České dráhy utratily od roku 2015 za reklamu v Babišových médiích 112 milionů

Petr Štefek / CC BY-SA 3.0

Vlak Českých drah, ilustrační snímek | FOTO: Petr Štefek / CC BY-SA 3.0

Podle zjištění serveru iRozhlas.cz utratily České dráhy za reklamu ve vydavatelství Mafra, které v roce 2013 koupil současný předseda vlády Andrej Babiš, od roku 2015 přes 112 milionů korun. Je to zdaleka nejvíc ze všech českých mediálních domů, a to i ve srovnání s TV Nova, Českou televizí nebo Czech News Center, kam patří například deník Blesk. Podle informací Českého rozhlasu za věc lobboval zástupce vydavatelství Mafra František Nachtigall. Mafra navíc provozuje největší vyhledávač jízdních řádů iDOS.cz. 

Rozhlas spočítal, že celková suma za poslední roky byla 112.272.840 korun. Tu obdržela Mafra od státu, tedy od Českých drah. Od té doby byli ministři dopravy nominováni výhradně hnutím ANO: Antonín Prachař, Dan Ťok, Vladimír Kremlík a Karel Havlíček. Vydavatelství Mafra sice premiér Babiš uložil do svěřenských fondů, to se ale stalo až v roce 2017. 

Pro srovnání – Czech News Center získalo reklamu za 17 milionů korun, TV Nova za 47,7 milionu korun. České dráhy jakoukoli souvislost mezi vlastníkem vydavatelství Andrejem Babišem a zadáváním reklamy odmítají, předseda vlády Českému rozhlasu neodpověděl.

Bývalý ředitel Českých drah Miroslav Kupec řekl iRozhlasu následující slova: „Bylo všeobecně žádoucí, aby to byla Mafra, ta vazba byla jasná a nebylo o čem moc diskutovat. Tady byl zájem o to, aby zrovna tento nakladatelský dům měl co nejvíc práce.“ Zmiňuje roli strategického šéfa Mafry Františka Nachtigalla, o němž se mluvilo například také na nahrávkách Skupiny Šuman. „Zavolal mě přímo, jednal jménem Mafry. Snaha byla, aby plnění ze strany Českých drah bylo co největší. Výsledkem byla smlouva, kterou podepisoval někdo jiný než pan Nachtigall,“ uvádí Kupec.

Není to poprvé, kdy státní instituce inzerují ve vydavatelství premiéra Babiše. Deník FORUM 24 před časem informoval o reklamě, kterou si v těchto médiích zadalo ministerstvo financí v období pandemie koronaviru. V Lidových novinách si resort vedený Alenou Schillerovou objednal prezentaci „Liberačního balíčku daňových opatření kvůli koronaviru“. Ceníková cena inzerátu je 368.010 korun.

Také jsme informovali o reklamě na loterii Účtenkovka v Rádiu Impuls. To si částku 3.200.699 korun, za kterou byl nakoupen reklamní prostor, rozdělilo s rádiem Kiss.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner