Novinář Alexandr Alesin byl podle americké neziskové organizace Komise na ochranu novinářů (CPJ) zadržován běloruskou národní bezpečnostní službou KGB.

Reportér a vojenský expert minských nezávislých novin Belorusy i rynok (Bělorusové a trh) Alesin byl pohřešován od 25. listopadu, kdy také přestal zvedat telefon. Ve čtvrtek 4. prosince informoval nezávislý web Charter 97 na základě citace blíže neurčeného zdroje, že byl Alesin zadržen agenty KGB (Výboru státní bezpečnosti) v kavárně v Minsku, kde měl schůzku se známým.

Bezpečnostní agentura informovala novinářovu rodinu, že je zadržován KGB a čelí dvěma samostatným obviněním ze špionáže a vlastizrady. Nezávislému zpravodajskému serveru Naša Niva to řekla jeho dcera Olga Alesina. Rovněž sdělila, že podle informací KGB byl její otec zadržen během setkání se zahraničním diplomatem, kterého však KGB nejmenovala. Tuto zprávu Alesin po propuštění sám potvrdil. („To je blízko pravdě.“)

10. prosince byl Alesin propuštěn, ale bylo mu přikázáno zdržovat se v Minsku, dokud bude vyšetřování pokračovat. Podle ruské redakce Rádia Svobodná Evropa/Rádio Svoboda byl po propuštění otřesen a plánoval vyhledat lékařskou pomoc.

Podle serveru Naša Niva by mohl být Alesin, bude-li skutečně uznán vinným, uvězněn až na 15 let.

„Vláda prezidenta Alexandra Lukašenka uvěznila, zatlačila do ilegality nebo vyhnala do exilu prakticky každého nezávislého novináře, který si dovolil promluvit,“ řekl zástupce Komise na ochranu novinářů pro Evropu a Střední Asii Muzaffar Sulejmanov. „Vyzýváme úřady, aby stáhly svá obvinění proti Alexandru Alesinovi a okamžitě ho propustily.“

Alesin je dobře znám svými analytickými reportážemi o běloruském vojensko-průmyslovém komplexu a také komentáři týkajícími se vývoje konfliktu na sousední Ukrajině. V komentáři pro server Charter 97 (Chartija 97, narážka na československou Chartu 77) hovořil o rozmístění ruských vojenských letounů a raketových systémech S-300 typu země-vzduch v rámci zastrašování NATO.

Šéfredaktorka Charter 97 Natalija Radina nezávisle na tom sdělila, že běloruské úřady žádaly, aby byl server od 1. ledna 2015 pro domácí odběratele zablokován. Z Běloruska Radina utekla v polovině roku 2011, hned po svém propuštění z vězení KGB.

Podle informací, které sdělila Radina CPJ, tento požadavek zazněl 4. prosince z úst běloruského ministra vnitra Igora Šuneviče na jednání vlády během diskuse ohledně opatření proti šíření narkotik a jiných zakázaných látek. Mezi navrhovanými opatřeními byl i návrh na kompletní zablokování přístupu obyvatel země k webovým stránkám, které jsou na černé listině běloruské vlády, tedy i stránkám Charter 97. Podle serveru Charter 97 je přístup k webovým stránkám na tomto seznamu už tak omezen pouze na vládní orgány a vzdělávací a kulturní instituce.

„Vyzýváme běloruské úřady, aby odstranily Charter 97 ze seznamu škodlivých webových stránek a aby přestaly bránit přístupu ke zpravodajství,“ řekl Sulejmanov.

Zemi vládne od roku 1994 Alexandr Lukašenko, bývalý ředitel kolchozu. V roce 1991 podporoval pučisty proti Gorbačovovi a byl stoupencem zachování SSSR. Ty, kdo chtěli nezávislost Běloruska, označoval za agenty imperialismu. Proti opozici postupuje tvrdě a její příslušníci jsou často zatýkáni. Je také obviňován z iniciování vražd mnoha svých odpůrců. Bývalý ministr vnitra Jurij Zacharenko zmizel beze stop, zřejmě byl zavražděn. Lukašenko je rozhodným stoupencem Ruska, ale ohledně ukrajinské krize se od Ruska distancuje. Podle CPJ je Bělorusko zemí s jednou z nejtěžších cenzur na světě.

Právě v této době potřebujeme nezávislá média. Podpořte nás prosím a objednejte si předplatné Revue FORUM ZDE. Děkujeme!

Revue Forum Banner