Společnost Facebook v úterý oznámila, že ukončila dezinformační operaci, která se snažila šířit falešné informace o vakcíně covid-19. Dezinformační operace podváděla influencery na sociálních sítích, aby pak podporovali nepravdivá tvrzení.
Facebook označil tuto operaci za „dezinformační prádelnu“, která se snažila legitimizovat nepravdivá tvrzení tím, že je prosazovala prostřednictvím lidí s čistou pověstí. O události píše server Themoscowtimes.
Ukázalo se, že influenceři, kteří se na tento podvod nachytali, se pak stali součástí lživé vlivové kampaně. Tu podle Facebooku organizovala britská marketingová firma Fazze a byla řízena z Ruska. „Předpokládalo se, že influenceři si nic nebudou dál sami zkoumat, ale dva z nich to udělali,“ řekl vedoucí oddělení globálních hrozeb společnosti Facebook Ben Nimmo při brífinku s novináři.
„Je to opravdu varování – buďte opatrní, když se vás někdo snaží nakrmit příběhem. Udělejte si vlastní průzkum.“
Facebook uvedl, že v červenci odstranil 65 účtů a k tomu dalších 243 účtů z Instagramu, které byly s touto kampaní spojeny. Firmě Fazze zakázal přístup na svou platformu. Podle Nimma se operace zaměřila především na Indii a Latinskou Ameriku, ale vzala si na mušku i Spojené státy, kde vlády diskutovaly o schválení vakcín pro boj s pandemií.
Koncem loňského roku se síť falešných účtů snažila šířit mem, že vakcína společnosti AstraZeneca proti covidu-19 promění lidi v šimpanze. Jak Facebook uvedl, pak se organizátoři na pět měsíců odmlčeli a poté zaútočili na pověst bezpečnosti vakcíny společnosti Pfizer. Vypustili materiál, který označili za dokument společnosti AstraZeneca ukradený hackery.
Kampaň podle Nimma využívala online platformy zahrnující Reddit, Medium, Change.org a Facebook, vytvářela zavádějící články a petice a poté poskytovala „influencerům“ odkazy, hashtagy a další informace k šíření dezinformací o vakcíně. „Ve skutečnosti tato kampaň fungovala jako dezinformační prádelna napříč platformami,“ uvedl Nimmo.
Operaci odhalili influenceři ve Francii a Německu, kteří zpochybnili tvrzení uvedená v e-mailových nabídkách od společnosti Fazze. To pak přimělo novináře, aby se touto záležitostí začali zabývat.