Být prokremelský moderátor není jen vlastenectví, ale i zlatý důl

Moderátorka Olga Skabejeva. (youtube)

Moderátorka Olga Skabejeva. | FOTO: youtube

Server euvsdisinfo.eu, který mapuje dezinformační scénu, přináší informace o tom, kolik peněz pumpuje Putinův režim do svých propagandistických médií. Je to rok od roku víc a moderátoři jsou za své lhaní docela dobře odměněni.

Jak euvsdisinfo.eu píše, loni v září návrh ruského federálního rozpočtu na rok 2020 sliboval pro státem financovaná a kontrolovaná média 92 miliard rublů, což je 1,3 miliardy eur. (Od září 2019 se směnný kurz rublu změnil ze 70 rublů na 1 euro na zhruba 90 rublů za euro.) Uplynul rok a podle posledních zpráv se zdá, že prokremelská média ve skutečnosti odejdou s ještě větší sumou 101,2 miliardy rublů pro rok 2020.

Demonstrace na Letné (Pavel Hofman)

„Vzhledem k tomu, že diskuse o federálním rozpočtu na rok 2021 jsou stále v plném proudu, nejnovější návrh vyčleňuje pro kremelská média na příští rok 102,8 miliardy rublů (1,11 miliardy eur). Stojí za povšimnutí, že původním plánem bylo dotovat média pouze 73,8 miliardami rublů, ale tato částka byla po návrhu ministerstva financí navýšena o 40 procent.“

Komu ty peníze tečou?

„Před rokem jsme napsali, že největším příjemcem těchto mediálních dotací byl televizní zpravodajský kanál RT, který získal téměř 23 miliard rublů (325 milionů eur). Pro rok 2021 se to zvýší na 27,3 miliardy rublů (296 milionů eur), které budou investovány do dalšího rozvoje německé jazykové verze RT a oprav ústředí RT v Moskvě.“

Pokud jde o personál, Insideru se podařilo získat informace týkající se výdělků slavných prokremelských novinářů.

„Andrej Dobrov, moderátor pořadu Dobrov v éteru, který běží na REN-TV, je v naší databázi dezinformací poměrně skromným aktérem a ročně vydělává téměř 7 milionů rublů (cca 76 000 eur).

Olga Skabejevová a Jevgenij Popov jsou dvojicí, která vede nechvalně proslulý pořad 60 minut na stanici Rossija 1 a vytváří dezinformace na škále od dánských nevěstinců pro zoofily až po demokratického prezidentského kandidáta Joea Bidena, který údajně hlásá vojenský převrat. Oba moderátoři vydělávají okolo 140.000 euro ročně a jejich pořady generují více než 200 výsledků v naší dezinformační databázi. (Jejich příjem na úrovni platu ruského ministra obrany Sergeje Šojgu.) Pokud by někomu byla povědomá, ano, je to ta moderátorka, která se dostala do jistého nesouladu se starostou Řeporyjí Pavlem Novotným.

youtube

Vladimir Solovjov moderuje pořady v televizi, rádiu a na YouTube a jeho jméno se také objevuje ve více než 200 případech v naší databázi. Taková tvrdá práce je odměněna 52,6 miliony rublů neboli 570.000 eur ročně.“

Nejvíce vydělává na žebříčku Margarita Simonyanová, šéfredaktorka RT, jejíž výdělky byly tak obrovské, že opoziční předák Alexej Navalnyj (nedávno otrávený) potřeboval 39 minut na to, aby ve svém vysvětlujícím videu (dostupném s anglickými titulky) všechno pokryl.

„A to nás přivádí k Arťomu Šejninovi. Jeho pořad Vremja pokažet je v podstatě zlatým dolem jak pro dezinformační experty, tak pro jeho autora, který podle The Insider vydělává 100 milionů rublů, tedy 1,1 milionu eur ročně.“

Rozpočet RT tedy rok od roku radostně roste a o televizní moderátory je tam dobře postaráno. To potvrzuje, že Kreml nemá zřejmě v plánu revidovat svůj přístup k vědomému dezinformování veřejnosti.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]