Dostáváme se do bodu, kdy díky emisním normám budou zřejmě elektromobily levnější než auta se spalovacími motory, uvedla pro deník FORUM 24 v reakci na návrh balíčku Fit for 55, který schválil Evropský parlament, mladoboleslavská automobilka Škoda Auto. Podle návrhu by byl od roku 2035 zakázán prodej nových osobních aut a lehkých užitkových vozů se spalovacími motory.
Opatření se netýká ojetých vozů a bude ještě předmětem dalšího unijního vyjednávání. Stejně jako Škoda snahu unie o snížení emisí oxidu uhličitého podporuje i automobilka Ford, ekonom očekává zvyšování cen za automobily.
Balíček Fit for 55, který byl Evropskou komisí představen v červenci roku 2021, stanovil pro členské státy Evropské unie závazný cíl dosáhnout do roku 2050 klimatické neutrality. Jako dílčí krok směrem ke klimatické neutralitě unie zvýšila své ambice v oblasti klimatu do roku 2030 a zavázala se do té doby snížit emise alespoň o 55 procent. Podle zprávy, o níž hlasovali europoslanci, je na světě nyní víc než miliarda vozidel na fosilní paliva, která produkují přes 30 procent světových emisí CO2.
„Škoda Auto jako součást koncernu Volkswagen vítá jasný směr, kterým se vydala Evropská komise. Balíček Fit for 55 ukazuje, že Komise pochopila naléhavost situace a že nyní přistupuje k převedení Zelené dohody z teorie do praxe. Přechod Evropy na uhlíkovou neutralitu je obrovská příležitost. Rozhodně však bude mít za následek urychlení transformace našeho produktového portfolia směrem k elektromobilitě,“ popsala tisková mluvčí české automobilky Simona Havlíková.
Čím rychleji bude podle ní nejznámější česká automobilka schopná transformovat se čistě do elektromobility, tím lépe. „Požadavky na spalovací motory každým rokem stoupají o skoro nepochopitelné hodnoty. Přísnější normy vozy zároveň neustále zdražují. Na druhé straně musíme vyvíjet elektromobily,“ doplnila tisková mluvčí s tím, že Škoda Auto představí do roku 2030 minimálně tři další plně elektrické vozy.
Balíček poznamená českou ekonomiku
Kromě již zmiňovaného zákazu prodeje aut se spalovacím motorem se balíček věnuje také stavebnictví, zemědělství, odpadovému hospodářství i energetice. „Není to úplně překvapivé, protože tlak na to, aby došlo k ukončení prodeje aut se spalovacím motorem, je tady delší dobu. Je to věc, která nepříznivě poznamená českou ekonomiku,“ popisuje pro deník FORUM 24 ekonom Lukáš Kovanda.
„Stojíme před výzvou, alespoň v jisté míře zachytit nástup elektromobility. Bude to obtížné, protože výroba elektroaut je dosti odlišná od výroby aut klasických. Bude velká snaha Němců si výrobu udržet u sebe doma. Zatím nevidím, že bychom byli připraveni,“ doplnil Kovanda.
Automobilka Ford oficiálně snahu Evropské unie o snížení emisí oxidu uhličitého podporuje. „Ford se za tento plánovaný krok staví. Námi zmiňovaný letopočet je dokonce 2030,“ popsal pro deník FORUM 24 tiskový mluvčí automobilky Petr Burián. Polovina aut značky Ford prodaných v České republice je již elektrifikovaná. V rámci Evropy se hybridní varianty aut prodávají dokonce více než klasické.
Říct, jestli se budou ceny automobilů se spalovacími motory zvyšovat, je ale podle něj ještě brzy. „Máme v Evropě závazek, že do roku 2030 u osobních aut přejdeme kompletně na elektromobily. Nějakou chvíli budeme nabízet klasické spalovací motory a hybridy. Trh jde celkově nahoru, takže jestli to bude pokračovat, nebo ne, se nedá říct.“
Dostupnost aut se bude snižovat
Podle ekonoma Lukáše Kovandy se ale zvyšování cen za automobily očekávat dá. „Normy se opět zpřísní a to si žádá vyšší náklady. Navíc to není jen o zpřísnění norem, ale i o obecné inflaci. Řada prvků, které jsou v automobilech, se musí dovážet třeba z Číny. Automobilky musí dělat v rámci svých modelových řad úpravy, kdy se soustředí na dražší vozy. Za stávajících regulatorních podmínek se jim nevyplácí vyrábět lidová vozítka a soustředí se na výrobu dražších aut. Jejich dostupnost se bude snižovat.“
Zvyšující se ceny aut se navíc projevují už teď na trhu s ojetinami. „Kvalitní ojetiny mají cenu nových vozů, protože lidé se uchylují ke koupi zánovních ojetin i z toho důvodu, že zdražují nová auta a jsou obtížně dostupná. Dnes jsou čekací doby třeba rok a to si řidiči raději řeknou, že půjdou do zánovní ojetiny,“ říká ekonom Kovanda.
Kvůli dalším regulacím můžou podle něj automobilky evropský trh dokonce opustit. „Automobilky si vyhodnotí situaci a jestliže budou moci vyrábět vozy klasické nebo s méně náročnými kritérii na výrobu v jiných částech světa, tak to budou dělat. Na tom je nejtragičtější, že je to opatření, které činí Evropa.“
Po hlasování europoslanců bude následovat jednání zástupců Evropského parlamentu a Evropské komise se zástupci Rady Evropské unie, tedy členských zemí, takzvaný trialog. Výsledný kompromis bude znovu potvrzovat parlament i Rada.