Babišův výsadek zaútočil na ředitele ČT a funkce v radě. Od Lipovské po Veselého

@petrholy) | Twitter

Luboš „Xaver“ Veselý a Hana Lipovská | FOTO: @petrholy) | Twitter

Ve středu bylo dusno. Nejen vlivem letního počasí, ale i pro výkony nováčků v Radě České televize. Postavy, které do kontrolního orgánu protlačila Babišova a Zemanova nenávist k veřejnoprávní televizi, v mnohém předčily i zdrcující charakteristiky ze skandálního mailu předsedy „mediálního“ výboru Sněmovny Stanislava Berkovce z ANO. Útokem totiž vzaly hned tři klíčové body schůze, které mají na veřejnoprávní instituci podstatný vliv: výroční zprávu o hospodaření ČT, roční odměnu jejího ředitele a volbu vedení televizní rady.

Jakkoliv jde o lidi, kteří se ještě před pár týdny neznali, shodné politické zadání proti vedení televize ukazuje, že sblížení dohnali rychle. Kdy a kde sice není podstatné, ale na schůzích televizní rady to nebylo. Spiklenecký frojndšaft od „tykačky“ po dohodnutá hlasování proti nepříteli, rozuměj řediteli ČT Petru Dvořákovi a radním, kteří vidí v České televizi i pozitiva a kontrolu nechápou jako šikanu, má už první výsledky.

Jak v praxi vypadá služebnost politickým partajím, které je do Rady ČT dosadily, předvedli noví radní nejdřív v bazírování na výroku o „deficitním“ hospodaření ČT pro výroční zprávu, radními předkládanou právě Poslanecké sněmovně. Že tu ovládají politici, kteří se nijak netají touhou proměnit veřejnoprávní ČT v televizi státní, tedy financovanou ze státního rozpočtu a tak plně závislou na vládní moci, netřeba připomínat. Hodí se jim k tomu všechno, manipulaci s fakty nevyjímaje.

Urputnost, s jakou v této souvislosti tlačil do zprávy politikům slovo „deficit“ hlavně radní a novinář Babišovy Mafry Matocha a s ním někdejší Dvořákův rival Roman Bradáč, o němž se zmíněný Berkovcův mail mj. vyjadřuje jako o vhodném kádru, jenž „nemá dobrý vztah s Petrem Dvořákem a je schopen pracovat v týmu“, byla nakonec úspěšná. Bez ohledu na závěry renomovaného externího auditu hospodaření České televize, formulované přesně podle právních předpisů, tedy že je hospodaření televize účetně vyrovnané.

Právě radní Matocha, Bradáč, Kysilka, Lipovská, Veselý a nakonec i Šlégr za podpory exporadce ANO Daniela Váni, někdejšího tajemníka pražské ČSSD Kratochvíla a manažera ČT z Janečkovy éry a expříslušníka SNB Vladimíra Karmazína, prosadili usnesení, které má veřejnoprávní televizi ve Sněmovně poškodit. Nepomohl ani fakt, že účetní princip tzv. fondového hospodaření ČT je standardně užívaným modelem a na Kavčích horách byl aplikován už dlouho před navýšením televizního poplatku v roce 2008, tedy před příchodem Petra Dvořáka na Kavčí hory. Nepomohla ani skutečnost, že ze strany ČT jde i podle expertů o racionální rozhodnutí postupně a každoročně odčerpávat jednorázově vzniklý nadbytek finančních prostředků do výnosů televize na krytí nákladů na její hlavní činnost, na nákup služeb, zboží a dlouhodobého majetku, a čelit tak inflačnímu poklesu hodnoty koncesionářského poplatku včetně financování investiční projektů. Oslyšen byl i holý fakt, že už dvanáct let platí občan za veřejnoprávní ČT stejných 1620 Kč ročně, nyní dokonce za šest kanálů. A nepomohl dokonce ani trapas, kdy se po upozornění finančního ředitele ČT sám Matocha zamotal do konkrétního výpočtu údajného „deficitu“, takže se v usnesení nakonec raději neobjevil. Účel ale světí prostředky, fakta nefakta: munici na veřejnoprávní televizi poslancům ANO, komunistů a nácků zmínění radní beztak opatřili.

Že nováčkům (až na výjimky) sázka na českou závist nakonec nevyšla a návrh Hany Lipovské na nulovou odměnu za celoroční práci ředitele ČT neprošel, ukázalo na zbytky slušnosti. Nepřiznat ani korunu vrcholovému manažerovi, který veřejnoprávní televizi obětuje řadu let šestnáct hodin denně, je respektovaným zástupcem země ve vedení Evropské vysílací unie a doma zase uznávaným televizním profíkem, jenž mluví anglicky, německy, rusky a domluví se portugalsky a španělsky, je čirý populismus a útok na jeho pozici. Kdo od lidí, kteří jsou v Radě ČT sotva měsíc a celoroční práci Dvořáka nemohou posoudit, očekával zdrženlivost, je vedle. Mohl ale čekat snahu o splnění politického zadání a leckdy osobní mstu.

Že radní „Xaver“ Veselý zdaleka nezapomněl na kritický Newsroom ČT 24 a zrušení jeho pořadu v ČT pro nízkou sledovanost a Bradáč zase na prohru s Dvořákem v souboji o ředitelskou židli, není novinka. Že radní Matocha slouží Lidovým novinám a okázalým nepřátelstvím k řediteli konvenuje Babišovi i příteli Klausovi ml., asi také nepřekvapí. Stejně jako provázanost radní Lipovské s Janou Bobošíkovou, která Kavčí hory nenávidí už z dob televizní krize. Jak zoufale pak působí argumenty Lipovské pro nulový bonus řediteli kvůli poklesu jediné setiny procenta podílu diváků na sledovanosti České televize, který přirovnala (sic!) k poklesu 0,01 % HDP v předhitlerovském Německu, nemá smysl ani nekomentovat. Stejně jako její snahu namočit Dvořákův bonus do odpovědnosti za reportáž „Lidice“, na které si honí stížnostmi triko poslanec za ANO Juchelka. Že tu žádnou nezákonnost neshledala ani Rada ČT, ani Rada pro rozhlasové a televizní vysílání a Lipovská je tu ve flagrantním střetu zájmů, když se v lidické „kauze“ angažuje přímo Bobošíková, přičemž radní Lipovská sedí ve správní radě jejího institutu, přešli nováčci v radě hlubokým mlčením.

Přesto Hana Lipovská, Veselý, Matocha a Bradáč se svojí nulou pro Dvořáka neuspěli. Generálnímu řediteli totiž většina rady přiznala dvě třetiny ze stropu možné odměny. Proč se ale zdržel hlasování člen rady Pavel Kysilka coby předseda dozorčí rady národních Českých drah, o jejichž kvalitách vědí cestující své, a přesto se špičky „státní“ společnosti topí v násobcích platu a odměny ředitele ČT, a navrch se vznášejí v mnohamilionových zlatých padácích, ví Bůh. A ten, kdo Kysilku i přes jeho možný střet zájmů do Rady České televize skutečně vyslal. O objednávce inzerce Českých drah za 112 milionů korun právě u Babišovy Mafry jsme tu už psali

Že jsou „kostky vrženy“, potvrdila ve středu i volba vedení rady. Otřesný fakt, že jen po dvou schůzích zvolila místo zkušeného radního a olympionika Martina Doktora za místopředsedu Babišova novináře Matochu, kterého navrhl ausgerechnet Xaver Veselý, svědčí o vnitřních kompromisech, na jejichž konci může být z české polská televize, natvrdo ovládaná politickou mocí. Našlápnuto už má: hodina živého přenosu ruské propagandy a Putinovy vojenské přehlídky, Babiš na sto způsobů a jeho „nezávislí novináři“ ve vysílání ČT 24 jsou jenom začátek.

Nechtěný protimluv nového předsedy Rady ČT Reného Kühna v médiích, že odvolání generálního ředitele je sice mimo realitu, ale „přiznání nulového bonusu Dvořákovi by znamenalo, že svým způsobem Dvořák udělal všechno špatně, takže pokud by mu rada nedala žádný bonus, tak potom bychom museli na příštím zasedání hlasovat o jeho odvolání“, ukazuje reálnou sílu nového výsadku Hradu a ANO v České televizi. Středa byla jen cvičný nálet. Ten s ostrými se už chystá.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner