Co je nástrojem prokremelských médií? Tsunami nesmyslů

Ateo.cz

Ruský prezident Vladimir Putin | FOTO: Ateo.cz

Prokremelská média se pokouší zapůsobit tím, že příjemce zavalí vlnou ideologického obsahu. Jak zjistil server Euvsdisinfo.eu, zatím se jen v roce roce 2020 slovo „rusofobie“ nebo přídavné jméno „rusofobní“ objevilo ve více než 30 000 článcích publikovaných na 4 800 ruskojazyčných internetových stránkách. Snaží se nás válcovat množstvím, však ono něco ulpí.

Jak web uvádí, „ruské státem kontrolované sdělovací prostředky mají tendenci používat hlučný jazyk. Dne 2. října, po podvodných volbách a násilných represích proti pokojným demonstrantům v Minsku, komentátor Sputniku Bělorusko prohlásil, že členské země EU jsou ‚totalitní‘ země, které hovoří o ‚pseudodemokratických nesmyslech‘ a uplatňují sankce jako ‚středověké metody‘.“

archiv

Někdy už tento hyperbolický jazyk přechází do skutečně bizarních podob. Pravidelný německý komentátor Sputniku loni prohlásil, že podezření ze strany Západu ohledně záměrů Moskvy pramení z „genetického strachu z Ruska“. A později Sputnik v italské verzi varoval před „novým světovým vůdcem“, který předvídá „katastrofu pro Rusko, a nejen pro Rusko!“

Pokud by si někdo myslel, že tou zlověstnou globální sílou stojící proti Kremlu bude třeba britský premiér Boris Johnson nebo finančník George Soros či někdo z ruské opozice, bude se divit. Ne, je to Greta Thunbergová. Ta z nějakého zvláštního důvodu leží Kremlu zvláště v žaludku.

„Ruský stát investuje do oslovování publika po celém světě. RT má šest on-line portálů a Sputnik nejméně 31. Společně vydávají více než 100 000 článků měsíčně, k tomu tady máme nespočet hodin videovysílání a rozhlasového vysílání. Malá galaxie webových stránek, jako je News Front, také šíří prokremelské příběhy, konspirační teorie a nesouvislé přemítání prokremelských komentátorů,“ píše server.

Rozebírá i to, co je cílem tohoto snažení. „Oxfordská studie o organizačním chování RT v září zjistila, že cílem takových dezinformací je vyvolat chaos a zvrátit politický status quo, zejména v Evropě. Pokud je však cílem chaos, prostředkem je příval obsahů blížící se velikostí tsunami. Obří vlna má obvykle proudy, které dávají potopě směr a podobu, a vychází z kolosálního kohoutku, který Kreml může zapínat a vypínat, jak to politické okolnosti vyžadují.“

Teď třeba politické okolnosti už nějakou dobu vyžadují řádné vysvětlení, jak je to takzvaně doopravdy v Bělorusku. Například po podivných volbách v Bělorusku dne 9. srpna přešel Sputnik pro Bělorusko k vysoké aktivitě. „Od 9. do 21. srpna web vyprodukoval o 500 procent více obsahu a získal o 2 000 procent více sledujících. Od té doby typicky střízlivé komentáře tvrdí, že běloruská opoziční vůdkyně Svjatlana Cichanouská využívá ‚neurolingvistických profesionálů‘ k ovlivňování veřejného mínění a že Polsko podporuje běloruskou opozici s cílem zničit zemi a vytvořit ‚velké Polsko mezi Černým a Baltským mořem‘.“

Zajímavé je, že RT v anglické verzi se usilovně snaží vypadat jako seriózní zdroj zpráv. Ale v menších jazykových mutacích, jako je třeba právě ta pro Bělorusko, šílenými teoriemi přímo hýří.

Jak ukazuje i naše zkušenost, značné množství lidí je schopno uvěřit skoro všemu.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner