V poslední době do vývoje kauzy Čapí hnízdo zasáhl web Českého rozhlasu. Redaktor Ondřej Golis exkluzivně operuje s rozsudkem Vrchního soudu v Praze kompromitujícím vyšetřovatele Nevtípila. Navazuje na svoji práci ve vydavatelství Mafra, kde také řešil kauzy Babišova zájmu.

Ondřej Golis přešel na web iROZHLAS ze serveru Lidovky na jaře 2016 po zvolení generálního ředitele Českého rozhlasu Reného Zavorala. Předcházela mu ostudná krádež soukromých mailů tehdejšího premiéra Sobotky, na kterou jako první upozornil právě Babišův web, v té době vedený Radkem Kedroněm.

Tyto maily byly „náhodou“ zveřejněny krátce před volbou nového ředitele veřejnoprávního média, kde po této indiskrétnosti došlo ke zvratu a proti původnímu očekávání byl zvolen Zavoral. Jak se ukázalo i později, z pěti uchazečů nejlépe vyhovoval představám hnutí ANO. Kedroň s Golisem následně přešli na web Českého rozhlasu.

Reputační problém

Ondřej Golis v posledních týdnech vstoupil do kauzy Čapí hnízdo, kde podniká zvláštní manévry. Počátkem listopadu, tedy krátce předtím, než explodovala kauza Andreje Babiše mladšího, iROZHLAS publikoval sumář hlavních důkazů, které se podařilo shromáždit vyšetřovatelům Čapího hnízda. Většina z nich již dříve prošla médii, nicméně to bylo poprvé, co někdo učinil celkovou „inventuru“.

O měsíc později ovšem Golis svoje úsilí „vyvážil“ tím, že zveřejnil článek o „reputačním problému“ hlavního vyšetřovatele Pavla Nevtípila (18. 12. 2018). Stalo se tak na základě vlastní iniciativy, když si redakce webu vyžádala rozsudek Vrchního soudu v Praze v kauze Neograph.

Golis z něho cituje pasáže soudkyně Kateřiny Jonákové stavějící do nepříznivého světla komisaře Pavla Nevtípila, který vyšetřoval i tento případ. Šlo o obchodní spor dvou skupin v papírně a tiskárně cenin Neograph, ve kterém byl obviněn Vladimír Sitta mladší z tunelování této firmy. Městský soud dal obžalobě dvakrát za pravdu a potrestal ho podmínkou, odvolací Vrchní soud v Praze ho však loni v říjnu zprostil viny.

Babišův člověk

Jméno Sitty mladšího je důležité z toho důvodu, že jej Andrej Babiš už dříve často používal jako klacek na vyšetřovatele Nevtípila, o kterém bez jakýchkoli důkazů tvrdí, že je řízen kmotry. V rozsudku jsou nezvykle široce rozebírány dedukce, že Nevtípil nebyl nestranný a údajně „plnil vůli osob“ napojených na lobbistu Rittiga, „uzurpujících“ v tomto sporu Sittu mladšího.

V Golisově článku už nebylo zmíněno, že všechny námitky o údajné podjatosti vznášené samotným Sittou mladším byly v minulosti prověřovány policií a pro nedostatek důkazů odloženy už v roce 2014. Nelze se proto zbavit dojmu, že se v rozsudku objevily záměrně jen z toho důvodu, aby naplnily jiný účel, a sice zpochybnit hodnověrnost vyšetřovatele Čapího hnízda.

Na tuto hru řízeně naskočil Český rozhlas, který nejenže celý rozsudek zveřejnil s jednostranným soudním komentářem, ale později opět exkluzivně informoval o prověřování Pavla Nevtípila Generální inspekcí bezpečnostních sborů (23. 1. 2019).

Závažná podezření

Ondřej Golis píše o „závažných podezřeních“, kvůli kterým GIBS analyzuje informace uvedené v rozsudku. Opakuje přitom citace z prosincového textu a přiznal jednu pozoruhodnou okolnost. Podání na GIBS v této věci učinil nový ředitel pražské policie a Nevtípilův nadřízený Jan Ptáček, což je zcela absurdní situace. Zatímco předchozí šéf Miloš Trojánek detektiva před politickými útoky bránil, nově dosazený ředitel Ptáček ho udal.

Premiérem Babišem dosazený ředitel GIBS Radim Dragoun se ohradil proti pochybnostem, zda nekoná účelově. „Je potřeba upozornit, že vycházíme z nezpochybnitelného faktu, což je v tomto případě rozsudek vrchního soudu,“ sdělil Golisovi pro iROZHLAS, jenže to zní krajně nevěrohodně.

Žádná nová „závažná podezření“ v rozsudku uvedena nejsou. Odposlechy různých neprokázaných drbů a další informace jsou známy už několik let a nevyplynuly z nich žádné nezákonnosti či pochybnosti o Nevtípilově chování.  Český rozhlas jen přilévá olej do ohně podle zjevně předem připraveného scénáře. Co je jeho hlavním cílem?

„Případ Čapí hnízdo by to ovlivnilo až ve chvíli, kdy by se policejní inspekce rozhodla Nevtípila obvinit. Současné dění však může být municí pro obhajobu,“ odpovídá na tuto otázku Golis v rozhovoru pro Český rozhlas, a sám přitom tuto munici nabíjí.

Souvislost obou případů je zjevná. Jde o vytváření znevěrohodňujícího klimatu kolem případu dotačního podvodu. Pokud by Nevtípil odešel, celá kauza bude zásadně zpochybněna, což bude jeden z argumentů obhajoby před veřejností a u soudu. Pokud k němu v situaci stupňujícího se nátlaku na vyšetřovatele, ale i na dozorového státního zástupce Jaroslava Šarocha vůbec doputuje. Navíc Nevtípil je s obsáhlým spisem nejvíc obeznámen a není jasné, kdo by ho nahradil, takže cíl této akce je jasný.

Český rozhlas a živé kauzy

Role webu iROZHLAS je o to rozporuplnější, že pokud by s těmito zjištěními a „správnými“ interpretacemi o „reputačním problému“ a „závažných podezřeních“, přebíranými dalšími médii, přišel Babišův tisk, znělo by to jako provokace. Pokud s nimi exkluzivně nakládá veřejnoprávní médium, dostávají jiný rozměr, i když se na jejich podstatě nic nemění.

To není náhoda a ke Golisovi lze zmínit ještě jednu věc. Tradují se o něm výtečné vazby na pražskou vrchní státní zástupkyni Lenku Bradáčovou, která drží dohled i nad Čapím hnízdem. Je pozoruhodné, kolik zveřejnil úniků ze živých kauz, které dozorovalo její státní zastupitelství. A to nejen v Lidovkách, ale i na webu iROZHLAS. Dá se říci, že je její prodlouženou rukou v médiích, což cosi signalizuje.

Skutečným majstrštykem bylo zveřejnění podrobných pasáží ze živého spisu citlivé kauzy Beretta v dubnu 2017, kterou bývalý šéf ÚOOZ Robert Šlachta pod dozorem Lenky Bradáčové označil za roznětku policejní reformy v souboji ANO a ČSSD.

Golis sestavil mapu konspiračních schůzek obviněných „na základě policejních protokolů a výslechů klíčových svědků s fotografiemi“ a umístění domů, kde bydlí sledované osoby, ačkoli byly tyto informace v utajeném režimu. Citoval i z výslechů svědků, zejména bývalého ředitele GIBS Murína, kdy popsal i atmosféru při jeho výslechu.

Žehlí si reputaci?

Vypadá to tak, že si chce veřejnoprávní rozhlas vyžehlit reputaci u premiéra Andreje Babiše po „excesech“ typu reportáže Janka Kroupy o Agrofertu. Tehdy se dostal do sporu nejen s holdingem, ale i s ředitelem René Zavoralem a prorežimní Radou Českého rozhlasu.

Uplynul už rok a Kroupa od té doby žádnou investigativní reportáž nepřipravil. Zastoupil ho novinářský kolega Ondřej Golis, ovšem v opačném gardu.

Dnes se akvizice z Lidovek do Českého rozhlasu brání, že s Andrejem Babišem nemají nic společného a v bývalé redakci se rozešli ve zlém. Nicméně efekt je stejný. Podobně jako v době působení na serveru Lidovky (Oleo Chemical, pražský dopravní podnik…) se zejména Ondřej Golis na půdě veřejnoprávního média angažuje v kauzách oligarchova mocenského zájmu. Čapí hnízdo v první řadě.

Revue Forum Banner
Jiří Sezemský
Jiří Sezemský
Komentátor deníku FORUM 24
Další články autora