Na premiéru ruského propagandistického filmu „Svědek“ o válce na Ukrajině přišli v běloruském Minsku jen čtyři lidé. O snímek není zájem ani v dalších běloruských kinech, píše web Nastojaščeje Vremja.
O prázdném kině informovala propagandistka Olga Bondareva. Premiéra se konala v minském kině Mir a Bondareva zveřejnila fotografii, na níž pózuje na pozadí prázdného sálu spolu s autorkou a další propagandistkou Světlanou Žygimontovou. „Prázdný kinosál a jen čtyři diváci. Kteří se dokonale znají!“ napsala na svém kanálu na telegramu.
Projekce ruského filmu se budou konat pouze ve třech běloruských městech – v Minsku, Gomelu a Toločině, píšou stránky Naša Niva.
V Brestu a Baranaviči byl film po několika projekcích stažen z distribuce, protože na něj nikdo nechodil. Byl také stažen z široké distribuce v 3D kině v obchodním centru Zámek. Podle stránek Naša Niva redakce prověřila online službu pro prodej vstupenek do minského kina Mir a ukázalo se, že na promítání filmu „Svědek“ ve dnech 25. a 26. srpna si lístky nekoupil nikdo a na 27. srpna byla zakoupena pouze tři místa.
O film není zájem ani v Rusku. „Svědek“ měl premiéru 17. srpna a podle The Insider se jedná o zjevnou finanční ztrátu. K 22. srpnu snímek vydělal něco málo přes osm milionů 200 tisíc rublů, zatímco jeho rozpočet byl 200 milionů rublů. Peníze na jeho výrobu dalo ruské ministerstvo kultury.
„Ve ‚Svědkovi‘ je Ukrajina vinna vším: terorizováním civilistů v Buči, raketovým útokem na železniční stanici v Kramatorsku a zničením porodnice v Mariupolu. Sám ‚svědek‘ je belgický houslista, který se v únoru 2022 ocitl v Kyjevě. Film se původně jmenoval ‚Muzikant‘, ale byl přejmenován po vzpouře Jevgenije Prigožina a skupiny Wagner, jejíž žoldáci jsou často nazýváni ‚muzikanty‘. V příběhu filmu ukrajinští vojáci znásilní družku hlavního hrdiny a on sám je nucen hrát ‚hymnu Luftwaffe‘,“ popisuje obsah snímku The Insider.
Propagandista Armen Gasparjan slabé výsledky filmu přičítá „složité struktuře“ ruské filmové distribuce.
„Ruská filmová distribuce je poměrně komplikovaná záležitost, zejména pokud jde o seriózní ruskou kinematografii. Film ‚Svědek‘ o hudebníkovi, který se na počátku SVO (speciální vojenské operace, pozn. red.) ocitl v Kyjevě, i bez reklamy přitahoval zájem diváků, mluvilo se o něm a psalo, protože vypovídal o důležitých a aktuálních tématech. Zároveň se zdá, že kina film sabotují, protože není tak snadné ho najít v rozvrhu projekcí, někdy jediné okénko, které je pro ‚Svědka‘ vyčleněno, je po 22. až 23. hodině, což automaticky (a uměle) snižuje počet diváků: lidé se prostě na vhodnou projekci nedostanou a dobrý film zůstává bez povšimnutí. Co je to? Buď takzvaná ‚neviditelná ruka trhu‘, která reguluje distribuci a podporuje pouze zábavnou kinematografii, nebo záměrná akce filmových liberálů, kteří záměrně odsouvají důležitý film do nočních projekcí a omezují tak široké veřejnosti přístup k němu,“ píše na telegramu propagandista.