Na sociálních sítích začíná přibývat stížností na cesty vlakem. Důvodem jsou slevy pro děti, studenty a seniory, které zavedla vláda Andreje Babiše. Tahle skupina obyvatel má totiž od 1. září loňského roku slevu na jízdné 75 procent. Ostatní cestující tak mají problém sehnat jízdenku nebo si ve vlaku sednout. Na populistický krok vlády jsou proto právem naštvaní. Vše navíc platí daňoví poplatníci ze svých kapes.

Svou cestu vlakem popsal na Twitteru například ekonom Lukáš Kovanda. I přesto, že si zaplatil první třídu, neměl si kam sednout. Cestující z druhé třídy dokonce zaplnili celou uličku, když si posedali na zem. „Ten pocit, že člověk z daní přispívá na to, aby si nesedl ani v první třídě. Vlastně to není jen pocit, to je realita dotačního populismu,“ pustil se do slev na železnici známý ekonom, když cestoval v neděli odpoledne z Olomoucka do Prahy.

Podle Českých drah se jedná o standardní postup. „Možné to je, když je vlak zaplněný a pokud to povolí personál. Řeší se to podle situace na místě,“ vysvětlil portálu TN.cz mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Kovandovi ale dávají za pravdu i další lidé. „Když už, tak by slevy měly platit mimo přepravní špičku, kdy jezdí lidé, kteří na tuhle srandu vydělávají. Do práce nebo z práce. Pokud se někdo chce vozit zadarmo, tak od 22.00 do 4.00. Nebo jim připojte vagon na stojáka,“ napsal ke slevám jeden z uživatelů Twitteru. Jen za první měsíc fungování slev přitom vyplatilo ministerstvo dopravy dopravcům kompenzace 400 milionů korun. Sedm měsíců pak daňové poplatníky vyšlo rovnou na 3,2 miliardy korun.

Podobné zážitky z cestování má také Jan Potůček, který své zážitky popsal deníku Forum24. Ten třikrát týdně využívá vlak mezi Pardubicemi a Prahou. Podle něj výrazně přibylo cestujících po zavedení slev. „Mám In Kartu 100, takže jezdím bez lístku a místenky mám zadarmo. Poslední měsíce si je ale musím zamlouvat týden předem, protože vlaky jsou vyprodané,“ popsal situaci a dodal, že je mnohem více školních a studentských výprav.

„Přijde mi trochu nefér, že zaplatím 20 tisíc za In Kartu, a potom cestuji hůř než ti, co mají slevu 75 % od státu,“ řekl Potůček. Na vytížených tratích se tak lidé často nemusí dostat domů. Tedy pokud si nekoupí jízdenky s velkým předstihem nebo nechtějí ve vlaku několik hodin stát.

Mnoho cestujících proto přesedá zpátky do aut. Jízda po českých dálnicích však také není žádná výhra. Před každými volbami totiž Andrej Babiš slibuje postavit stovky kilometrů, ty však zřejmě zůstávají jen v hlavách marketérů hnutí ANO. Kolony jsou tak na denním pořádku. Česká republika se alespoň může pyšnit tím, že pomocí dálnice D1 dokázala zastavit armádu Spojených států.

Revue Forum Banner