Babišovou kauzou se zabývalo mnoho evropských médií, ale i Washington Post

ČTK

Případ českého multimiliardáře a vlastníka 230 firem, který chce z pozice premiéra nadále ovlivňovat rozpočet Evropské unie, zaujal koncem minulého týdne spolu se stovkami poslanců europarlamentu i přední evropská média.

Rakouský deník Der Standard uvádí pod hlavičkou „Střet zájmů“ agenturní zprávu hlavním požadavkem z rezoluce Evropského parlamentu, aby multimiliardář Babiš buď prodal podíly ve firmách, anebo už nadále nedostával žádné veřejné peníze. „Takové jednání je nepřijatelné. Touto rezolucí ukazujeme, že se nenecháme zastrašit. Zasazujeme se o poctivé a zodpovědné nakládání s veřejnými penězi,“ cituje agentura APA lidoveckou poslankyni Evropského parlamentu Angeliku Winzigovou. „Peníze občanů EU mají směřovat tam, kde jsou skutečně zapotřebí. Při jejich zneužití musí proto následovat přísné konsekvence, z toho ani ministerského předsedu nelze vyjmout,“ dodává Winzigová.

Německý deník Süddeutsche Zeitung už v předvečer hlasování v obsáhlém článku „Když premiér řídí stát jako firmu“, který uvedl s podtitulem „Střet zájmů kolem českého premiéra“, zasadil do souvislostí požadavek šesti ze sedmi frakcí EP po „politice nulové tolerance ke střetům zájmů“.

Zmíněný list zároveň připomíná, že podle zjištění rozpočtového výboru EP Babiš „uplatňuje rozhodující vliv na své podnikatelské impérium“, a odkazuje i na zjištění Radiožurnálu, že úřady Velké Británie evidují Babiše jako osobu s rozhodujícím vlivem na jednu z dceřiných firem holdingu.

Rakouský deník Die Presse poznamenává, že jeden člověk na čtvrtečním jednání hlav států a předsedů vlád zemí EU o víceletém finančním rámci podle Evropského parlamentu vůbec neměl usednout ke stolu. „Ten, kdo činí politická rozhodnutí o rozdělování finančních prostředků, ten z nich zároveň nemůže mít prospěch,“ citoval zmíněný deník předsedkyni Výboru pro rozpočtovou kontrolu EP Moniku Hohlmeierovou.

Babiš není tabu ani pro zahraniční regionální deníky. Rakouský list Salzburger Nachrichten se mu věnuje v článku „Český premiér vězí v konfliktech“, kde vysvětluje, proč Evropský parlament požaduje vyloučení Andreje Babiše z jednání o rozpočtu EU. Pozornost Babišovým aktuálním problémům věnuje i rakouská rozhlasová stanice ORF, nizozemský server Ad.nl, nebo americký deník The Washington Post.

Posledně jmenovaný list v článku agentury AP cituje konstatování z rezoluce EP, že Babiš „z pozice premiéra byl a zůstává aktivně zapojený do implementace rozpočtu EU v České republice … zatímco nadále kontroluje holding Agrofert z pozice jeho zakladatele a jediného beneficienta dvou svěřenských fondů.“ Zároveň cituje ze stanoviska největší frakce EP, Evropské lidové strany, podle něhož „distribuce (prostředků) z fondů EU v České republice není spravedlivá ani transparentní, ale uzpůsobená k zvýhodňování osobních zájmů předsedy vlády Andreje Babiše.“

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner