Je v tom nejlepší. Bezesporu. Skutečně žádný politik v zemi neumí využít marketing tak jako Andrej Babiš. Zdá se, že není možné ho na ničem nachytat. Když vznikne problém, premiérův tým zasáhne a z nedostatku udělá přednost. Proč se však ostatní politické subjekty na tuto show Marka Prchala a jeho lidí pouze dívají? Skutečně v zemi neexistuje druhý marketér, který by uměl prodat partaj, která si jeho služby zaplatí?
Je už typické, jaký povyk vždy vyvolá, když Babiš použije nějaký z marketingových triků z dílny Marka Prchala. Přitom se tato situace opakuje již několik let. Naposledy se to ukázalo po víkendovém hackathonu, který přitom měl upozornit na špatné fungování Babišovy vlády. Stačilo, aby se premiér objevil v místě konání akce, pořídil si fotografie, s kým šlo, a nechal své lidi napsat několik vět o tom, jak je skvělé, že se najdou lidé, kteří pomohou, když je třeba.
Pro ministerského předsedu šlo o minimální výdej energie, který se mu ovšem vrátí několikanásobně. Nyní sice především množstvím kritických komentářů, které upozorňují na to, že zneužil situace, ale ve výsledku se mu to může připočítat k dobu. Lidé, kteří nejsou ochotní číst mezi řádky, si budou premiérovu návštěvu pamatovat jako pozitivní krok. Vzhledem k tomu, že Babiš stačil na Facebooku také vynadat úředníkům, je u svých fanoušků opět za hvězdu, která řeší trable.
Celý problém předražené zakázky tak v očích těch, kteří premiérovi stále naslouchají, jednoznačně souvisí pouze s exministrem Kremlíkem. Toho už však Babiš drsně odstavil z funkce, a navíc dokázal „domluvit“, že vznikne daleko levnější verze e-shopu.
Skutečnost je sice jiná, ale na to se historie neptá, ta zná jen vítěze. Nejedná se o žádné kouzlo nebo tajný fígl. Jde pouze o to, na co přesně narážel Pavel Novotný ve svém projevu na kongresu ODS. Politici nejsou vidět, i kdyby dělali cokoliv prospěšného. Neumějí se totiž prodat.
Možná to berou jako součást své práce, kterou se neprezentují, protože se jedná o samozřejmost. Nebo jsou jen líní se fotit u všeho, co v pracovní době vykonávají? Těžko říct, je však jasné, že v dnešní době jsou obě varianty špatně.
Úspěšný politik musí být jako populární sportovec. Kde by byli fotbalisté, hokejisté, bojovníci v kleci bez marketingu? Jak přesně říká Ondřej Novotný, šéf Oktagonu, Česko-slovenské MMA organizace, pokud chce být některý jeho svěřenec úspěšný, nestačí jen trénovat. Musí se věnovat sociálním sítím, komunikaci s fanoušky a mediálním výstupům.
Stejně to platí i pro politiky. Pochopil to však zatím jen Andrej Babiš. Zřejmě mu to Prchal dostatečně důrazně vysvětlil a tím ho přesvědčil, že je třeba úspěchu i něco obětovat. To je však v celé zemi pouze jeden takto schopný marketingový specialista?
Jistěže ne, jde spíš o to, zda jsou politici ochotni změnit své zvyky a zkusit něco nového. Pokud totiž každý bude lpět na svém s tím, že nechce Babiše kopírovat a chce dosáhnout úspěchu vlastní cestou, bude situace neměnná. Je sice pravdou, že ne každý může dělat promo stejně mohutně jako premiér, ale to nikdo ani nechce.
Důležité je, aby byli vidět i další zástupci politických stran. Účast v diskuzních pořadech hlasy evidentně nedělá. Důkazem budiž opět Babiš. Dvě neděle, kdy nesedí v Partii, ani v Otázkách Václava Moravce, a velký úspěch. Nejprve rychlá návštěva na místě tragédie ve Vejprtech a soustrastný vzkaz na Facebooku. Podruhé zase účast na hackathonu, kde místo opozičních politiků znovu nabíral plusové body u veřejnosti. Navíc za svůj vlastní přešlap.
Je pouze a jen vinou ostatních politiků, že místo svátečního oběda nevyrazí někam dělat selfpromo. Odpočinek ani volno v současné době neexistuje, pokud chcete uspět. Tak to Babiš nastavil. Kdo s ním chce držet krok, musí přidat a nezoufat jen, že „on má Prchala“.