Přesně před deseti lety, 15. ledna 2009 došlo k takzvanému „Hudsonskému zázraku“. Mimořádnému nouzovému přistání Airbusu A320 na hladině řeky Hudson v New Yorku. Jako zázrakem přežili všichni cestující i členové posádky. Došlo jen k několika drobným zraněním. Několik lidí bylo podchlazeno. Teplota vzduchu byla v době přistání -7°C. Odnesl to pouze Airbus, který byl neopravitelný a skončil v aukci.
Jak se vše seběhlo?
Letadlo se 150 cestujícími a 5 členy posádky před startem ani krátce po něm nemělo žádné problémy, stejně tak jako posádka. Osudným se stal až střet s hejnem hus. Motory některé z hus nasály, poškodily se a ztratily podstatnou část tahu, po zkušebním nahození se kapitánovi podařilo uvést do provozu pouze jeden a i ten dále ztrácel tah a přehříval se. V té době bylo letadlo ještě nad zastavěnou oblastí. Kapitán Chesley Sullenberger se rozhodl vrátit na letiště La Guardia, případně přistát na letišti Teterboro.
Sedli na vodní hladinu
Po zvážení situace dospěl zkušený pilot, že jeho stroj nezvládne doletět ani na jedno z nejbližších letišt, stočil stroj nad řeku a začal klesat. Po celkem šesti minutách letu s Airbusem A320 přistál přímo na hladinu řeky Hudson. Při manévru se letadlu ulomil jeden motor, jinak zůstalo v celku. Ke stroji okamžitě vyrazily záchranné lodě, které převezly všechny cestující i členy posádky.
Složitý manévr
Odborníci se shodli, že šlo o mimořádně náročný a riskantní menévr. Současně konstatovali, že výkon Chesleyho Sullenbergera a jeho prvního důstojníka byl unikátní. Přistání na vodní hladině komplikovala samotná konstrukce A320 a jeho motory pod křídly. Osmapadesátiletý kapitán věděl, že musí na hladinu sednout pod určitým úhlem, jinak dojde k obrovskému neštěstí.
Nebylo to poprvé
Nešlo o první úspěšné nouzové přistání dopravního letadla na vodní hladinu. V roce 1963 přistál sovětský stroj Tu-154 na hladině řeky Něva. Také při tomto přistání nebyl nikdo zraněn. Ve stroji bylo 45 cestujících a 7 členů posádky. Důvodem nouzového přistání byla nefunční část podvozku. Posádka Tu-154 měla situaci jednodušší díky jiné konstrukcu. „Tůčko“ mělo motory nikoliv pod křídly jako A320, ale přímo v křídlech.
Úspěšný film Clinta Estwooda
Příběh A320 a Chesleyho Sullenbergera úspěšně zfilmoval Clint Estwood v roce 2016. Hlavní roli obsadil Tom Hanks. Snímek se jmenuje Sully: Zázrak na řece Hudson.
Oba na odpočinku
Stroj se po přistání začal plnit vodou a potápět. Později byl vyzdvižen, skončil v aukci a nyní je v leteckém muzeu. Jeho Pilot Chesley Sullenberger zhruba rok od mimořádného přistání ohlásil odchod na odpočinek. Kromě svého výkonu 15.1.2009 je také známý jako odborník na bezpečnost v letecké dopravě.