Ve skrytu nouzového stavu se neodehrávají jen podezřelé nákupy nebo problémy s vakcinací a testováním. Zatímco státní podpora malému podnikání vázne, vybrané velké firmy mají exkluzivní postavení. Mezi nimi letecká společnost Smartwings Babišova podporovatele Šimáněho.
Téměř bez povšimnutí proběhla zpráva, že letecká společnost Smartwings ovládaná miliardářem Jiřím Šimáněm dostane dva úvěry od čtyř tuzemských bank na šest let v celkové výši 1,92 miliardy korun. Pro aerolinky a banky je podstatná skutečnost, že se za 80 procent úvěrů zaručí stát prostřednictvím Exportní garanční a pojišťovací společnosti (EGAP). Pokud tedy aerolinky zkrachují, zaplatí většinu dluhu bankám daňoví poplatníci.
Dluhy 6,6 miliard
„Jedná se o klíčový milník pro společnost Smartwings po ročním boji s dopady pandemie koronaviru. Čerpání půjčky završuje proces moratoria a umožňuje Smartwings pokračovat v provozu v následujícím období,“ pochvaluje si Šimáně.
Společnost Smartwings dodnes těžila z moratoria na splátky půjček, které končí. Nyní dluží věřitelům 6,6 miliardy korun, závazky po splatnosti delší jak tři měsíce tvoří 3,7 miliardy korun. Dalších pět miliard údajně získala od domácích akcionářů (Šimáněho holding Unimex Group) a leasingových společností. Bude to stačit, nebo jde jen o nákup času před razantnějším řešením za několik let?
Není známo, nakolik se na těchto transakcích podílí další akcionář Smartwings, čínská státní investiční společnost CITIC, která převzala téměř poloviční podíl po zkrachovalé čínské firmě CEFC. Ta je spojená s kontroverzním česko-čínským lobbistou Jaroslavem Tvrdíkem, který i nyní zasahoval do vývoje kolem krize aerolinek.
Významné vlastnictví Smartwings společností kontrolovanou čínským komunistickým režimem, která pro jejich záchranu dlouho nevyvíjela žádnou aktivitu, bylo jedním z důvodů, proč opozice zpochybňovala státní pomoc.
Krach ČSA
Kazem na kráse Šimáněho chvalozpěvů je krach Českých aerolinií (ČSA), jež jsou součástí skupiny Smartwings Group. Ačkoli o nich ještě loni hovořili vládní představitelé jako o „rodinném zlatu“ a podmiňovali státní pomoc přejmenováním letecké skupiny na České aerolinie, dnes mlčí.
Insolvenční řízení s Českými aeroliniemi bylo zahájeno v březnu poté, kdy jejich vlastník definitivně oznámil, že do nich nepůjdou žádné peníze ze státem garantovaného záchranného programu. Zatímco aerolinky Smartwings se s pomocí státu zachraňují, ČSA se stoletou historií jdou ke dnu a propustily stovky zaměstnanců.
Je jasné, kdo může na insolvenčním řízení lacino vydělat. Skutečností je, že Šimáně chtěl „vytunelovat“ obchodní značku ČSA už před koronakrizí. Tehdy byl oznámen záměr přesunout všechny zaměstnance ČSA pod hlavičku Smartwings a ČSA prakticky provozovat jen jako logo na letadlech. Nyní se tyto představy neplánovaně urychlují.
Vládní přízeň
Jak probíhala anabáze letecké společnosti Smartwings, zatím se šťastným happy endem? Skupina Smartwings je součástí holdingu Unimex Group, založeného po pádu komunistického režimu Jiřím Šimáněm a Jaromírem Šmejkalem.
Speciální přístup k této skupině naznačil premiér Andrej Babiš už před rokem. „Všechny letecké společnosti mají velké problémy a Smartwings požádaly o půjčku,“ oznámil. Nevyloučil tehdy ani přímý vstup státu do akcionářské struktury aerolinek.
Ministryně financí Alena Schillerová a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček poté oznámili, že se nebrání odkupu téměř polovičního podílu čínského investora ve společnosti Smartwings. Tento záměr však po masivní kritice padnul.
Šimáně pokračoval v otevřeném lobbingu včetně velkoplošné inzerce a začal vydírat, že pokud stát nechá aerolinky padnout, citelně podraží letenky. Zástupci Smartwings už tehdy prohlašovali, že by jim k udržení provozu vystačil zhruba dvoumiliardový úvěr.
Nalévání peněz do černé díry
Opozice ve shodě s řadou odborníků od počátku namítala, že Smartwings není svým významem strategická firma a půjde jen o zbytečné nalévání miliard do černé díry.
„Stát sice může Smartwings a ČSA pro dnešek zachránit, ale v nové tržní realitě budou mít v budoucnu velmi těžkou pozici pro vytváření zisku a splácení poskytnuté podpory,“ říkal už tehdy letecký expert Michal Požár.
„Sanování případných dalších ztrát by vyžadovalo další peníze daňových poplatníků v miliardových objemech. I v případě, že stát podpoří záchranu Smartwings a ČSA ,pouze‘ zárukami, uplatnění těchto záruk bankovními domy není nereálným scénářem,“ dodal a objemný záchranný scénář spolu s dalšími kritiky nedoporučoval. Nyní se naplňuje, ale ČSA zůstaly stranou.
Šimáněho lobbing, a to i na Hradě, slavil úspěchy. Původně mohly se státní zárukou počítat firmy s úvěry do 50 milionů korun. Pružný ministr Karel Havlíček, převodová páka Babišových zájmů, ovšem rychle couvl a vytvořil speciální program pro velké dopravní firmy COVID Plus, poskytující státní záruky za úvěry vysoko překračující původní rámec.
Kamarád z pézetky
Dosáhli na něj i někteří veřejní podporovatelé Andreje Babiše, jako je Radim Jančura se železničním a autobusovým dopravcem RegioJet, a nyní v rekordní výši aerolinky Smartwings, což má podobně pozoruhodné souvislosti.
Vládce domácí letecké dopravy Jiří Šimáně se hlásí k letitým osobním vztahům s Andrejem Babišem. Mají i společnou předlistopadovou minulost, když oba působili v privilegovaných podnicích zahraničního obchodu, tzv. pézetkách.
Šimáně rovněž od počátku patřil k velkým Babišovým podporovatelům. „Myslím, že i předčil moje očekávání. Bude měnit zemi. Doufám, že k lepšímu,“ prorokoval už v dubnu 2014 – v jeho případě určitě.
Šimáně jakékoli osobní vlivy důrazně odmítá, nicméně rozhodující jsou výsledky. Stát garantuje penězi daňových poplatníků nejistý miliardový byznys Babišova kamaráda, zatímco statisíce malých firem mají smůlu a prakticky si musí pomoci samy.