Emancipace uživatele znamená nebýt vláčen algoritmy

Ilustrační foto (profimedia.cz)

Ilustrační foto | FOTO: profimedia.cz

Aktuální doporučení Evropské komise pro internetové platformy jde správným směrem. A to mimo jiné proto, že se konečně věnuje i aspektu, kterému říkám „emancipace uživatele“ a o němž bych se chtěla více rozepsat.

Skutečně svobodné jednání v online prostoru znamená činit informovaná rozhodnutí: co se mi zobrazí, co je mi nabízeno, jaký můj krok je zaznamenán a analyzován ve prospěch inzerentů? A odpovídá obraz, který mi sociální síť ukazuje, alespoň proporčně skutečnosti?

Týdeník FORUM | FOTO: FORUM 24 (FORUM 24)

Právě část kontroly chce doporučení vrátit nám, uživatelům. Evropská komise se v dialogu s poskytovateli snaží zasadit o tvorbu takových nástrojů, které vezmou část online reality algoritmům a dají je nám. Všechno nasvědčuje tomu, že jde o nutnou podmínku, máme-li se ještě bavit o tom, že člověk na internetu činí informovaná rozhodnutí, ba dokonce, že je „svobodný“ v pravém slova smyslu.

Kodex si rovněž všímá důsledků toho, že se algoritmy snaží za každou cenu udržet naši pozornost. Vzhledem k tomu, že se sociální sítě stávají ve stále větší míře i prostorem zpravodajství, podporují tyto algoritmy senzacechtivost a v důsledku tak systematicky vytvářejí půdu pro dezinformace.

Je tudíž dobře, že i kodex Evropské komise pracuje s pojmem „bezpečný design“. V takovém rozhraní to mají dezinformace těžší. Existuje řada takových opatření – uživatel by si například mohl nastavit zobrazování příspěvků podle času přidání, a nikoli podle „relevance“, což je princip, který nás dosud uzavírá do informačních bublin a z hlediska společenské soudržnosti a demokracie je jedním z nejnebezpečnějších průvodních jevů stávajícího nastavení sociálních sítí.

Je-li navíc design skutečně kvalitní, nepotřebuje o lidech ani sbírat tolik dat jako doposud. Ani dezinformátoři pak nemusejí mít tak přesnou mušku při cílení svých manipulací. A pokud algoritmy nebudou nadále umožňovat dezinformátorům, aby vydělávali  na senzačních polopravdách a budovali si komunity obelhaných, zmizí jeden z ústředních motivů celého pochybného dezinformačního byznysu, kterým je, světe div se, zisk.

Konečně, zveřejněný kodex počítá i s větší transparentností u zadavatelů politické reklamy. Nové nastavení by se mělo umět popasovat s tzv. micro-targetingem, tedy cílením na přesný profil uživatele, které je živnou půdou moderního populismu a další z klíčových rozvratných sil, které ohrožují politickou kulturu a demokracii po celém světě.

Posledně zmíněnému se věnuje i akt o digitálních službách, na kterém se nyní pracuje v Evropském parlamentu. Tato iniciativa naznačuje, že v budoucnu se některé z těchto bodů dostanou i do legislativy, což umožní demokratickým státům sankcionovat poskytovatele v případech, kdy nebudou nová pravidla dodržovat.

Autorka je europoslankyně za Piráty

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]