Černá neděle pro české letectví. Vzpomínka na velkého pilota a unikátní stroj

Hawker Hurricane Mk. IV. pilotoval zkušený pilot Petr Pačes (Pavel Šmejkal / FORUM 24)

Hawker Hurricane Mk. IV. pilotoval zkušený pilot Petr Pačes | FOTO: Pavel Šmejkal / FORUM 24

Neděle 14. srpna 2022 se zapíše do tuzemské letecké historie jako černý den. Česká letecká scéna přišla v jednu chvíli o velkého pilota Petra Pačese a unikátní stroj Hawker Hurricane Mk IV. Historický stroj se zřítil v neděli na okraji Chebu. Pilot zemřel. Petr Pačes i Hurricane si zaslouží vzpomínku.

Petr Pačes začal s létáním v raném mládí, od bezmotorového létání se postupně propracoval až do armády, kde létal na Mig-21. Po odchodu do civilu létal na mnoha dalších strojích, například L-410, působil také jako dopravní pilot na Boeingu 737, pracoval na řízení letového provozu. Celý život zasvětil létání, byl instruktorem, pilotem na leteckých přehlídkách, jeho vášní byly historické stroje. Pilotem byl celých 45 let.

(Týdeník FORUM)

Jeho kamarádi na něj vzpomínají jako na precizního, špičkového pilota. Mimochodem jeho kvality dokazuje také fakt, že měl důvěru majitele a jako jeden ze tří pilotů směl létat na jediném letuschopném Hawker Hurricane Mk IV. na světě. „Petr byl jednotka spolehlivosti. Když řekl, že něco udělá, bylo jasné, že to bude včas a perfektní. Byl na milimetr přesný jak v letectví, tak v životě,“ řekl Lukas Wünsch, který Petra Pačesa znal dlouhá léta.

Společně také působili v realizačním týmu leteckého dne Memorial Air Show v Roudnici nad Labem, které bylo Pačesovým domovským letištěm. „Točenský Hurricane spadnul při leteckém dni. Petr zahynul. Je mi to moc líto. Byl to takový náš dětský sen. Vůbec nevím co teď dělat,“ napsal krátce po nehodě na twitteru Ivo Lukačovič, majitel letounu a kamarád Petra Pačese.

Stroj, se kterým se Petr Pačes zřítil, byl poslední letuschopný Hawker Hurricane Mk IV. ze série, kterou vyrobili na přelomu let 1942 a 1943. Tento konkrétní stroj sloužil za 2. světové války v Itálii, Řecku a Jugoslávii. Pár let po válce byl stroj vyřazený ze služby. V roce 1983 byl v podstatě ve stavu vraku objevený v Izraeli. Odtud byl přepraven do Británie.

(Archiv)

Až v roce 2001 začala jeho náročná renovace do zcela původního stavu. Letoun měl následně několik majitelů. V roce 2021 dosedl poprvé ve svém novém a posledním domovském letišti Točná. Majitelem je Ivo Lukačovic, pilot, milovník letectví a majitel Seznam.cz. Naposledy byl letoun vyveden ve zbarvení, s jakým na podobném létal nejúspěšnější československý stíhač za II. světové války u RAF Karel Kuttelwascher.

Vzpomínka autora textu
Novinář se při své práci setká s mnoha a mnoha lidmi. Jen málo z nich zůstane na dlouhou dobu v paměti. Pro mě je jedním z nich Petr Pačes. Setkali jsme se při přípravách Memorial Air Show před několika lety. Petr Pačes měl na starost letový program a jeho řízení. Ten klid a rozvaha, které z něj sálaly na akci, kde řídil provoz na letišti s desítkami letadel a mnoha tisíci návštěvníky, byly nezapomenutelné. Taková byla i jeho tehdejší letová ukázka, kdy si z věže odskočil do historického stroje T6 Harward z roku 1942. Ladná, bezpečná, jistá v každé vteřině a přitom dechberoucí. 

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Související články