I papírnictví se může v digitální době dařit. České papírnictví papelote je toho důkazem již patnáct let. Původně vzniklo v podobě diplomové práce, která se v roce 2009 proměnila v realitu. Následoval první obchod, e-shop a nyní budou české papírenské výrobky k dostání i na Letišti Václava Havla. „Naším cílem je aktivizovat společnost a inspirovat ji k rozvoji kreativity,“ říká Denisa Havrdová. Papír je podle ní ideální médium, protože žádný jiný materiál neposkytuje tolik možností pro svobodný, každodenní projev.
Aktuálním tématem nejen v papírenském světě je kombinování online s offline světem. „Onlinu neutečete, přece jen e-mailové schránky máme všichni. Jít hlavou proti zdi a lákat lidi zpět na stromy mi přijde zbytečné,“ popisuje svůj přístup Denisa. Proto se snaží k digitálnímu světu vytvářet protiváhu, pomocí níž chce reflektovat a vnímat život, který je v jednadvacátém století stále více ovlivňován technologiemi. To ale neznamená, že by její postoj byl vůči nim vyhraněný. „Samozřejmě že jako ředitelka, majitelka společnosti a matka tří dětí si neumím představit den bez online kalendáře, který mi ohromně usnadňuje život,“ říká Denisa.
Dnešní generace dvacátníků už s technologiemi vyrostla, tudíž je jimi podle Denisy dříve přehlcena, a proto se navrací k papíru. Největší rozdíl mezi tím, jak to bylo na trhu v době, kdy papelote začínalo, a jak je to dnes, pozoruje majitelka mezi studenty. „Na středních i vysokých školách si začali dělat poznámky do notebooků a tabletů, což velmi proměnilo i to, jakým způsobem se studenti učí,“ přemýšlí Denisa. Právě ruční psaní poznámek je jedním z nejlepších způsobů, jakým si dané informace zapamatovat.
Uchopit myšlenky
Původním posláním papelote bylo zkultivování papírenského světa. V roce 2009, kdy značka poprvé spustila prodej svých výrobků, nebylo na trhu tolik kvalitních produktů jako dnes. „Tehdy jsme si hezké a kvalitní papírenské produkty vozili spíše ze zahraničí, takže naším prvním posláním bylo proměnit situaci u nás,“ říká Denisa. To se jí podařilo poměrně rychle a papelote se tak stalo populárním možná i proto, že nebyla taková konkurence jako dnes. Během let se tak proměnila hlavní myšlenka značky a momentálně se snaží aktivovat své publikum.
„Každý prázdný list v sobě skrývá nekonečný potenciál,“ tvrdí Denisa, která spolu se svým týmem přichází s tematickými produkty, jež jejich majitelům pomáhají uchopit myšlenky či ulehčit organizaci. Produkty s obsahem vytvářejí nástroj, který jejich majitele spojuje. „Máme například cestovatelského průvodce, který vás provede různými fázemi vašich dobrodružství, díky čemuž ze svých zážitků vytěžíte maximum,“ upřesňuje Denisa. Pomocí papíru se snaží otevírat nová témata a pomáhat lidem rozvíjet jejich kreativitu. „Ve spolupráci s autorkou Michelle Losekoot jsme pro příští rok vydali sérii diářů 365, která obsahuje tři sta šedesát pět kreativních dní, kde přímo pojmenováváme ingredience, ze kterých se dle nás kreativita skládá.“
V digitálním světě, kde se značná část obyvatelstva dívá osm hodin denně do počítače, pak do mobilu a případně i na televizi, je úloha papíru klíčová. Lidé totiž hledají nové způsoby, jak se odpojit, zpřítomnit a trávit čas se svými blízkými. „Velkým tématem je pro nás i psaná korespondence, která se postupně vytrácí. Myslím si, že psaný dopis má větší sílu zasáhnout člověka než e-mail, kterých nám denně chodí desítky,“ uvažuje Denisa.
Papelote je kromě papírenských výrobků známé i svými zásadami a patří k těm firmám, které se účastní veřejné debaty. Například nespolupracuje s firmami, jež působí na ruském trhu. „Zastávám názor, že firmy a značky mají mít nějaké hodnoty a přesvědčení,“ vysvětluje Denisa. Právě na poli spolupráce si vybírají partnery, s nimiž se mohou navzájem obohatit. Proto se spojili například se spolkem Díky, že můžem nebo Zachraň jídlo, díky čemuž vznikla kuchařka akcentující neplýtvání potravinami.
Řemeslo a udržitelnost
Otázka udržitelnosti v oblasti spotřebního zboží, jako je papír, je pro Denisu prioritou. „Situace na českém trhu nám neumožňuje nakoupit vše lokálně. Odebíráme jeden z nejkvalitnějších papírů na světě od švédské značky Munken a s jeho procesem produkce naprosto souzníme“ popisuje Denisa. Veškerá výroba papelote však probíhá v Česku. I při ní se snaží být udržitelnější. Například eliminují ztráty papíru pomocí promyšleného skládání jednotlivých archů při jejich řezání. Obaly tvoří ze tří různých materiálů, a to z veganské kůže, pratelného papíru a tyveku, což je materiál, ve kterém se snoubí vlastnosti papíru, látky a folie. „Pracujeme i s různými recyklovanými papíry z odpadních kelímků, které ve výrobě nějakým způsobem zohledňují složitou materiálovou situaci,“ vysvětluje.
Standardní doba výroby papírového sortimentu se pohybuje v rozmezí tří až čtyř týdnů. Tento proces zahrnuje přípravu tiskových dat, vytištění, falcování, a to nejsložitější, což jsou knihařské techniky. „Mnohem jednodušší by bylo sepnout papír svorkami, ale my se soustředíme na řemeslo a ruční práci, která je pro náš obor stále stěžejní,“ popisuje výrobu majitelka. V době, kdy k nám proudí obrovské množství produktů z Asie, je pro menší firmy jako papelote náročné obhajovat vyšší ceny svých produktů. I když jsou slova jako udržitelnost, lokálnost a řemeslnost pro určitou část populace zásadní, ne každému dochází, co se nimi skrývá. „Navíc mám dojem, že se toho už chytila řada subjektů a značek, které těmito výrazy šermují, ale nemyslím si, že se podle nich ve skutečnosti chovají,“ vysvětluje Denisa.
Kromě kreativity však papír slouží k organizaci. Pro zápis nákupních seznamů, receptů, úkolů a poznámek častěji sáhneme po papíru. Není divu, že nejpopulárnějším produktem je plánovací systém s názvem Planoo, což je kombinace A5 a A4 formátu, z nichž si každý může poskládat vlastní organizační složku. Velmi oblíbená je i osobní kuchařka Pečená, vařená. „Aktuálně chystáme na prosinec novinku v podobě rekapitulačního zápisníku, kde si každý může zhodnotit uplynulý rok a podchytit, co by v tom nadcházejícím chtěl zvládnout lépe.“