Z posledního průzkumu agentury CVVM vyšel v popularitě politiků nejlépe šéf ANO Andrej Babiš. Věří mu 38 procent lidí. Stejný průzkum však znovu ukazuje, že většina lidí mu nevěří, a to i přes možnosti, o kterých se jeho konkurenci může jenom zdát. O čem to vypovídá?
[ctete postid=“248581″ title=“Popelnice Evropy? Dvojí kvalita potravin je Babišův hrubý populismus“ image=“https://forum24.cz/wp-content/uploads/2017/02/Agrofert-Babiš-385×230.jpeg“ excerpt=“Je před evropskými volbami a Andrej Babiš objevil problém dvojí kvality potravin. Ve “ permalink=“https://forum24.cz/popelnice-evropy-dvoji-kvalita-potravin-je-babisuv-hruby-populismus/“]248581[/ctete]
Žebříčky popularity politiků jsou specifická žánrová disciplína. Často v těchto průzkumech uspěli ti, kdo pečlivě cizelovali svůj mediální obraz a vyhýbali se nepopulárním tématům. Zařadily se mezi ně stálice, jež na čelných příčkách popularity vydržely několik let, ale i komety, které rychle zazářily, a stejně rychle zase zapadly.
Kdo si dnes vzpomene na Vladimíra Dlouhého, Petru Buzkovou nebo Stanislava Grosse, který na vrcholu slávy v roce 2002 dosahoval úctyhodných 74 procent důvěry?
Babišovi nevěří 56 procent
Přestože ANO v průzkumech stále dominuje s podporou kolem 30 procent voličů a Andrej Babiš je jedničkou mezi domácími populisty, jeho osobní popularita tomu adekvátně neodpovídá. Důvěra 38 procent voličů naznačuje, že mimo svoje hnutí nemá příliš široký potenciál.
Pokud vezmeme srovnatelný průzkum volebních preferencí agentury CVVM, který probíhal ve stejném termínu, vychází z něho, že Babišovi nevěří ani mnozí voliči koalice ANO, ČSSD a KSČM. V součtu tyto strany dosáhly 55 procent podpory, i když levice bývá u této agentury mírně nadhodnocena.
Šéfovi ANO naopak nevěří 56 procent lidí, což je trvalejší jev a žádný důvod k optimismu. Babišova popularita navíc strmě klesla, když v lednu 2015 dosahovala 59 procent. Nyní má o třetinu hlasů méně a loňské komunální a hlavně senátní volby, které byly dominantně postaveny na jeho osobě, zůstaly hluboko za očekáváním.
Většina médií na Babišově straně
Přitom nikdo ze současníků ani předchůdců neměl k dispozici tak příznivé prostředí a finanční možnosti, jako současný premiant. Babiš přímo či nepřímo ovládl většinu mediálního trhu, přičemž spřízněná média mu vytvářejí komfortní polštář tlumící jeho aféry a problémy spojené s vládnutím, o kterých často vůbec neinformují.
Typickým příkladem je masivní demonstrace desítek tisíc lidí na zcela zaplněném Staroměstském náměstí, o které mediální mainstream buď neinformoval, nebo jen okrajově či se zkreslenými údaji o počtu účastníků. To už tady jednou bylo.
Hitem poslední doby jsou „zasvěcené“ promluvy některých komentátorů a marketérů, typově Jakuba Horáka, kteří se chovají jako neplacený komparz ANO. Babiš je podle nich pracovitý, má skvělý mediální obraz a demonstrace mu prý jen pomáhají.
Až příliš snadno se přitom vciťují do marketingového světa hnutí ANO a z neznámých důvodů vytěsňují veškeré problémy spojené s jeho vládnutím, včetně řady manažerských excesů a nesplněných slibů. Antibabiš je pomalu sprosté slovo, opoziční politici to prý s jeho kritikou přehánějí, stejně jako lidé, kteří jsou se současnou vládou nespokojeni. Přitom platí, že přijít jenom s pozitivním programem bez důrazného opozičního vymezování nikdy nezabírá.
Jestli by bylo něco naopak skutečným problémem, tak postupující apatie a zvykání si na poměry, kdy si trestně stíhaný oligarcha v mnohonásobném střetu zájmů parceluje moc s konfliktním prezidentem, navyklým ohýbat Ústavu.
Normalizační mentalita
Tato normalizační mentalita nepřekvapuje u zaměstnanců politické divize Agrofertu, ať už v PR týmu ANO, nebo jeho médiích, kde jsou za svoji práci placeni. Složitější je to v dalších mainstreamových médiích v čele s komerčními televizemi a některými deníky, kde svoji roli hrají autocenzura a neformální dohody, jež se projevují více či méně otevřenou podporou či „klidem zbraní“.
Nejvíce však zaráží u apologetů, kteří se nacházejí mimo tento okruh, udílejí hraběcí rady, degradují smysl opoziční práce a vše se prý odehrává v mezích normálu.
Zapomínají už, jak se chovala opozice za pravicových vlád v době ekonomické krize, kdy mimo jiné organizovaně svážela odboráře na Václavské náměstí z celé republiky? Jak shazovala vládu v době českého předsednictví? Že by ve vládě politik s nákladem Babišových afér přežil maximálně několik týdnů a nikoho by nezajímalo, jakou má zrovna voličskou podporu?
Ti všichni vytvářejí atmosféru, která rozvoji současných poměrů příznivě nahrává. Místo aby jako v minulosti důsledně nastavovali kritické zrcadlo vládní moci, nastavují ho paradoxně jejím odpůrcům. Babiš si v tomto porovnání nemá na co stěžovat.
Popularita neodpovídá marketingu
Vzhledem k výše uvedeným okolnostem, kdy ve prospěch Andreje Babiše vědomě či nevědomě pracují celé týmy jeho placených či neplacených advokátů, je jeho popularita relativně nízká a rozhodně neodpovídá vynaložené marketingové energii.
A to přesto, že šéfovi ANO do této doby vál do plachet příznivý výkon ekonomiky, což jeho vládě umožnilo hlavně v posledních dvou letech překonat orgie rozdávačného populismu do té doby nepřekonaného Jiřího Paroubka.
Přestože pokud se mu v debatách postaví zástupce opozice, argumentačně i úrovní projevu vyhoří jako naprostý amatér. Přestože se PR tým ANO snaží na sociálních sítích velmi triviální a nezvykle vtíravou komunikační linkou „čaulidi“ vytvořit z Andreje Babiše něco, co skutečně není a co se v reálu projeví až v improvizovaných situacích.
Babiš není Gross
Doba se však změnila i v jiné věci. Zmíněného Stanislava Grosse skosila jediná kauza, když nebyl schopen důvěryhodně vysvětlit, kde vzal 1,2 milionu na byt v celkové ceně 4,2 milionu korun. Nejprve si vymyslel půjčku od nemajetného strýce Vika, jemu měl údajně půjčit bývalý novinář Rod a jeho směnku nakonec údajně koupil a spálil další excentrik v této bizarní hře, předseda České pravice Michal Simkanič.
[ctete postid=“248343″ title=“Babišův pomník: Po zavedení EET zavřelo 1595 venkovských prodejen“ image=“https://forum24.cz/wp-content/uploads/2019/05/Babiš-silné-Česko-385×230.jpeg“ excerpt=“Hnutí ANO propaguje slogan „Silné Česko“ a hovoří o smělých plánech do budoucna. “ permalink=“https://forum24.cz/babisuv-pomnik-po-zavedeni-eet-zavrelo-1595-venkovskych-prodejen/“]248343[/ctete]
Z dnešního pohledu to je úsměvná groteska, ovšem Grossovi tehdy spadla osobní popularita za pouhé dva měsíce o třicet procent na 18 procent a nakonec musel pod tlakem médií i koaličních partnerů odejít z politiky.
Andrej Babiš má na krku padesátimilionový podvod, báchorek typu „strýčka Vika“ už použil bezpočet (změny ve vlastnictví Čapího hnízda, synovy prázdniny na Krymu apod.), a přesto stále sedí pevně v sedle. Do značné míry je to odpovědnost a slabost těch, kdo ho nadále drží u moci.
Žádný strom ovšem neroste do nebe. Voliči ANO nejsou příliš stabilizovaní, stále se přelévají a všechny průzkumy preferencí je nutné brát s rezervou. A přes všechny bonusy, které předtím nikdo neměl, není Babišova popularita tak drtivá a neotřesitelná, jak předvádí Agrotým. Na řadě jsou evropské volby, které mu znovu vystaví účet, a nemusí být příliš lichotivý.