Česká televize vysílala falešné záběry ze Sýrie, raduje se dezinformační Aeronet

Flickr.com

Ilustrační foto | FOTO: Flickr.com

Dezinformační server Aeronet obvinil ve svém článku Českou televizi z použití falešných záběrů ve zpravodajství. Televize vysílala údajné záběry z Američany bombardovaného Damašku, ačkoliv šlo o video zachycující útok na ukrajinský Luhansk v roce 2015. Podle Aeronetu za tím stojí snaha veřejnoprávní televize zakrýt selhání Spojených států. Realita je však jiná.

Propagandistický server Aeronet odkazuje k záběrům, na nichž by mělo být zachyceno noční americké bombardování Damašku.

Nešlo však o záběry Damašku, ale Luhansku v roce 2015. Podle Aeronetu se tímto ČT snaží zakrýt neúspěch amerického úderu v Sýrii.

Toto video má selhání České televize dokazovat:

Podle Vedoucího kolotoče (pseudonym, který používá údajný šéfredaktor Aeronetu) ČT čerpala z Youtube. „Podle všech indicií to vypadá, že Česká televize naletěla těmto hoaxům a převzala tyto záběry z YouTube, aniž by se obtěžovala se čtením komentářů na YouTube,“ spekuluje Vedoucí kolotoče.

Realita je ovšem poněkud komplikovanější.

Naběhli Rusové vlastní produkci?

Česká televize skutečně ve svém zpravodajství k posledním událostem v Sýrii použila záběry, o kterých mylně uvedla, že ukazují bombardování Damašku.

V tomto smyslu jde o editorské selhání. Záběry pocházejí z jiné doby i jiného  místa (z roku 2015 z ukrajinského Luhansku) a vyrojily se záhy po americkém útoku na Damašek. Česká televize ovšem jako zdroj nepoužila YouTube, jak tvrdí Aeronet.

Jak je patrno z videa, které ostatně použil i jmenovaný server, ČT věrohodně vypadající záběry převzala z twitterového účtu Murada Gazdieva – korespondenta ruské televize Russia Today.

Sám Gazdiev video stáhl až po nějaké době a následně přidal tweet vysvětlující, že šlo skutečně o záběry z Ukrajiny. A doplnil varování před šířením fake news.

Výsledkem je fake news v kruhu: proruský server viní seriózní média z toho, že šíří falešné zprávy opřené o informace novináře z oficiálního ruského média.

Russia Today je sama výkladní skříní ruské propagandy. Její vedení má velmi blízko ke Kremlu a Vladimíru Putinovi. Obsah vysílání těmto faktům také odpovídá.

V tomto případě se zdá, že redaktor ruské, státem placené televize sám naletěl na propagandu. Zda šlo o náhodu, ruskou propagandu či jinou zahraniční propagandu, nelze zpětně určit.

V každém případě se tyto záběry z Luhansku šířily po sítích, především pak po Twitteru, i přičiněním novináře Gazdieva velmi masivně. Dostaly se i do řady velkých médií. Nejen do České televize, objevily se například i v americké NBC News.

Text byl publikován na serveru Hlídacípes.org

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner