dálkových tratích běžně rychlostí 250 km/h, ve Francii a ve Španělsku i 300 km/h. Z dvanácti vlaků, které jedou denně z Berlína do Vídně, jich jedenáct objede širokým obloukem Českou republiku přes Norimberk a jenom jeden vlak jede přes Prahu. Objíždění České republiky znamená o 200 kilometrů delší trasu a o 30 minut rychlejší příjezd do Vídně. To je vizitka úrovně České republiky.
Jsou tu pak další oblasti, v nichž je situace špatná. Nejmarkantnějším problémem je nedostatek bytů a zvyšující se ceny, přičemž byt v Praze se stal nedostupnou komoditou. Každá vláda se tu přitom potýkala se značnými problémy, ale ještě žádná si k tomu nevyráběla tak ohromně drahý sebeoslavný marketing. Babišovou nejsilnější kompetencí je jeho prolhaná propaganda. A nešetří na ní prostředky.
Ministerstvo financí ohlásilo za rok 2019 schodek 30 miliard korun v době rostoucí ekonomiky. Přitom drtivá většina peněz šla na zvyšování platů a důchodů a na populistické programy, jakými jsou jízdenky zadarmo. Vláda si zásadně zvýšila mandatorní výdaje a nemá peníze na investice. Národní investiční plán je přitom výčet zbožných přání, u nichž chybí finanční zdroje.
Babišovi voliči subjektivně prožívají sedm tučných let. Je jisté, že část společnosti si během Babišova vládnutí polepšila. Koneckonců, polepšovala si i za vlád předchozích až do finanční krize v letech 2009-2012. Ale to je již dávno. Z historických důvodů byly některé profese opravdu těžce podfinancované (kupříkladu učitelé) a náprava je nutná.
Ale dnešní tučná léta mají základní zádrhel. Česká ekonomika nefunguje dobře díky Babišovi a Babiš nijak neovlivňuje, zda konjunktura bude pokračovat. Nyní, kdy se objevují známky ochabování ekonomiky, mohou Babišova tučná léta snadno skončit. Po sedmi tučných letech chodí léta hubená. Pak přijde teprve to pravé vysvědčení za Babišovu vládu.
Na tom Babišově vysvědčení bude jednou napsáno, že jeho vláda nevyužila fantastickou příležitost prudce modernizovat zemi. Peníze z rostoucí ekonomiky rozdala potenciálním voličům a peníze z Evropské unie u nás požírají oligarchové včetně předsedy vlády. V Polsku za ně staví dálnice. U nás jdou do firem premiéra.
Až skončí sedm tučných let Andreje Babiše, tak bude naplno odhaleno, jak hubený výsledek má tato velkohubá a arogantní mocenská garnitura za sebou.