Poslední průzkum agentury Kantar CZ vyvolal značný ohlas, jelikož signalizuje vzestup ANO po odeznívání vládní krize. Při bližším pohledu by si však příliš nepomohlo. Koalice jako celek oslabila, strany pravého středu posílily a agentura Median naměřila jiné výsledky.
[ctete postid=“223886″ title=“Babišův advokát Filip šíří v kauze střetu zájmů na jeho obranu hoax o Krymu“ image=“http://forum24.cz/wp-content/uploads/2018/12/Babiš-Filip-vojáci-385×230.jpeg“ excerpt=“Premiér Babiš čelí dalšímu vážnému problému. Právníci Evropské komise ho podezírají “ permalink=“http://forum24.cz/babisuv-advokat-filip-siri-v-kauze-stretu-zajmu-na-jeho-obranu-hoax-o-krymu/“]223886[/ctete]
Nacházíme se nedlouho po vypuknutí aféry kolem premiérova syna, a tímto zorným úhlem je poslední průzkum agentury Kantar CZ pro Českou televizi poměřován. Jeho příliš jednostranná interpretace, jak se řetězovitě objevuje v médiích, však svádí k podrobnějšímu pohledu a širšímu srovnání.
Podpora na truc
Pokud bereme data agentury Kantar CZ vážně, hnutí ANO vzrostly preference o 5,5 procenta na 32,5 procenta hlasů, což je jistě slušný výsledek. Tím však dobré zprávy pro Babišovo hnutí končí a komentář zástupce agentury Pavla Ranochy je poněkud přepjatý.
Ranocha tvrdí, že „kauza měla opačný efekt, než někteří očekávali,“ a dodává, že mnozí noví voliči ANO údajně uvedli, že se jich dotkla „nechutná štvanice na premiéra a jeho rodinu a že by v tuhle chvíli Babiše podpořili na truc“ (kolik jich z celkového počtu 885 respondentů bylo?).
Co někdo považuje na nechutnou štvanici, může někdo jiný považovat za standardní součást mediální práce a třeba posílil řady Pirátů nebo ODS, jimž v součtu stouply preference o 5 procent.
[ctete postid=“220378″ title=“Nová kniha: Obrana před Babišem a příběh českých médií podle Pavla Šafra“ image=“http://forum24.cz/wp-content/uploads/2018/11/45526126_516973565444289_5353478040686952448_n-385×230.jpg“ excerpt=“V těchto dnech vychází kniha OBRANA PŘED BABIŠEM, v níž Pavel Šafr v rozhovoru s “ permalink=“http://forum24.cz/nova-kniha-obrana-pred-babisem-a-pribeh-ceskych-medii-podle-pavla-safra/“]220378[/ctete]
Zjevnou neprofesionalitu potom zástupce agentury projevil při subjektivním hodnocení, že aféru považuje za „mediální humbuk“. Nejenže převzal rétoriku Babišova aparátu, ale pominul i věcnou rovinu závažných sdělení o nových okolnostech kauzy Čapí hnízdo. Označit takto povrchně podezření z maření vyšetřování či možného únosu premiérova syna do ciziny v době, kdy mu mělo být sděleno obvinění, je opravdu silná káva.
Vládní koalice oslabila
Především však platí, že celkové výsledky průzkumu vysílají jiné závažné signály, které v interpretaci agentury Kantar CZ chybějí. Pokud by skutečně takto dopadly volby, vznikla by patovější situace než dnes, a Babišovo hnutí by utrpělo Pyrrhovo vítězství.
Jelikož ANO podle těchto dat odčerpalo další hlasy ČSSD a KSČM (ale i SPD), citelně by oslabila vládní většina ze 108 na minimálních 101 mandátů, což by vzhledem k nestabilní situaci v ČSSD, ale i KSČM fakticky rušilo vládní většinu, a už tak křehký kabinet by se octl na pokraji zhroucení. Vzhledem k hlubokému propadu SPD (z 22 na 8 mandátů) by bylo takřka nemožné operovat i s variantou jeho náhrady za sociální demokracii podobné síly.
Na druhé straně výrazně posílily opoziční strany od středu doprava (Piráti 19 procent, ODS 16 procent, STAN 5,5 procenta), které by získaly celkem 91 mandátů, tedy o 21 více než mají dnes, a to dokonce včetně KDU-ČSL a TOP 09, které by v aktuálním průzkumu Kantar CZ zůstaly těsně před branami sněmovny.
Pokud by ovšem jediná z těchto stran v rámci statistické chyby překonala pětiprocentní hranici, což je dost pravděpodobné, rázem se mění celkové poměry, u obou ani nemluvě.
Babišovi odpůrci posílili
Jestliže tedy shrneme: Hlasy odpůrců Andreje Babiše by byly podle aktuálního průzkumu agentury Kantar CZ po aféře silnější, než je současný stav ve sněmovně. Hnutí ANO sice může vyzobávat elektorát levicových stran, dokonce nehledě na případné aféry, ale pokud je příliš oslabí, může se v konečném důsledku dostat do izolace.
Jak je hodnocení každého průzkumu individuální, o tom svědčí výsledky agentury Median pro Český rozhlas, měřené rovněž v průběhu vládní krize. Nabízejí také jiné úhly pohledu na nedávné turbulence.
Vyplývá z nich, že eskalace kauzy Čapí hnízdo nemá jednoznačné vítěze. Zatímco postup středopravicové opozice schvaluje 40 procent lidí, přístup premiéra Andreje Babiše jen 34 procent, tedy o něco méně, než u hnutí ANO jako celku. Nejhůře je hodnocena ČSSD a její vládní angažmá zatím vůbec nezabírá.
54 procent pro odchod premiéra
Agentura Median rovněž měřila názory respondentů, jak by měla postupovat krizí ochromená vláda. Jen 29 procent oslovených lidí si na základě této kauzy přeje, aby pokračovala vláda beze změny v současném složení. Celkem 56 procent respondentů si přeje odchod Andreje Babiše z čela vlády, z toho 27 procentům by stačila pouze jeho výměna, zatímco 29 procent lidí si myslí, že má skončit celá vláda.
[ctete postid=“223723″ title=“Höschl popírá Zemanovu a Babišovu mediální legendu. Premiérova syna je mu líto“ image=“http://forum24.cz/wp-content/uploads/2015/06/F200910150114001-385×230.jpeg“ excerpt=“Profesor Cyril Höschl se ohradil proti slovům prezidenta Zemana a premiéra Babiše, že “ permalink=“http://forum24.cz/hoschl-popira-zemanovu-a-babisovu-medialni-legendu-premierova-syna-je-mu-lito/“]223723[/ctete]
Pro dokreslení situace prováděl Median průzkum jednotlivých otázek skandálu s Čapím hnízdem. 57 procent účastníků průzkumu věří tomu, že se premiér snaží, aby jeho blízcí nevypovídali na policii. 54 procent lidí věří, že Babišův syn skončil v cizině právě proto, aby nemohl vypovídat. Více než polovina dotázaných důvěřuje celkově obsahu rozhovoru Babišova syna s novináři.
Co z toho všeho vyplývá? Hodnocení průzkumů preferencí je vždy ošidné, protože se mění v čase, liší se u různých agentur a současně existují různé úhly pohledu, jako v případě vládní krize. Podstatnější jsou dlouhodobější trendy a pořád platí, že nejpřesnějším průzkumem voličské přízně jsou volby.
Příliš jednostranná interpretace výsledků jednoho průzkumu, jako v případě agentury Kantar CZ, bohužel zavání manipulací.