Putin může být spokojený. Propagandě Kremlu se v Česku běžně dostává vydatné podpory. Spojení aktivní podporovatelky ruských bojůvek na Ukrajině se jménem prestižní organizace na pomoc dětem je ale mistrovský kousek, s nímž dezinformační tažení dosahuje nových kvalit.
Druhý ročník Festivalu filmové hudby na pražském Žofíně vyvrcholil vystoupením Valentiny Lisitsy, nadané ukrajinské klavíristky s ruskými kořeny, která nechvalně proslula nenávistnými výpady na adresu Ukrajinců i podporou ruských bojůvek na Ukrajině, čímž projevila přímo ukázkové pohrdání mezinárodním právem (zaručujícím mj. územní celistvost Ukrajiny).
Newyorský politický komentátor, básník a publicista Alexej Cvetkov pro ruskou redakci Rádia Svoboda shrnul politické postoje Valentiny Lisitsy následovně: „Ukrajincům jako celku říká ,ukropitekové‘ (spojení slov Ukrajinec a názvu primátu rodu australopitek, pozn. red.), ,uvědomělé Ukrajince‘ přirovnává k ,psím ho..ům‘ a vedle fotografie oděských učitelů v národních krojích dává fotku Afričanů při rituálním tanci i s příslušným oblečením, což je gesto, které zcela jistě není lichotivé jak vůči Ukrajincům, tak vůči Afričanům.“
Oblíbená námitka netečných pořadatelů, že na klavír paní Lisitsa hraje dobře a o politiku přece na koncertě nejde, neboť na podiu své postoje neprezentuje, je lichá. Urážlivý odsudek kohokoli jen na základě příslušnosti k nějakému národu těžko považovat za vyjádření názoru ve smyslu svobodného projevu, neboť zjevně naplňuje podstatu šíření nenávisti ke skupině obyvatel. Pořadatele se podobné excesy týkají už jen tím, že angažování kohokoli v koncertní síni je obvykle oboustranným výrazem pocty. Pokud navíc Valentinu Lisicu hojně využívá propaganda Kremlu v hybridní válce (klip na politické téma s ní Rossija 24 točila v Praze), je pak její hostování zvlášť problematické. To, co si Češi v lepším případě neuvědomují (Valentina Lisitsa vystoupila i loni na festivalu Dvořákova Praha), si v Kanadě i Nizozemsku dali dohromady jednoznačně.
Symfonický orchestr v Torontu paní Valentině Lisitse – navzdory jejím hráčským kvalitám – zrušil kontrakt a nizozemská letecká společnost KLM odstranila její nahrávky z palubního zábavního systému.
Důvod je nasnadě. Politický rozměr angažování této klavíristky (či jen nabízení jejích nahrávek) spočívá v sice nevysloveném, ale přesto projeveném schválení jejích politických akcí a extrémních postojů. Tato skutečnost pak zvlášť paradoxně vyznívá ve vztahu k dětskému fondu OSN UNICEF, který akci s Lisitsou podle všeho z neznalosti ozdobil svým logem a chystá se přijmout výtěžek z festivalu. Děje se tak několik dní poté, kdy Deník N přinesl svědectví jistého českého mladíka, který na východní Ukrajině kolaboroval s ruskými okupanty a separatisty. Ten v dopisu matce dosvědčil případy zabíjení dětí v tamních bojích.
UNICEF od problematické klavíristky dává ruce pryč. „O politických aktivitách paní Valentiny Lisitsy jsme bohužel neměli žádné informace. Nikdy jsme s touto umělkyní nespolupracovali a nikdy jsme ze strany této umělkyně neobdrželi žádnou finanční ani jinou podporu. Neexistuje žádné partnerství mezi námi a paní Valentinou Lisitsou,“ napsala redakci Forum24 tisková mluvčí Lucie Pojarová, která nicméně potvrzuje, že UNICEF má s pořadateli Film Music Prague smlouvu o darování zisku. Jak se k benefičnímu koncertu postaví, teprve konzultuje s ústředím UNICEF v Ženevě. Pokud ve spolupráci setrvá, nabídne se otázka, kde správci dětského fondu spatřují mez, za níž by už vnímali nutnost se danému umělci vyhnout, resp. co by dotyčný musel prohlásit, schvalovat, či dokonce provést, aby to byl dostatečný důvod s ním nespolupracovat.
Pořadatel pražského festivalu Matyáš Hafinec z agentury Boha Agency ani po týdnu nereagoval na zaslané dotazy deníkem FORUM 24 a nevyužil tak příežitost vysvětlit, zda se mu za propagandu Kremlu dostává nějakých výhod, či zda tak činí z lhostejnosti nebo nevědomky. Poslední možnost je ale nepravděpodobná vzhledem k tomu, že umělecký ředitel festivalu Nikola Bojčev má jako šéfeditor zpravodajství rádií Expres a Radio Classic nepochybně povědomí o dění ve společnosti.