Mezi českými umělci se letos v srpnu spustila lavina odporu vůči médiím Andreje Babiše a také vůči akcím, které financuje. Začal ji uznávaný písničkář Tomáš Klus, přidal se herec Jiří Macháček a pak další: Iva Pazderková, Matěj Ruppert, Aňa Geislerová i Ester Geislerová, Václav Neužil… a řada dalších.
Rozhodli se neobjevovat tam, kde tečou premiérovy peníze. Kromě rozhovorů odmítají tito umělci i účinkování v internetových seriálech, které jsou financovány z Babišových peněz.
A teď novinka:
Skupina Agrofert, která Babišovi patří prostřednictvím svěřenských fondů, dnes uzavřela byznys, který může umělcům ztížit situaci a dost možná i pořádně zatopit.
Společnost Mafra, patřící do koncernu Agrofert, převezme v ČR a na Slovensku vydavatelství Bauer Media. Dohodla se na tom s německou společností Bauer Media Group. Firmy to dnes, 9. října 2018, uvedly ve společné tiskové zprávě. Cenu obchodu nezveřejnily, převzetí musí schválit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Bauer Media v ČR vydává časopisy pro ženy, programové časopisy, časopisy o životním stylu, bulvární časopisy a také časopisy v dalších segmentech jako například křížovky a motoristické časopisy.
Do jeho portfolia patří 30 časopisů, jsou mezi nimi například tituly Rytmus života, Cosmopolitan, Chvilka pro tebe nebo Žena a život. Loni podle své výroční zprávy prodala firma společně se svou dceřinou společností Bauer Media Praha více než 43 milionů výtisků auditovaných časopisů, které si četlo 3,4 milionu lidí. Firma byla loni ve 152milionovém zisku s čistým obratem 702 milionů korun.
Agrofert si tedy koupil dalších 3,4 milionu čtenářů… a možná tato média nebude používat jen v útoku na další voliče…
Babiš dosud využíval jako bič na neposlušné umělce, kteří mu svým postojem berou politické body, bulvární server Expres. (Ten je ze skupiny Mafra.) Po Klusově lavině si tento deník vzal na paškál herečku Ivu Pazderkovou. Expres z ní udělal trotla, který nemá zakázky. Server napsal, že Iva Pazderková má prázdný diář a přitom se zabývá bojkotem akcí. Jinými slovy vykreslil obraz zkrachovalé umělkyně, která dělá jen teatrální gesta. Jako to kdysi dělávalo Rudé právo.
Přitom teatrální gesta to v žádném případě nejsou. Sami se tím připravují o možný zisk. Jde jim totiž o princip.
Režisér Jan Hřebejk později v anketě časopisu Respekt trefně shrnul, o co v bojkotu umělců jde.
„Je to věc svědomí a gesto individuálního protestu. Není důvod tento postoj odsuzovat nebo ironizovat, naopak je možné ho ocenit, jako projev kuráže a přihlášení se k hodnotám listopadu 1989. Komu se to nelíbí, je to jeho problém. Zatím jistě k ohrožení umělecké svobody nedochází, ale už začíná jít o stafáž pro populistickou, morálně odpuzující a svobodu ohrožující figuru jednoho oligarchy, jeho firem a jeho hnutí,“ řekl Hřebejk.
Babiš tvrdí, že toho pro kulturu dělá hodně, a proto nechápe, proč jsou proti němu i někteří umělci. Ano, podporoval „Karel Gott Agrofert Tour“, sponzoroval „Kryštof kempy“, fotí se s Michalem Davidem… Jenže tohle není jeho zrcadlo Dobromila. To je jen další součást marketingu. O nic jiného mu nejde.
Babiš zatím využíval svá média z Mafry k prosazování svého vlivu v politice. Ale pokud bude svá nová bulvární Bauer Media zneužívat k očerňování kriticky smýšlejících umělců, zapíše se do historie jako ten nejméně mravný politik, jehož budou v etice vysoko převyšovat i Jiří Paroubek či Stanislav Gross. A to už je – vážně – co říct.