Minulý týden se v médiích objevily první zprávy o dodávce letadel F-16 na Ukrajinu, o víkendu je oficiálně potvrdil prezident Volodymyr Zelenskyj, který v Den vzdušných sil ukrajinských ozbrojených sil před několika těmito stroji poděkoval zejména Dánsku, Nizozemsku a USA. Institut pro studium války ISW se ve své analýze zabývá otázkou, jak a zda vůbec přítomnost těchto strojů změní situaci na ukrajinském nebi.
Volodymyr Zelenskyj, ani žádný jiný zdroj, zatím neupřesnil, kolik letounů má Ukrajina v tuto chvíli k dispozici. Podle neověřených informací by mělo ukrajinské letectvo nyní disponovat přibližně deseti stroji a do konce roku by jich mělo aktivně sloužit dvacet. Cílový počet v dlouhodobém horizontu pak je 79 letounů F-16.
Analýza Institutu pro studium války ISW varuje před přílišným optimismem. „Ukrajina bude potřebovat značný počet proudových letounů F-16, aby je mohla nasadit v měřítku nezbytném pro to, aby Ukrajina uspěla se svým širším deštníkem protivzdušné obrany,“ upozorňují experti, že současných deset strojů na výraznou okamžitou změnu poměrů stačit nebude. Podle ISW bude muset Ukrajina, aby mohla stíhačky F-16 opravdu úspěšně používat, pokračovat „v úsilí zaútočit na ruské prostředky protivzdušné obrany v ruském týlu a na okupované Ukrajině zbraněmi dlouhého doletu poskytnutými Západem“.
Nicméně ruská strana má z dodaných letadel oprávněné obavy, což dokumentují i vyjádření prokremelských vojenských bloggerů. Ti se sice snaží dodávky letadel bagatelizovat, zvláště poukazují na jejich nízký počet, a tudíž předpokládají jejich omezené nasazené na bojišti. ISW však připomíná, že dodávka strojů F-16 je „překročením další červené linie“, kterou Moskva vytyčila. Podle expertů podobných linií vyhlásil Putin již několik a na jejich překročení nikdy nijak nereagoval. „Od začátku války politika Západu a Ukrajiny opakovaně překračuje ony červené čáry definované Ruskem, aniž by vyvolala výraznější reakci Ruské federace. Stejné to bude pravděpodobně i v případě ruské odpovědi na dodávky F-16,“ napsali analytici ISW.
Někteří ruští bloggeři píší, že upozorňování na dodávku stíhaček má za cíl odvést pozornost od „neúspěchů na bitevním poli“. Část těchto militantů začala navíc okamžitě diskutovat, jakým způsobem se ruské síly pokusí tato ukrajinská letadla sestřelit či zničit.
Dodané stroje jsou však vybaveny systémem včasného varování před raketovým útokem, takže jejich sestřelení nebude jednoduché. Jak píše web Military, je z videí jasně patrné, že „ukrajinské F-16“ mají integrované pylony s dánským systémem firmy Terma, jímž jsou vybaveny stroje tohoto typu, které má ve výzbroji Dánsko, Norsko, Nizozemsko a Belgie.
Systém MWS (Missile Warning System) poskytuje letadlům aktivní sebeobranu, protože umožňuje včas detekovat útočící střely a čelit jim. Systém MWS se skládá ze šesti senzorů a řídícího počítače. Pylony na levé i pravé straně obsahuji trojici senzorů, které sledují prostor v okolí letadla. V případě hrozby útoku přenáší počítač informace do řídicího systému protiopatření Terma ALQ-213 umístěného v kokpitu. Následně jsou vybrány nejúčinnější tepelné pasti z modulu Flare-Up, které jsou odpalovány pod takovým úhlem, aby střílely šikmo dolů a nezasáhly vlastní střelu namontovanou na konci křídla stíhačky.
Deníku The Telegraph se podařilo zjistit, že ukrajinští piloti již na F-16 uskutečnili své první bojové lety na Ukrajině. Podle britských novin byly tyto letouny dosud používány jako doplňkové systémy protivzdušné obrany Ukrajiny k ochraně před ruskými útoky.