Česká média jsou jedněmi z nejohroženějších v Evropě, vyplývá z indexu projektu Euromedia Ownership Monitor. Největšími problémy je koncentrace mediálního vlastnictví, propojení majitelů s jinými institucemi jako například politickými stranami, ale také špatný přístup k informacím o vlastnictví médií. Za Českem se v hodnocení umístilo už jen Maďarsko.
Index řadí země podle výkonnosti jejich zpravodajských médií ve třech klíčových oblastech: produkce zpráv, distribuce zpráv a veřejná politika. Data odrážejí situaci k 31. květnu 2022. U jednotlivých kategorií jsou uvedené hodnoty od tří (znamená dobrý výkon a nízké riziko) do nuly (znamená špatný výkon a velmi vysoké riziko). Celkem bylo do hodnocení zapojeno 14 států, kromě Česka například Německo, Dánsko, Švédsko a Rakousko.
„Současné podmínky pro dosažení transparentnosti vlastnictví médií jsou obzvláště špatné v Maďarsku, následovaném Českou republikou,“ stojí v analýze. Česká média získala celkovou známku 1,45. Hůř je na tom už jen Maďarsko s 1,18. Průměr všech zkoumaných zemí je 1,86.
„Při pohledu na tabulku jsou země s nejvyššími riziky Maďarsko a Česko s hrozným výkonem v ukazatelích rizika produkce zpráv a komunikace s veřejností,“ uvádí index s tím, že některá relevantní zpravodajská média v Česku mají velmi složitou vlastnickou strukturu, která skutečné vlastnictví do jisté míry zatemňuje.
Analýza se podrobně věnuje situaci v Česku s ohledem na každou hodnocenou kategorii. Špatně je na tom Česko například v „nemediálním vlastnictví“ a „propojení distribuce a produkce“. To znamená, že majitelé médií mají často jako hlavní ekonomickou činnost nemediální podnikání nebo provozují také distribuční společnosti. Problémem je také špatný přístup k informacím o vlastnictví médií a koncentrace vlastnictví.
„Na úrovni soukromých médií s velkým dosahem dochází ke koncentraci vlastnictví pár společnostmi, které nemají hlavní zaměření svého podnikání v mediálním sektoru. Jde o společnosti Agrofert, PPF, Penta a Daniela Křetínského, které svým zpravodajstvím kumulativně oslovují významnou část tuzemského publika, jak ukázal výzkum pro Nadační fond nezávislé žurnalistiky,“ píše. Dál popisuje, že tato koncentrace ohrožuje nezávislost médií v Česku. „V případě Agrofertu je navíc příjemcem bývalý premiér a současný poslanec Andrej Babiš – přímá koncentrace ekonomické, politické a mediální moci,“ uvádí analýza.