„Neměň své sny. Změň svět,“ povzbuzuje americký výrobce sportovního oblečení na svém webu k neústupnosti. Nakolik své heslo uplatňuje v praxi, Nike předvedl v posledních dnech, když si na něj došlápli papaláši bolševické Číny. Stačilo, aby si komunisté postěžovali na jeden z výrobků této značky, jehož návrháři si dovolili na sociálních sítích podpořit občanské svobody v Hongkongu, a zmíněný oděvní koncern „problematický“ produkt okamžitě stáhl z čínského trhu. Informoval o tom deník Financial Times.
Komunistům leželo v žaludku japonské studio Undercover, které pro Nike navrhlo stylové tenisky. Režimní struktury rozladilo, že tito návrháři předtím na síti Instagram uveřejnili snímek demonstrantů v Hongkongu se sloganem „Žádné vydávání do Číny“.
Hongkong se v posledních týdnech bouří proti chystanému zákonu o vydávání osob podezřelých ze spáchání trestného činu. Návrh zákona vyvolal masové protesty, neboť norma by umožnila vydávat podezřelé do zemí, s nimiž Hongkong nemá smlouvu o vydávání, tedy i do pevninské Číny. Opozice se obává toho, že by tento zákon v budoucnu postihl i politické aktivisty v Hongkongu.
Předmětný příspěvek na instagramu vzbudil protesty čínských uživatelů této sítě, kteří zjevně obcházejí čínský zákaz instagramu prostřednictvím služeb virtuálních privátních sítí (VPN). Firma Undercover svůj příspěvek smazala a prohlásila, že se jednalo o soukromý názor, který neměl být uveřejněn na firemním profilu.
Nike není první velká firma, která ustoupila nátlaku čínského režimu. Loni se stal podobný případ i přednímu německému automobilovému koncernu. Mercedes-Benz sdílel na instagramu neškodnou zenovou hlášku „Posuď svou situaci ze všech stran a budeš otevřenější.“ V Číně z toho ovšem bylo pozdvižení, neboť se jednalo o citát Dalajlámy. Mercedes se omluvil za „zranění citů Číňanů“. Čína na tibetského laureáta Nobelovy ceny míru vymýšlí roztodivná obvinění, typicky jej označuje za „vlka v rouše beránčím“, který usiluje o nezávislost Tibetu prostřednictvím „duchovního terorismu“.