Jan Žižka z Hollywoodu. Dojem z filmu je rozpačitý

(Bioscop)

FOTO: Bioscop

Začátkem září vstoupil do distribuce nejdražší český snímek všech dob. Jan Žižka vyšel skoro na půl miliardy korun a prodal se do celého světa. Nepochybně na tom největší zásluhu mají zahraniční herecké hvězdy a zároveň také fakt, že režisér, scenárista i producent filmu Petr Jákl pojal příběh mladého Žižky jako ryze mainstreamovou dobrodružnou podívanou. Pokud se do kina vydáte s tímto vědomím, nemusíte litovat peněz za vstupné. Dostanete slušnou porci akce, pořádnou nálož patosu a nakonec i nějaké emoce. Víc ale nečekejte.

Už v době, kdy Žižku teprve připravoval, se Petr Jákl netajil tím, že by rád udělal jakousi českou obdobu legendárního Statečného srdce. Přihlásil se tak do první hollywoodské ligy, v níž vedle Gibsonova filmu stojí třeba Poslední samuraj Edwarda Zwicka nebo Poslední Mohykán Michae­la Manna. Za tuhle odvahu si určitě zaslouží respekt, i když kvalitám výše zmíněných titulů se jeho Jan Žižka přiblížit nedokázal.

Od všeho trochu, ale nic pořádně

Stejně jako prakticky všechny velké historické dobrodružné filmy i Jan Žižka se skládá ze tří hlavních ingrediencí. Mocenských her, milostného příběhu a velké ideje, za kterou stojí bojovat a umírat. V těch nejlepších snímcích daného žánru přitom nikdy tyhle tři složky nebývají úplně vyvážené, většinou některá z nich dominuje. Problém filmu Petra Jákla však spočívá v tom, že ani jedna není propracovaná tak, aby příběh vedla kýženým směrem a dala mu jasné vyzně­ní a ústřední téma. Sledujeme tak intriky na dvoře Václava IV. ústící v únos snoubenky Jindřicha z Rožm­berka a neteře francouzského krále Kateřiny. Zároveň se hodně pozvolna ­rozvíjí vztah mezi Kateřinou a vůdcem únosců Žižkou a do toho probíhá do značné míry zištné sbližování Žižky s odbojnými poddanými Jindřicha z Rožmberka. Ničemu však není věnován takový prostor, aby to diváka vtáhlo a začalo ho to opravdu zajímat. Spíše jde o jakousi kulisu a předehru k tomu, aby se mohla rozpoutat akční řež, jíž však často chybí hlubší smysl a osudová nevyhnutelnost. To vše je navíc prokládáno naturalistickými záběry na krkavce klovající do mrtvol a nebožáky nabodnuté na kůl střídajícími se s instantními moudry typu „ze smrti se rodí život“…

Přečetli jste část exkluzivního obsahu pro předplatitele Týdeníku FORUM

Pokračujte dál ve čtení přihlášením do čtenářské zóny. Online verze článku je dostupná pouze pro předplatitele digitální verze předplatného.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]