Poslanec Martin Kolovratník (ANO) FOTO: Profimedia
FOTO: Profimedia
Poslanec a stínový ministr za ANO Martin Kolovratník na sociální síti propaguje slevu 75 procent ve veřejné dopravě pro děti, studenty a seniory, kterou hnutí prosadilo v krajích, kde má hejtmany. Podle něj jde o „investici“, která se vrátí na nižších kongescích, menším zatížení infrastruktury a vyšší mobilitě. Se slevou ale nesouhlasí bývalý ministr financí Miroslav Kalousek, který upozornil, že si na to hnutí ANO bude muset půjčit. Mladší generace tak podle něj čekají každoročně rostoucí úroky z dluhu.
Kolovratník se na sociální síti X chlubil opatřením hnutí ANO, které ve „svých“ krajích zavedlo dodatečné slevy na dopravu. Celkem tak bude sleva na jízdném 75 procent, tedy stejně jako za vlády Andreje Babiše. „Vláda slevy studentům a seniorům sebrala, my jim je vracíme… V roce 2021 přišla tahle vláda a slevy brutálně seškrtala. Bez náhrady, bez rozmyslu. Tvrdili, že šetří. Realita? Lidem se náklady na cestování jednoduše zdvojnásobily,“ napsal.
Celkem v sedmi krajích vedených hejtmany z hnutí ANO se od 1. července do konce roku zvýší slevy na jízdné pro děti, studenty a seniory. Zastupitelstva o tom minulý týden jednala ve Zlínském, Ústeckém, Plzeňském, Karlovarském, Moravskoslezském a Olomouckém kraji a na Vysočině. V Královéhradeckém kraji budou o změně rozhodovat tento týden.
Předpokládané náklady krajů budou od desítek tisíc do desítek milionů korun. Vyšší slevy budou většinou platit jen pro předplacené jízdenky, v některých krajích o jejich proplacení navíc musejí cestující požádat zpětně.
Navrácení vyšší slevy nyní zkritizoval Kalousek. „Na ty slevy pro seniory si budete muset půjčit a splácet to budou mí vnuci, takže vám o to nestojím. Nechci konzumovat něco, na co nemáme, s tím, že to jednou bude zatěžovat dnešní děti, které se nemohou bránit,“ reagoval na oznámení Kolovratníka.
Ten s Kalouskem ale nesouhlasil. „Doporučuji pohled do rozvinutých ekonomických center (Mnichov, Vídeň, Curych) apod. Váš názor je zcela chybný a čistě účetní. Jsem přesvědčený o tom, že tento vícenáklad není spotřeba, ale investice. Investice, která se vrátí na nižších kongescích, menším zatížení infrastruktury, vyšší mobilitě lidí a tudíž vyšším ekonomickém růstu,“ tvrdil.
Exministr financí se mu ale vysmál. „Tohle je další blud, který se šíří jako cholera. Každé spotřebě říkáme ‚investice, která se vrátí‘. My vlastně vůbec nekonzumujeme, my jenom investujeme,“ rýpnul si. „Kdyby to byla pravda, čeká děti ráj na zemi. Jenže ony je čekají jen každoročně rostoucí úroky z dluhu,“ vzkázal.
Kolovratník následně upozornil, že mluví o konkrétních efektech. „Menší zdržení v kolonách, menší poškozování silnic, větší mobilita (zabrání vylidňování venkova). To je podle vás špatný směr? Uveďte, prosím, argumenty, proč se nemá levná veřejná doprava podporovat,“ vyzval Kalouska.
Toho ale jeho slova nadzvedla. „Kdybyste měl alespoň tu odvahu říct, že si prachsprostě kupujete voliče,“ pustil se do poslance. „Z tohoto hlediska se o investici jedná, jenom za cizí peníze. Ale těmhle řečem nemůžete věřit ani vy sám,“ dodal.
Vláda vedená Babišem slevu 75 procent z jízdného pro děti, studenty do 26 let a seniory starší 65 let zavedla od září 2018, do té doby byla 25procentní. Stát to stálo miliardy korun ročně, například v roce 2019 za slevy dopravcům vyplatil 5,79 miliardy korun. Současná vláda Petra Fialy (ODS) slevy ale snížila na 50 procent. Podle ministerstva dopravy tento rozdíl ušetří ročně asi 1,9 miliardy.
Zástupci hnutí ANO ale mluví o tom, že pokud uspějí v podzimních volbách, slevy by opět navýšili. „Je to otázka priorit. Rozevírají se sociální nůžky a senioři jsou na tom výrazně hůře, než byli v minulosti, stran jejich kupní síly, stran všech výdajů za bydlení, energie a tak dále,“ řekl například na konci roku Seznam Zprávám první místopředseda hnutí Karel Havlíček.