Greta Thunbergová míří na plachetnici „Malizia“ do New Yorku, kde se chce účastnit konference OSN o změně klimatu. Jak se ovšem ukázalo, svou demonstrativně pojatou cestou po sobě zanechá víc oxidu uhličitého, než kdyby se za oceán bývala vypravila letecky.

Zdlouhavá plavba s využitím větru má symbolizovat odhodlání v boji proti oteplování planety. Dotyčná šestnáctiletá dívka upřednostnila loď před letadlem kvůli nesporně vysokým emisím plynů poškozujících ozonovou vrstvu, s nimiž je létání spojené. Gretiným ústředním tématem je totiž snížení emisí tzv. skleníkových plynů v míře, od níž si slibuje, že pomůže ohraničit očekávané oteplení hodnotou nejvýše 1,5 stupně. Ve skutečnosti ale její gesto s sebou paradoxně nese daň v podobě neúměrně vysokých emisí CO2.

Deník Tageszeitung poukázal na to, že plachetnice je v daném případě méně šetrná k životnímu prostředí, než by se zdálo. Po příjezdu do New Yorku totiž plavidlo odveze pět mořeplavců zpátky do Evropy. Dotyčná posádka ovšem za tím účelem nejprve odletěla do Ameriky. Thunbergové kapitán naopak poletí zpět. Cesta plachetnicí je tedy spojená se šesti lety přes Atlantik, což je o dva více, než kdyby tato dívka se svým otcem na konferenci letěla.

FB Grety Thunbergové
Ani supermoderní lehká plachetnice ekologické náklady demonstrační cesty nesnížila.

Thunbergové kapitán Boris Herrmann přes svého mluvčího vzkázal, že si je této okolnosti vědom. Plavbu navzdory četným zaoceánským letům obhajuje vysvětlením, že tento počin si neklade za cíl zachránit zemskou atmosféru, nýbrž chce vzbudit pozornost. „Všichni se musíme zamyslet nad tím, zda nemůžeme létat méně,“ vyzval ve shodě s proklamacemi Thunbergové, která zatím ještě ani neprozradila, jak se bude z Ameriky vracet.

Thunbergové demonstrativní počin popírá sám sebe a její apel k zásadní změně chování tak vyznívá naprázdno. Naopak potvrzuje neduh rozšířeného pojetí ideologicky zabarveného ekologického aktivismu. Ten nenabízí řešení, ale hlásá především omezení. Člověk nemá létat, ale plavit se jako v předminulém století. Na silnici aby jezdil už jen pomalu (pokus zpomalit provoz na německých dálnicích se Zeleným nepodařilo prosadit), na kole, případně na baterie, protože zavedené pohonné hmoty mají být zakázané. Že ti nejviditelnější propagátoři nejdou příkladem, už ani není překvapivé.

 

 

Revue Forum Banner
David Horák
David Horák
Redaktor deníku FORUM 24
Další články autora