S nejnovějším příspěvkem do série omluv zahraničních značek Číně přispěchal módní dům Christian Dior. Jeden jeho zaměstnanec totiž při výkladu o svých obchodních aktivitách použil mapu, která podle Pekingu zkresluje čínské teritorium. Zmíněnou francouzskou značku následně stíhala mocná kritika na sociálních sítích za to, že dotyčný zaměstnanec při svém výkladu ukazoval v mapě, která do čínského území nezahrnovala Tchaj-wan.
Ač má zmíněný ostrovní stát od 50. let nezávislost, čínský komunistický režim jej vytrvale označuje za čínskou provincii. Jakkoliv drze může čínský výpad působit, zajímavější je reakce firmy Dior, která se obratem omluvila za zaměstnancovu údajnou chybu v reprezentování firmy.
Kritika se na Dior začala snášet poté, kdy se v kybernetickém prostoru objevilo video se zaměstnancem této firmy, které jej zachycovalo, jak přednáší na jedné z čínských univerzit a používá při tom standardní mapu. To stačilo na mocnou reakci na sociálních sítích, jejichž uživatelé se pohoršovali nad skutečností, že Dior „nerespektoval územní nároky Číny“. Informovala o tom světová média včetně serverů Faz.de nebo BBC.com.
Na omluvě si Dior dal záležet. „Společnost se předně hluboce omlouvá za incident ze 16. října 2019, kdy jeden člen týmu zaměstnanců při přednášce chybně reprezentoval a podal nesprávnou informaci,“ prohlásila francouzská firma. Toto ponížené prohlášení v Číně padlo na úrodnou půdu a drželo se minulý čtvrtek mezi deseti nejvyhledávanějšími hesly na síti Weibo.
French luxury brand Dior issued an apology letter in China after a map of China that did not include Taiwan was displayed during a workshop of the brand… https://t.co/e49Vv3vvCN pic.twitter.com/N7px8xL2oC
— Pierre-Yves Baubry 🇺🇦 (@pybaubry) October 17, 2019
Společnost Christian Dior zároveň Číňany ubezpečila o tom, že věc „pečlivě vyšetřila“, a dodala, že se jí bude „velmi vážně zabývat“. Jako by to ale nestačilo, sebezpytování pokračovalo. „Dior vždy uznával a dodržoval princip jedné Číny, důsledně podporoval práva Číny a její úplnou suverenitu, maje na zřeteli pocity čínských občanů,“ vzkázal módní dům, který kromě šatů a parfémů nabízí i tričko nebo „kecky“ za 700 eur.
Hromadná rázná kritika zahraničních značek, o nichž uživatelé sociálních sítí usoudí, že zpochybňují údajné čínské územní nároky, je na čínském internetu poslední dobou častá. Výrobci nechtějí riskovat negativní nálady spotřebitelů na velkém čínském trhu s luxusním zbožím.
Letos v srpnu se tak omlouvala firma Versace kvůli tričku zobrazujícím Hongkong a Macao jako svébytná území. Podobným způsobem si zadělaly na potíže i značky Coach a Givenchy. Pořádnou dávku popela si na hlavu sypali už i letečtí dopravci nebo hotelové řetězce poté, kdy v Číňanech vzbudili nevoli tím, že v seznamu destinací či rezervačních portálů uváděli v souladu s realitou Tchaj-wan jako nezávislý stát, a nikoli jako součást Číny, jak by si přálo politbyro z Pekingu.