„Ty dotazy jsou nesmyslné, nijak se mne netýkají,“ odbyl premiér Babiš opozici, která se ho dotazovala na přemrštěnou propagaci státních Českých drah v mediální skupině MAFRA. Hluboce se mýlí. Tyto obchody spadají do éry, kdy resort dopravy ovládala jeho pravá ruka Jaroslav Faltýnek.
Andrej Babiš často rád operuje pojmem Palermo „tradičních“ stran, ale jeho kauzy posouvají hranice myslitelného do dosud neznámých rozměrů. Nejinak je tomu v souvislosti s další aférou, kterou přinesl Radiožurnál. Podle jeho zjištění utratil státní podnik České dráhy v mediální skupině MAFRA, součásti holdingu Agrofert (mj. deníky Mladá fronta DNES a Lidové noviny), v letech 2015 až 2019 přes 112 milionů korun za reklamu a propagaci. To je mnohonásobně více než u jiných klíčových hráčů domácího mediálního trhu.
Tyto údaje vyplývají z utajovaného interního dokumentu, který dostalo k dispozici představenstvo Českých drah a jeho dozorčí rada. Proto nelze brát příliš vážně jejich následnou reakci, že šlo údajně o předběžnou zprávu a jakési prvotní podklady pro nové vedení. Dva nejvýše postavené orgány největšího národního dopravce obvykle nedostávají na stůl „předběžné“ pracovní materiály.
O absurdnosti počínání Českých drah svědčí srovnání s jinými silnými mediálními domy. Například vydavatelství Czech News Center (vydává mj. nejčtenější deník Blesk) získalo od téhož podniku ve srovnatelném období zakázky za 17 milionů korun a nejsledovanější komerční televize NOVA za 47,7 milionů korun.
Byl za mnou Nachtigall
O tom, že nejde o náhodu, svědčí vyjádření bývalého ředitele Českých drah Miroslava Kupce, který pro web iRozhlas otevřeně rozkryl, jak to s reklamou pro mediální skupinu MAFRA chodilo. Jednal o ní s ředitelem strategického rozvoje společnosti Františkem Nachtigallem.
„Zavolal mi přímo Nachtigall. Snaha byla, aby bylo plnění ze strany Českých drah co největší. Bylo to všeobecně žádoucí, ta vazba byla jasná a nebylo o čem moc diskutovat,“ uvedl Kupec. Žádný racionální důvod, aby tato společnost dostávala násobně vyšší objemy inzerce než ostatní, ovšem nevidí.
„Přišel jsem v situaci, kdy tam byla pro skupinu MAFRA výjimka, spolupráce probíhala dál, akorát jsem měl snahu náklady na marketing snižovat,“ dodává. Protiplněním byla podle něj klasická reklama v tištěných a internetových médiích, ale i semináře a propagační akce Českých drah.
Dlužno dodat, že tato nadstandardní spolupráce byla zahájena v době, kdy České dráhy řídil Pavel Krtek, který byl odvolán v září 2018. Jeho nástupce Miroslav Kupec se ve funkci ohřál necelý rok a lze jen spekulovat, zda jedním z důvodů nebyla jeho slabší vůle kooperovat na některých „zaběhnutých projektech“.
Další střet zájmů
Ať už tak či onak, exkluzivní uzavření smluv bez výběrového řízení za reklamu v mediální divizi Agrofertu v celkové částce 112.272.840 korun je dalším krystalickým příkladem střetu zájmů Andreje Babiše. I z toho důvodu, že novela příslušného zákona, tzv. „lex Babiš“, začala platit až v roce 2017 a její naplňování je stejně zpochybňováno evropskými auditory.
O tom, že se státní peníze společnosti MAFRA nesmírně hodily k vylepšení ekonomické bilance v době klesajících prodejů tištěných deníků, nelze pochybovat. V roce 2018 poklesl její zisk na 39 milionů korun.
Proto se nelze divit, že únik těchto interních podkladů do médií nehraje Babišovi do karet. A dvojministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček za tím vidí jen snahu odejitého Kupce na České dráhy „něco hodit“.
Babišova arogantní reakce na interpelace Markéty Pekarové Adamové (TOP 09) a Stanislava Blahy (ODS) je ovšem nehorázná. Na dotazy, jak by tyto skandální státní penězovody do vlastních firem vysvětlil, použil svoji osvědčenou metodu: nejlepší obrana je útok.
Nemíním to řešit
Dotaz je podle něj nesmyslný, protože se prý netýká jeho funkce, Agrofert mu nepatří a veškerá odpovědnost padá na představenstvo Českých drah. „Neřeším to a nemíním to řešit, nevidím pro to jediný důvod,“ odvětil Babiš poslankyni Pekarové.
Poslanci Blahovi, který je současně starostou Uherského Hradiště, v plejádě nesourodých výroků mimo dané téma vyčinil, že jeho městu přidal peníze a převzal od něj věznici, za což by mu měl spíš poděkovat. České dráhy byly údajně rozkrádány v minulosti, aniž předložil jediný důkaz, nebo podal jediné trestní oznámení.
Pokud premiér zabrousil do minulosti, odvrací jen pozornost od vlastního Palerma, kdy resort dopravy už déle než šest let spravuje hnutí ANO. Ostatně výtka Blahovi, aby byl vděčný za jeho úlitbu, připomíná manýry mafiánského bosse: „Dal jsem ti peníze, tak mlč, nedělej problémy a nestarej se o věci, do kterých ti nic není.“
Faltýnkův patronát
Nová spojenectví se navazovala v době, kdy šéf ANO umožnil své pravé ruce Jaroslavu Faltýnkovi, aby převzal nad ministerstvem dopravy neformální patronát. Extrémně slabý a nevýkonný exministr Dan Ťok tomu nebyl dlouho schopen ani ochoten čelit. I proto tam nakonec vydržel tak dlouho.
Tehdy pronikly do resortu nové kádry spojené s okruhem ANO a výsledkem bylo prosazování jejich zájmů. Typickým produktem této éry jsou nadstandardní dohody Českých drah s mediální skupinou MAFRA.
K posunu došlo poté, kdy si před dvěma lety Babiš uvědomil, že ho mohou poškodit bobtnající Faltýnkovy kontakty se světem byznysu a budování jeho mocenské pozice ve státní a veřejné správě. V té době se o prvního místopředsedu ANO začala zajímat policie v souvislosti s mýtným tendrem a korupcí v brněnském hnutí ANO.
Proto dal Babiš tehdy pokyn Ťokovi, aby s jeho vědomím inicioval čistky v Českých drahách, odkud odešli Faltýnkovi spojenci v čele s poslancem Milanem Ferancem a právníkem Květoslavem Hlínou.
Na přetrvávající neutěšené poměry na ministerstvu dopravy dnes upozorňuje i exministr Vladimír Kremlík. Podle něj si Babiš převzal nad Českými drahami osobní dohled. Zveřejněné výsledky jsou pro něj překvapením. „Ten, kdo tu reklamu zadával, má říct, jaká byla přidaná hodnota,“ prohlašuje.
Rodinné Palermo
Takto si šéf ANO představuje řízení státu jako rodinné firmy. On sám a jeho lidé předvádějí praktiky, které by dříve nemohly projít. Dostal by se pod obrovský tlak masmédií a nedovolily by to ani koaliční strany. Dnes je situace jiná a Babiš nemá nejmenší zájem, aby tato kauza vyvřela na povrch. V ministru Havlíčkovi má pak věrného spojence, který bude podobné aféry zametat pod koberec.
To však neznamená, že se to musí podařit. Je nejvyšší čas, aby všechny státní úřady a jim podřízené instituce zveřejnily náklady na reklamu a propagaci pro Babišovu mediální skupinu MAFRA. České dráhy jsou jen jedním dílkem mozaiky. Jedná se o peníze daňových poplatníků, nikoli nějakých „rodinných“ struktur.