Loni v září začaly platit 75procentní slevy na jízdné ve vlacích a autobusech pro seniory a studenty. Daňové poplatníky přijde tento předvolební tah hnutí ANO na 6 miliard korun ročně. Vydělá na nich i známý Babišův podporovatel Radim Jančura, který dostane půl miliardy.
[ctete postid=“229077″ title=“Do vedení ANO míří neúspěšný pražský lídr Stuchlík. Kolegy označil za kmotry“ image=“http://forum24.cz/wp-content/uploads/2018/10/stuchlik-babis-385×230.jpg“ excerpt=“Neúspěšnému lídrovi ANO na pražského primátora Petru Stuchlíkovi sebevědomí nechybí. “ permalink=“http://forum24.cz/do-vedeni-ano-miri-neuspesny-prazsky-lidr-stuchlik-kolegy-oznacil-za-kmotry/“]229077[/ctete]
Z posledních známých údajů vyplývá, že za září a říjen vyplatilo ministerstvo dopravy za kompenzace na slevy na jízdném, se kterými přišel Andrej Babiš, celkem 978 milionů korun. V říjnu byl přitom zájem cestujících vyšší a ze zveřejněných dat lze usuzovat, jaké budou celkové náklady. Dosáhnou zřejmě předpokládaných 6 miliard korun ročně, což je až třicetinásobek výdajů, jež byly na dotace na jízdné vynakládány v předchozích letech.
Za vyšší jízdné nižší kvalita
Největší kompenzace shrábnou podle očekávání České dráhy, které jen za tyto dva měsíce obdrží 450 milionů korun. Tato státní železniční společnost současně v prosinci zdražila jízdenky o 2,5 procenta, takže vlastně vydělá dvakrát. Důsledkem vládního populismu jsou často přeplněné vlaky (i autobusy), a tudíž snížený komfort cestování. Místo aby byla ostatním zákazníkům nabídnuta za vyšší cenu vyšší kvalita.
V této souvislosti stojí za pozornost, že mezi lety 2011 až 2017 posílal stát dopravcům vyrovnání za tehdejší slevy na jízdné ve výši od 202 do 242 milionů korun ročně. Přilepšení celému sektoru je tedy mimořádné, což poněkud zaniká ve víru marketingové sebechvály, jak se stát stará o své občany.
Jen stěží v tom lze ovšem spatřovat nějaké jiné umění, než čítankové podbízení vytipovaným cílovým skupinám. Jistě je mnohem jednodušší a populárnější rozdávat cizí peníze, než tyto „vymoženosti“ zase lidem brát, až si to vyžádá zhoršená ekonomická situace a ohledy na budoucí generace, které Babišovu vládu nijak netrápí.
Kompenzace i pro Jančuru
Co v tomto ohňostroji populismu zcela zapadlo, že si na těchto slevách přijde na své mimo jiné i soukromý dopravce na vybraných železničních tratích a autobusových linkách, Radim Jančura. Tento člen správní rady Janečkova Nadačního fondu proti korupci provozuje železniční společnost RegioJet, zatímco meziměstskou autobusovou dopravu zajišťuje firma Student Agency.
RegioJet inkasoval jen za září a říjen celkem 46 milionů korun, zatímco Student Agency 26 milionů. S celkovým ziskem 72 milionů korun se může Jančura pochlubit jako největší soukromý příjemce kompenzací za Babišovy slevy. Vzhledem k tomu, že jeho říjnové tržby byly v tomto směru o poznání vyšší než v září, dá se už dnes kalkulovat, že ročně tyto dotace pro Jančurovy firmy přesáhnou půl miliardy korun. A to se už vyplatí.
Pořád Babišovi věřím
Radim Jančura byl od počátku nejhlasitějším podporovatelem Andreje Babiše. Postavil se mimo jiné po jeho bok v ostrém politickém boji o policejní reformu v létě 2016, kdy na svoje autobusy umístil reklamu, že tyto změny údajně zařídila Chovancova mafie.
Jančuru nezviklaly ani Babišovy skandály, střet zájmů nebo invaze jeho lidí do státní správy s cílem ovládnout penězovody pro vlastní firmy, jako přes státní společnost Čepro.
„Byl jsem jedním z prvních, kdo řekl, že ho zná a věří mu. To platí pořád,“ reagoval Jančura loni v listopadu v rozhovoru pro E15 na dotaz, co si myslí o politice Andreje Babiše, k jehož nástupu k moci také pomohl.
„Čapí hnízdo je pro mě stará minulost. Kdyby všichni podnikatelé měli pykat za podobné triky, a já jich znám spoustu, přišli bychom o tisíce nejvyšších byznysmenů v Česku,“ dodal k dotační kauze, řešené i na evropské úrovni. To zná tolik podvodníků?
Válka s FlixBusem
V této souvislosti stojí za zaznamenání Jančurovy loňské byznysové problémy, kdy se Student Agency dostala pod konkurenční tlak mamutí německé firmy FlixBus. Charakteristické zelené autobusy brzy ovládly německý trh a dnes nabízí meziměstskou přepravu ve dvaceti sedmi zemích, od srpna 2017 včetně České republiky.
[ctete postid=“228577″ title=“Maláčová se hádá se Schillerovou o minimální mzdu. Nejvíce tratí podnikatelé“ image=“http://forum24.cz/wp-content/uploads/2019/01/Maláčová-Schillerová-385×230.jpg“ excerpt=“Kuriózní spor se rozehrál mezi ministryněmi Janou Maláčovou a Alenou Schillerovou o “ permalink=“http://forum24.cz/malacova-se-hada-se-schillerovou-o-minimalni-mzdu-nejvice-trati-podnikatele/“]228577[/ctete]
Tady se dostal do kolize právě se zájmy impéria Radima Jančury. FlixBus je pro něj tvrdá konkurence a obával se, že ho predátor přišel zničit. Jančura dokonce poslal stížnost Evropské komisi a vyhrožoval soudy kvůli z jeho pohledu nízkým zaváděcím cenám. FlixBus se bránil, že postupuje v souladu se zákony a objektivně má nižší náklady.
Loni v květnu se dokonce objevily vážné spekulace, že Jančura uvažuje o prodeji Student Agency za miliardu, které později popřel. Přesto tato zákopová válka s FlixBusem zanechala stopy. Jančura se musel zbavit některých ztrátových linek, a jak v rozhovoru pro E15 přiznal, tržby mu klesly po příchodu FlixBusu na vnitrostátních linkách o pět procent.
Vítané přilepšení
„Těchto pět procent má fatální vliv na ziskovost autobusů. Průměrný zisk z vnitrostátních linek je totiž právě pět procent,“ prohlásil Jančura, čímž přiznal, že se Student Agency loni dostala na hranici ztráty. Už tak její zisk v posledních letech klesal, takže půlmiliardová kompenzace jistě přijde vhod. Platí přitom úměra, že výrazně nižší jízdné znamená více cestujících, a tudíž více příjmů.
Babišovy slevy na jízdném posloužily i vedlejším efektem, jak přilepšit jednomu z nejvěrnějších spojenců.