Andrej Babiš předvedl na sněmu hnutí ANO licoměrné divadlo. Chce prý malý a levný stát, který nikoho neotravuje, přičemž nikdy nebyl větší, dražší a represivnější než za působení ANO ve vládě. Chce si naklonit malé podnikatele, které šikanoval a ničil jejich živnosti.
[ctete postid=“235282″ title=“ANO se musí očistit od prospěchářů, říká „rebel“ Macura. Kdo by v něm ale zbyl?“ image=“http://forum24.cz/wp-content/uploads/2019/02/Macura-Babiš-385×230.jpeg“ excerpt=“Snaha ostravského primátora Tomáše Macury obrodit ANO vyjde nejspíš naprázdno. “ permalink=“http://forum24.cz/ano-se-musi-ocistit-od-prospecharu-rika-rebel-macura-kdo-by-v-nem-ale-zbyl/“]235282[/ctete]
Marketing hnutí ANO dosahuje paranormálních dimenzí. Jeho šéf s vážnou tváří vyhlašuje pravý opak toho, co do této doby dělal ve vládě, a realita naznačuje, že jde jen o další předvolební vábničky. Premiér Babiš opravdu není David Copperfield, aby jedním trikem nechal zmizet něco, co vytrvale budoval pět let. Tedy silný a byrokratický státní moloch budovaný na principu, že každý podnikatel je potenciální zloděj.
Fakt ty lidi obdivuju!
Je dechberoucí, když se Andrej Babiš v Lidových novinách (18. 2. 2019) svěřuje, že na živnostníky ve vládě zapomněli, a teď se jim konečně začnou věnovat. „Fakt ty lidi obdivuju! A taky se divím, že u nás ještě pořád nějaké malé provozovny vlastně máme. Tohle chce totiž odvahu, vůli i trpělivost,“ píše doslova.
Skutečnou zkouškou trpělivosti je především jeho nelíčené farizejství. Najednou se diví, že ještě nějaké malé provozovny máme, když je jako ministr financí a poté premiér systematicky likvidoval a podnikatelům házel klacky pod nohy. Proč jeho slova neznějí příliš věrohodně?
Ještě nikdy nerostly vládní výdaje tak rychle jako v posledních dvou letech. Pro letošní rok schválila Babišova vláda rekordní zvýšení výdajů o 141 miliard korun, přičemž dramaticky rostly i sociální mandatorní (zákonem stanovené) výdaje na důchody a mzdy státních zaměstnanců — celkem o 61,4 miliardy korun.
ANO pro všechny
K tomu lze připočítat „bonusy“ typu 6 miliard za slevy na jízdné pro seniory a studenty a další miliardy si vyžádá zrušení karenční doby. V podobném tempu zvyšování mandatorních výdajů hodlá vláda pokračovat i v příštím roce, přesně v duchu Babišova prohlášení, že hnutí ANO je tu pro všechny.
Předem k nezdaru odsouzené pokusy ostravského primátora Tomáše Macury ukotvit program ANO napravo od středu skončily na sněmu drtivým fiaskem. Dokonce ani neprošel při volbě do nejužšího vedení ANO, kde Martina Stropnického nahradil loajální předseda poslanecké sněmovny Radek Vondráček.
Koaliční ČSSD se od Babišova pojetí všeobjímajícího státu příliš neliší, a tak lze přes prázdné proklamace o šetření očekávat licitace o dalších desítkách miliard korun vytažených z kapes daňových poplatníků navíc. Tím hůře, že ekonomika zpomaluje a podobný nezodpovědný přístup zadělává na vážné problémy v horších časech.
Státní správa bobtná
Ještě nikdy předtím nebyla státní správa tak zbytnělá a nákladná jako dnes. Od roku 2014 stoupl počet státních zaměstnanců o 54 tisíc na rekordních 470 tisíc v letošním roce. Úměrně tomu stouply jejich mzdové náklady na 209,8 miliardy korun, tedy nejvíce v historii, což za stejné období představuje skokový posun o 71,4 miliard.
Nakynul i počet ministerských úředníků, jen v resortu financí o 1.500. Pokud dnes ministryně Alena Schillerová hovoří o jejich desetiprocentním snižování, skutečností je pravý opak. Některé resorty žádají jejich další navýšení, přičemž si navíc stěžují na to, že tisíce tabulkových míst jsou kvůli málo atraktivním podmínkám neobsazeny.
Schillerová přitom nemá žádnou rozvahu, jaké vládní agendy by se omezovaly nebo rušily, takže jde spíše jen o plácnutí do vody. V nejhorším je vždycky možné svést na ČSSD či KSČM, že snaha byla, ale „odpovědnému“ hnutí ANO to nebylo umožněno.
O nevalných ambicích vlády v tomto směru nejlépe vypovídá skutečnost, že ministryně financí chce tímto (nereálným) krokem ušetřit sedm miliard, přičemž mzdové náklady státních zaměstnanců jen letos stoupnou o 23,3 miliardy korun.
Proč nezruší EET?
S vyhlášeným kurzem snižování byrokracie se neslučuje Babišovo trvání na třetí a čtvrté vlně EET, která nepřináší adekvátní prostředky a pro malé podnikatele znamená jen další administrativní a finanční zátěž. Vláda by měla dát spíše na jejich názory, nikoli na postoje kolaborujících zástupců Karla Havlíčka z Asociace malých a středních podniků a živnostníků a Vladimíra Dlouhého z Hospodářské komory. Neproduktivní systém EET by měla zrušit, nikoli rozšiřovat pro další stovky tisíc podnikatelů.
Nikdo přitom neví, jak bude kontrola řemeslníků v terénu probíhat, a nepochybně dojde k prohloubení šedé ekonomiky. Nebo bude vláda spoléhat na rozvoj udavačské mentality, ke kterému rovněž přispěla jako nikdo před ní?
Andrej Babiš sice pro živnostníky do milionu korun obratu navrhuje paušální poplatek zahrnující sociální a zdravotní odvody a minimální daň z příjmu. Ovšem pro mnoho z nich s nižšími příjmy příliš výhodný nebude, protože dnes uplatněním výdajových paušálů a odpočitatelných položek neplatí žádné daně. A proč vláda neuleví všem?
Sankce zůstávají
Premiér sice slibuje snížení počtu kontrol na nejvýše pět ročně, ale současně ponechává drakonické až půlmilionové sankce, které se naopak v případě kontrolních hlášení DPH ještě rozšiřují. A ministryně Schillerová posiluje kontrolu EET o tajné agenty celní správy. Finanční a celní správa přitom od prosince 2016 za dva roky provozu EET zaznamenala rekordních 160 tisíc kontrol a vybrala na pokutách 128 milionů korun.
[ctete postid=“233902″ title=“Ředitelka finanční správy Richterová v Janečkových stopách. Úředníci prý nemají odpovědnost“ image=“http://forum24.cz/wp-content/uploads/2019/02/Richterová-1-385×230.jpg“ excerpt=“Zajišťovací příkazy byly v pořádku, úředníci odpovědní za nezákonné postupy trestáni “ permalink=“http://forum24.cz/reditelka-financni-spravy-richterova-v-janeckovych-stopach-urednici-pry-nemaji-odpovednost/“]233902[/ctete]
Co do této doby dělal Andrej Babiš, najednou hovořící o potížích malých provozoven, když tisíce malých obchůdků a hospod hlavně na venkově musely vlivem zásahů státu skončit a nedaří se najít náhradu? Nejde jen o EET, ale i o další regulace typu protikuřáckého zákona nebo vládou nařízený skokový růst minimální a na ni navázané zaručené mzdy, který má pokračovat. Místo toho, aby vláda snižovala náklady práce.
ANO živnostníci nezajímali
Proč tedy do této doby vlády s účastí ANO shazovaly návrhy pravicové opozice na podporu malých podnikatelů, kam patří zrušení kontrolního hlášení DPH a EET, omezení počtu kontrolních míst, snížení absurdně vysokých pokut nebo zavedení jednotného inkasního místa, kde by si podnikatel všechny odvody vyřídil na jednom formuláři?
Kdyby Andrej Babiš myslel záměr malého a levného státu vážně, musel by zásadně změnit vládní kurz a začít s razantním osekáváním státní byrokracie. Tak daleko ale nepůjde.
„Stát se musí umět vžít do toho malého živnostníka. Musí vědět, co ho trápí a co on potřebuje,“ prohlásil na sněmu a skoro to po pěti letech okázalého přehlížení zní jako výsměch. Co teď chce dokázat, navíc s ČSSD a KSČM v zádech?