
Hnutí ANO rozjelo kampaň před sněmovními volbami. Po celé zemi se vyrojily billboardy útočící na vládu Petra Fialy FOTO: Profimedia
FOTO: Profimedia

Je to za hranicí dobrého vkusu i etiky, zhodnotila šéfka Asociace komunikačních agentur Kateřina Hrubešová aktuální kampaň hnutí ANO, kterou se bude zabývat Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí. Babišova partaj na digitálních plochách a billboardech po celém Česku zaútočila na Petra Fialu (ODS) s tím, že je „nejhorší premiér na světě“. Vládu zároveň obviňuje ze zdražení léků, energií či jízdného. Podnět k prošetření kampaně podal publicista Zdeněk Šarapatka. Úřad se bude kampani věnovat v příštím týdnu.
„S každými volbami je inzerce o kus agresivnější. Už to překročilo hranici jakékoliv etiky. Teď je otázkou, jak to bude pokračovat,“ řekla deníku FORUM 24 výkonná ředitelka a jednatelka Asociace komunikačních agentur Kateřina Hrubešová k aktuální kampani hnutí ANO.
„Je to za hranicí dobrého vkusu i etiky a odporuje to bodu tři etického kodexu, který v loňském roce schválila Rada pro reklamu,“ dodala Hrubešová. „Reklama musí být slušná, čestná a pravdivá. Musí být vytvářena s vědomím odpovědnosti vůči spotřebiteli i společnosti. Reklama musí respektovat zásady čestného soutěžení konkurentů. Žádná reklama nesmí v zásadě ohrožovat dobré jméno reklamy jako takové, či snižovat důvěru v reklamu jako službu spotřebitelům,“ zní zmíněný bod v etickém kodexu.
Hnutí ANO ke kritice ministerského předsedy využilo mezinárodní průzkum hodnocení politických lídrů, který pravidelně zpracovává společnost Morning Consult. Žebříček však vzbuzuje mnoho nejasností. Například není vůbec zřejmé, jak byli státníci vybráni. V žebříčku chybí celá řada zemí, neobjevuje se v něm třeba rakouský, slovenský ani maďarský premiér. Průzkum tedy nepracuje se všemi premiéry na světě, ale jen s vybraným vzorkem 22 zemí z celkem 193 států.
Firma navíc na svém webu tvrdí, že v Česku závěry vycházejí z odpovědí pouhých 150 až 250 lidí. „Počet respondentů hraje roli kvůli takzvané výběrové statistické chybě. Ta je tím větší, čím menší je počet respondentů,“ vysvětlil před pár dny pro TN.cz sociolog Jan Herzmann. Podle něj navíc ANO lidem podsouvá význam toho, na co se průzkum dotazoval. „Ptal se na důvěru vůči těm osobnostem,“ upozornil. Tvrzení na billboardech ale naznačuje, že respondenti hodnotili kvalitu vládnutí.
Babišovo ANO neodpovídá
Hnutí ANO na dotazy deníku FORUM 24, ať už na podnět Zdeňka Šarapatky, nebo na to, že se kampaní bude zabývat Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí, do vydání tohoto článku neodpovědělo.
K dispozici jsou tak zatím pouze vyjádření zástupců Babišovy partaje z posledních dnů. Místopředseda hnutí ANO Karel Havlíček minulý týden ve středu novinářům řekl, že kampaň je „čistě faktická“ a jedná se o „vysvědčení vlády“. „Jedna z variant taky říká, že je Petr Fiala nejhorší premiér na světě, ale i to je fakt. Vycházeli jsme z mezinárodního hodnocení lídrů, které pravidelně dělá společnost Morning Consult. V tom žebříčku jsou premiéři a prezidenti a Petr Fiala skončil úplně poslední,“ dodal Havlíček.
„Škoda, že všem těm mudrcům, co nyní řeší naši kampaň, nedochází, že daleko větší problém než to, že jsme dali fakta na billboardy, je, že je to pravda,“ komentovala na sociální síti také bývalá ministryně spravedlnosti a poslankyně Taťána Malá.
Ryba vždycky smrdí od hlavy
Kritiku hnutí ANO schytalo už za billboardy s Andrejem Babišem při prezidentské kampani v roce 2023. „Nezavleču Česko do války. Jsem diplomat, ne voják,“ hlásal z nich tehdy šéf hnutí ANO. „Parazitovat na strachu z války je to nejhorší, co jsme v politických kampaních zatím viděli. Je to kampaň v nejlepších tradicích propagandy sovětského bloku, která líčila Západ jako válečné štváče a Sovětský svaz jako mírotvůrce,“ okomentoval před lety pro Novinky.cz expert na marketing Jakub Horák.
Podle Asociace public relations (APRA) tehdejší Babišovy billboardy porušily „veškeré etické zásady komunikace a zneužily například motiv strachu či vědomě šířily poplašné zprávy“. Organizace to napsala ve své zprávě. „Ryba vždycky smrdí od hlavy, proto tím, kdo je za neetické vedení kampaně zodpovědný především, je její zadavatel – tedy prezidentský kandidát a jeho domovské politické hnutí ANO,” napsala asociace.