Evropská komise (EK) upřesnila podmínky regulace digitálního trhu. Dohromady určila 22 služeb, které musejí během příštích šesti měsíců začít fungovat transparentněji a vstřícněji vůči konkurenci. Mezi společnostmi, kterých se to dotkne, je například Amazon, Apple nebo Meta. Seznam se ale může v průběhu času rozrůstat.
V letošním roce začaly platit hned dva nové zákony, které jsou označovány jako „bič na internetové giganty“. Prvním je Akt o digitálních službách (DSA), který má zajistit transparentnost a bezpečnost uživatelů a odpovědnost pro on-line platformy. Druhý, Akt o digitálních trzích (DMA), je zákon o hospodářské soutěži určující jasná pravidla, podle kterých mohou velké on-line platformy fungovat.
Tento týden komise zveřejnila seznam se společnostmi, kterých se má zákon DMA konkrétně týkat. Pod drobnohledem budou firmy Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Microsoft a Meta.
„DMA přináší spotřebitelům bohatší možnosti volby a méně překážek pro menší konkurenci. Otevírá brány internetu,“ uvedl na sociální síti X evropský komisař pro vnitřní trh Thierry Breton.
Komise se prý bude zajímat o konkrétních 22 služeb, které tyto společnosti provozují. Uvedených šest firem komise v angličtině nazývá „gatekeepers“, česky strážci. Označuje tím velké podniky, které významně ovlivňují provoz na internetu.
K novému zákonu se vyjádřila i česká eurokomisařka Věra Jourová. „Důležitý den pro DMA. Digitální trh jako každý jiný evropský trh musí být spravedlivý a otevřený. Díky dnešnímu označení šesti firem lépe chráníme spotřebitele a vytváříme nové příležitosti pro menší inovativní technologické společnosti,“ napsala.
Hlavním principem regulace je, že všechny platformy musí fungovat vzájemně kompatibilně, upravovat nabídku předinstalovaných aplikací či omezovat propagaci vlastních služeb na úkor konkurence. V neposlední řadě mají nová pravidla ztěžovat sledování uživatele nad rámec konkrétní platformy pro účely zacílení reklamy.
Pro běžné uživatele by nakonec mělo být například snadnější se z jednotlivých platforem odhlásit. DMA by mělo také pomoci menším podnikům a start-upům, aby se po boku velkých internetových gigantů snáze rozvíjely.
Firmy mají nyní šest měsíců na to, aby ve svých službách všechny požadavky EK zohlednily.