Premiér Babiš nedávno prohlašoval, že se státní pomocí aerolinkám Smartwings nezabývá kvůli konfliktu zájmů, jelikož zná jejich majitele. Nyní vyšlo najevo, že za ně lobboval u americké společnosti Boeing. Desítky tisíc firem a živnostníků v problémech přitom na pomoc od státu nedosáhnou.
Kolem záchrany letecké společnosti Smartwings, jejíž součástí jsou České aerolinie, je pořád živo. Ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček vyvíjí hektické úsilí, aby vyšel vstříc zájmům vlastníka aerolinek Jiřího Šimáněho, letitého známého Andreje Babiše. Nové informace nasvědčují, že se premiér v této věci angažuje mnohem víc, než dosud přiznával.
Kontroverzní záchrana
Letecká doprava sice patří k nejpostiženějším podnikatelským odvětvím, ale mimořádná pomoc skupině Smartwings je z řady důvodů kontroverzní.
Téměř polovinu jejích akcií vlastní čínská státní společnost CITIC, která se dlouho k pomoci umrtveným aerolinkám nehlásila a ani dnes není jasné, co vlastně sleduje. Havlíčkův poslední plán spočívá v tom, že by český stát ručil penězi českých daňových poplatníků za úvěr do výše 900 milionů korun, a to i za podporu kapitálově silné firmy spojené s čínským komunistickým režimem.
Smartwings je malá letecká společnost, kterou mnozí experti nepovažují za strategickou firmu. Nalévání peněz včetně rizikových garancí za úvěry není zárukou, že se aerolinky v drsné konkurenci vzpamatují a nebudou časem požadovat další finanční injekci.
V neposlední řadě vzbuzují pochybnosti úzké osobní vazby mezi miliardáři Andrejem Babišem a Jiřím Šimáněm, který ovládá Smartwings prostřednictvím holdingu Unimex Group. Oba spojuje už jejich minulost z doby, kdy působili v nomenklaturních podnicích zahraničního obchodu komunistické éry.
Staří dobří známí
Šimáně od počátku vystupoval jako Babišův podporovatel. „Znám ho dobře a vím, že poslední, co by udělal, že by se odhodlal k nějaké akci, která by mohla zpochybnit jeho působení v politice ve smyslu jeho konfliktu zájmů,“ prognózoval před několika lety, vzhledem k aktuálnímu vývoji na evropské úrovni až příliš optimisticky.
V roce 2017 patřil mezi prominentní hosty Babišovy svatby na Čapím hnízdě. A je pikantní, že u Smartwings působil jako pilot i premiérův syn Andrej, který byl kvůli vyšetřování kauzy Čapí hnízdo před českými úřady „odklizen“ do Švýcarska.
Babiš pozorně naslouchá Šimáněmu dodnes. „Někteří říkají, ať to zbankrotuje, bude létat někdo jiný. Já myslím, že by byla škoda, kdyby to tak dopadlo. Já se v tom moc neangažuju, protože potom jsou vždycky nějaké různé kecy kolem, já české majitele dobře znám,“ řekl premiér počátkem května s tím, že celou věc řeší jeho nejspolehlivější ministři Karel Havlíček a Alena Schillerová.
Smartwings před bankrotem?
Nyní se ukázalo, že „různé kecy kolem“ měly svou váhu. Televizní stanice CNN Prima NEWS zjistila, že premiér Babiš osobně lobboval za Šimáněho společnost ve Spojených státech. Zveřejnila jím podepsaný dopis vedení společnosti Boeing, aby ve prospěch Smartwings uznala škodu za uzemněná letadla Boeing 373 MAX a pomohla tak firmě z finanční krize.
Skupina Smartwings nemůže používat sedm letadel Boeing od loňského jara, kdy byl tento typ celosvětově odstaven po dvou leteckých nehodách. Jejich návrat do provozu je podmíněn povolením leteckých úřadů. Aerolinky loni v prosinci přiznaly, že jim uzemnění letadel způsobilo škodu 1,5 miliardy korun.
Babiš odeslal dopis koncem ledna a varuje v něm, že letecké společnosti z tohoto důvodu hrozí bankrot. „Věříme, že Boeing vezme tento fakt v úvahu během vyjednávání o návrhu prozatímního vyrovnání a nedopustí, aby společnost Smartwings zkrachovala z příčin, na které nemohla mít vliv a za které nemůže být jakkoli odpovědná,“ píše premiér.
Je to zcela běžné
„Je zcela běžné, že české firmy žádají členy naší vlády o podpůrná stanoviska nebo o pomoc,“ nevidí dnes problém Babiš. Až na to, že popřel sám sebe a potvrdil eminentní zájem řešit problém svého kamaráda. Kolik takových apelů vyslal do světa?
Stejně reagoval podle očekávání ministr Havlíček. „Nemůžeme rozlišovat, kdo je, nebo není blízkým přítelem. Je to běžné, že premiér a členové vlády hájí zájmy českých firem,“ uvedl, jako by klientelistické vazby byly něčím samozřejmým.
Oponenti namítají, že nebývá obvyklé, aby takto osobně orodoval za zájmy jedné firmy u zahraničních obchodních partnerů přímo předseda vlády, zvláště pokud je v jasném střetu zájmů. Podle opozice se tak jednoznačně projevuje klientelistický přístup vlády, kdy je zvýhodňován ten, kdo se dobře zná s premiérem.
O dvojím metru svědčí postoje Babišova vládního týmu. Havlíček zdůvodňoval slabou úspěšnost svých úvěrových programů COVID I a COVID II, na které dosáhlo jen minimum postižených podnikatelů i proto, že se do nich hlásily firmy, které měly finanční problémy už před krizí. Takovým stát nevyhověl.
„Pokud mají problémy od 12. března, kdy byl vyhlášen nouzový stav, pak se to respektuje a banka k tomu přihlédne,“ vysvětloval Havlíček. Nyní však samotný Babiš už počátkem roku přiznal, že Smartwings hrozil bankrot navzdory jejímu dnešnímu ujišťování, že žádné problémy nemá.
Dvojí metr
Lhal tedy premiér Boeingu, nebo lže vláda dnes, když tvrdí, že na státní podporu mají aerolinky nárok? Kdo to dnes rozsoudí? Pokud jsou pravdivé informace, že vážné finanční problémy měly aerolinky už v loňském roce a dostanou státní podporu v jakékoli formě, budou tak zvýhodněny proti desítkám tisíc jiných firem, které kvůli jejich špatné ekonomice ještě před krizí nárok na státní pomoc nemají nebo je jejich podnikání vyhodnoceno jako neperspektivní.
Sítem státní pomoci propadli i mnozí živnostníci. Finanční správa zpětně prověřuje, zda mají nárok na kompenzační bonus ve výši 25 tisíc korun, a pokud se o něj drobný podnikatel přihlásil neoprávněně, hrozí mu vysoké pokuty. V krajním případě až osm let vězení, jelikož by porušil zákon v nouzovém stavu.
Patří sem například absurdní případy, kdy měl živnostník, který přišel o veškeré tržby, souběžný pracovní úvazek, kde si přivydělal několik tisíc korun měsíčně. Z pohledu úřadů bez šance na vládní pomoc.
Havlíček spustil speciální úvěrový program COVID Plus, který nyní rozšířil o velké dopravní firmy, které dosud nárok na státní podporu neměly. „Shodou okolností“ by se do něj měla vejít i společnost Babišova kamaráda Šimáněho, za kterou premiér bojuje i na zahraniční frontě. Nebylo by divu, kdyby uspěla i tehdy, pokud by nesplnila dosavadní podmínku vlády, že nesměla být v ekonomických problémech už před krizí.